Китайски кросоувър опитва пробив на българския пазар
Новият модел Geely Coolray впечатлява със спортни детайли и богато стандартно оборудване в най-търсения сегмент
През последните години на българския пазар дебютираха няколко китайски марки. Разбира се, първи бяха Great Wall Motor (GWM), след тях дойдоха Dongfeng, а през октомври миналата година на автосалона в София дебютира една от най-големите китайски марки автомобили - Geely.
Китайската група Geely Auto е основана през 1997 г. със седалище в град Ханджоу и има центрове за развитие по целия свят. Групата е един от най-големите производители на коли в света, като в нейното портфолио днес влизат водещи автомобилни марки, като Volvo Cars, Polestar, Lotus, Geely Auto, Zeekr, Lynk & Co, както и по-малко популярните в Европа марки Farizon, Geometry, London Electric Vehicle Company (LEVC), Proton и Terrafugia.
През миналата година Geely стартира дейността си у нас с първия оторизиран представител в София, а до края на 2025 г. мрежата ще се разшири и в други големи градове. Най-напред Geely представи у нас моделите Coolray и Starray, като от двата модела много голям интерес предизвика новият Coolray.
Вижте новия модел Geely Coolray в 23 снимки >> >> >>
Компактният кросоувър Geely Coolray е популярен модел в целия свят, като за първи път се появява в Китай през 2019 година. През 2023 г. в Китай е представен фейслифтът на Geely Coolray с множество подобрения, както във външния вид, така и в интериора, в задвижването, в пътното поведение и в технологиите за безопасност, обещавайки на бъдещите клиенти още по-вълнуващо преживяване зад волана. Благодарение на привлекателния дизайн и богатото стандартно оборудване, Coolray придоби огромна популярност сред клиентите по целия свят, като създаде истински фурор в сегмента.
Продаден в тираж от 1 милион по целия свят
Неотдавна Geely отбеляза, че продажбите на Coolray са достигнали 1 милион автомобила в световен мащаб. Сигурно има огромна причина този автомобил да се продава толкова добре. Новият Coolray вече се продава и в България и сега с фотографа Георги Павлов ще се опитаме да разберем какво точно е привлякло тези един милион човека да купят компактния китайски кросоувър. Размерите на Geely Coolray са дължина 4,38 метра, широчина 1,81 метра, височина 1,62 метра и междуосие от 2,60 метра.
С тези габарити компактният кросоувър попада в така наречения сегмент C-SUV, който е най-търсеният не само у нас, но и в Европа, и по целия свят. За да се ориентирате по-добре, ще спомена основните му конкуренти- Skoda Kamiq, Peugeot 2008, Opel Mokka, Ford Puma и Haval Jolion. Според мен външният дизайн на новия Geely Coolray изглежда модерен и готин, както се превежда думата Cool от английски на български език. Особено много се отличава в новия лавандулов цвят с контрастен черен покрив.
Дизайнът наподобява новите модели на Cadillac
Колата привлича вниманието с острите си форми, наподобяващи на новите модели на Cadillac. В предната част изпъква голямата решетка, която се разширява към светлините и страничните вентилационни отвори. Под LED фаровете са поставени елементи като остриета, които се спускат надолу. Малките декоративни детайли в оранжево определено подчертават спортния характер на Geely Coolray.
Профилът на пръв поглед е доста конвенционален, но когато се вгледаме отново, се забелязват релефни повърхности и начупени линии. Черните пластмасови панели в долната част на каросерията придават на автомобила по-масивен вид и визуално го повдигат. Под големите 18-инчови джанти изпъкват червени спирачни апарати. Под прозорците минава хромирана декоративна лайсна. В долната част на задницата има голяма и масивна броня, която интегрира задния дифузьор с оранжеви вертикални детайли и четири истински накрайници на изпускателната система.
Големият заден спойлер с логото S засилва спортното излъчване на модела, като същевременно оптимизира аеродинамичните характеристики. Може би всички тези спортни детайли няма да се харесат единодушно, но ние ги намираме за интересни, нестандартни и различни, а тъй като Geely Coolray е насочен към по-младите потребители, твърде е вероятно те да му досенат успех.
Високо качество на материалите и сглобката
Отваряйки вратата на шофьора на Geely Coolray ни посреща приятен интериор, който изненадва с високо качество на материалите и сглобката. В купето няма скърцане на евтини материали. На шофьорската седалка лесно се намира удобна позиция с добър обзор напред и настрани. Седалките са комфортни и предлагат достатъчна странична опора, а воланът се регулира по височина и в дълбочина.
Колата е оборудвана със спортни електрически седалки, кожен волан, амбиентно осветление с избор от 72 цвята, както и електрически селектор на автоматичната трансмисия. Комбинацията от материали, текстури и цветове е наистина интересна и пасва идеално на младежкия Coolray. Червените детайли на конзолата пред водача и пътника изглеждат доста смело.
Пред водача се намира 10,25-инчов дигитален инструментален екран, който е интегриран заедно с 12,3-инчовия сензорен дисплей на информационно-развлекателната система за функциите в автомобила. Дигиталните инструменти са доста ясно, а самата мултимедийна системата работи бързо и отзивчиво.
Като единствен недостатък бих отбелязал, че някои от важните функции се достигат в няколко нива на менюта и подменюта. Все пак след няколко минути се свиква с нещата, от които се нуждаем за да се придвижваме лесно. Екраните и камерите са с висока разделителна способност, а всички системи за подпомагане, като системата за помощ при паркиране или камерите, които се активират в завоите, са лесни за използване.
Мултимедийната система лесно се свързва със смартфон чрез Bluetooth, има директна връзка с Apple CarPlay и Android Auto. Под сензорния екран са предвидени два USB порта, както и безжично зарядно за смартфон. Интересно допълнение е опцията Remote Start, която ви позволява да стартирате колата дистанционно чрез бутон от ключа, което е практично, особено през зимата.
Атмосферата в задната част на купето на Geely Coolray също е много приятна. Имайки предвид размерите и сегмента, към който принадлежи Geely Coolray, китайският кросоувър има сред най-удобните задни седалки, дори и за по-дълги пътувания. В салона има и практични детайли като централния подлакътник на задната седалка и USB вход за пътниците отзад.
Подобни неща правят пътуването значително по-лесно и комфортно. Обемът на багажника е редуциран до 330 литра, заради изпъкналите вътрешни страни на калниците. При сгънати облегалки на задните седалки товарният капацитет нараства до над 1000 литра. Под пода има ниша, в която е прибрана малоразмерна резервна гума, крик, авариен триъгълник и гаечен ключ за болтовете на колелата.
Под предния капака на Geely Coolray е монтиран 1,5-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор (1.5 TD), който осигурява максимална мощност от 172 к.с. при 5500 об/мин и 290 Нм въртящ момент в интервала от 2000 до 3500 об/мин. Този агрегат доставя мощността към предните колела чрез 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител, като няма опция за двойно задвижване 4х4. Скоростната кутия превключва предавките неусетно, като най-добрата динамика естествено е в режим Sport.
4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор
За съжаление няма възможност за ръчно превключване на скоростите, което малко разочарова, имайки предвид всички останали опции. С тази комбинация Coolray постига голяма ефективност и приемлива динамика на управление. Ефективният и пъргав агрегат позволява на кросоувъра да ускори от 0 до 100 км/ч за 7,6 секунди, а максимална скорост е 200 км/ч. Новият Coolray се чувства еднакво добре както в града, така и на междуселищен път, и дори на магистралата.
Благодарение на задвижващия бензинов турбомотор, кросоувърът предоставя на потребителите много прилична динамика. Бензиновият двигател с турбокомпресор реагира бързо на всяко натискане на педала на газта, особено в режим Sport. Оборотите се качват лесно, а Coolray ускорява пъргаво. В режим Eco реакциите са подходящо притъпени за постигане на по-нисък разход, но дори и в спортен режим Coolray не е голям лакомник.
Според данните на производителя, комбинираният разход на гориво е 5,8 л/100 км. Бихме казали, че в реалността това е напълно постижимо, основно на извънградски път със скорост от около 90 км/ч. На магистралата със 130 км/ч консумацията клони по-скоро към 8 л/100 км, а в града при натоварения трафик на столицата и в студено време достига 9 л/100 км. Към традиционните режими Eco, Comfort и Sport, новият Coolray има и нов режим Adaptive, който разпознава навиците на водача и пътните условия, и активно адаптира задвижването към стила на управление на конкретния шофьор.
Окачването филтрира добре малките неравности
Шасито на Geely Coolray е проектирано да осигури възможно най-добрия баланс между комфорт и стабилност при шофиране. На пътя Geely Coolray успява да вдъхне много увереност във водача си. Кормилното управление е достатъчно директно и прецизно, колелата следват указанията от волана, но както е обичайно при новите електрически сервоусилватели, без много обратна връзка от пътя.
Окачването е с подчертано комфортни настройки, като филтрира добре малките неравности по улиците. Само големите дупки, изникнали след зимния сезон, могат да предизвикат леко друсане в купето В завоите наклоняванията са по-скоро едва доловими, отколкото притеснителни. Трябва да се има предвид, че теглото на колата е едва 1357 кг, което допринася за така мечтаната лекота на шофиране.
Новият кросоувър Geely Coolray е оборудван с всички съвременни системи за сигурност, сред които се отличават адаптивен круиз контрол, автоматична система за аварийно спиране, сигнализация за слепи зони, разпознаване на пътни знаци, система за автоматично паркиране от всички страни на платното, електрическо отваряне на капака на багажника и 540-градусова панорамна система от камери, която предоставя на водача пълна визуализация за околната среда около автомобила. Новият Coolray може да се похвали с второ ниво на автономност, като може самостоятелно да поддържа скоростта, съобразена с превозното средство отпред, да следва извивките на пътя и да спре до покой.
И ако сте прочели всичко дотук, със сигурност нямате търпение да разберете каква е цената на новия Geely Coolray. В момента тя започва от 48 990 лева за първото ниво на оборудване GK в безплатния бял цвят, за второто ниво GF цената е 52 990 лева, като тук има всичко, изброено като опции, а за третото ниво GF+, което добавя лавандуловия цвят и 18-инчовите алуминиеви джанти, цената е 55 990 лева. Гаранцията на модела е 4 години или 100 000 км. Още по-впечатляващ е по-големият модел на Geely - Starray, за който ще ви разкажем по-нататък.
Технически характеристики
Geely Coolray 1.5 TD 2WD 7DCT
Размери
Дължина: 4380 мм
Широчина: 1810 мм
Височина: 1615 мм
Междуосие: 2600 мм
Собствено тегло: 1357 кг
Обем на резервоара: 45 литра
Задвижване
4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор
Работен обем: 1499 куб. см
Максимална системна мощност: 172 к.с. при 5500 об/мин
Максимален системен въртящ момент: 290 Нм при 2000-3500 об/мин
Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 200 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 7,6 секунди
Комбиниран разход на бензин: 5,8 л/100 км
Емисии на СО2 при смесен разход: 130 г/км
Цена на модела с ДДС: от 48 990 лева