КАТ глобява с нерегистрирани радари
От края на 2007 г. патрулните коли на “Пътна полиция“ се оборудват с нова видеосистема за контрол на трафика “TFR1-M“.
Модерната система “TFR1-M“ включва редица нови възможности в сравнение със старите радари - следи за превишена скорост, неправилно паркиране и изпреварване, пресичане на червено, отнемане на предимство, а и не я ловят доста от антирадарите. Освен това се монтира на таблото на патрулката и така остава скрита дори за по-наблюдателните шофьори.
Уредът се използва повече от година и половина във всички по-големи градове като София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Видин, Велико Търново и др. С него са оборудвани и доста патрулни коли на “Магистрална полиция“.
Единственият, но доста сериозен проблем е, че “TFR1-M“ не отговаря на изискванията на Закона за измерванията, според който системата трябва да е тествана и одобрена от Българския институт по метрология (БИМ). В противен случай няма гаранция, че техниката не е манипулирана умишлено или че не дава фабрични отклонения.
“В регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване няма вписано средство за видеоконтрол
“TFR1-M“, заявиха от БИМ в отговор на въпрос от “Сега“. Според закона това е институцията, ангажирана с проверката на точността и достоверността на даден уред за измерване, който в случая е свързан с обществената безопасност. Фактът, че не е одобрен от института, на практика е основание всеки санкциониран чрез него нарушител да оспори акта си пред съда. “От КАТ могат да ползват системата, ако искат, но не и да налагат глоби на базата на измерена от нея скорост“, коментира пред “Сега“ шефът на Главна дирекция “Мерки и измервателни уреди“ към БИМ Иван Мачулеков.
От “Пътна полиция“ отказват подробности за броя на санкциите, наложени чрез “TFR1-M“, както и дали се е увеличила събираемостта на глобите след въвеждането на системата. “На този етап е по-добре да не се коментира. Предстои включването и на други системи“, бе единственият лаконичен отговор от КАТ.