В засегнатата от рецесия Европа Dacia дава отпор на спадащите продажби: през първата половина на тази година компанията е продала 141 278 леки автомобила в ЕС - 17,6% повече, отколкото е продала през същия период миналата година. Това е най-голямото процентно увеличение в Европа - впечатляващ резултат на фона на пазар, който отчита спад от 6,6% за този период, според данни на асоциацията на европейските автомобилопроизводители.
Успехът на Dacia не е свързан само с най-лошия автомобилен пазар в Европа от десетилетия. Анализатори отбелязват, че компанията е процъфтявала още преди кризата - просто защото не е имала конкуренция.
"По принцип производството на евтини автомобили е нещо, което никой не иска да прави", посочи анализаторът Карлос да Силва от IHS Automotive.
"В интелектуално и културно отношение никой не бе подготвен за това, тъй като културата на автомобилните компании се определя от инженери, а те искат непрекъснато да обновяват. Създаването на евтина кола изисква друг начин на мислене", допълни той.
Renault придоби марката Dacia през 90-те с намерението да произведе кола за Централна и Източна Европа, по същество да направи по-добра "Лада", руската бричка, която властваше на пазара в Източния блок.
Импулсивно дачиите бяха тествани и в Западна Европа - и започнаха да се продават добре. Dacia все още е малка, представлявайки само 2,5% от европейския пазар, но по думите на Да Силва тя подкрепя компанията майка Renault.
Dacia разчита на частите на Renault и колите се продават с марката Renault в Аржентина, Бразилия и Русия. За период януари - юни, когато Dacia се представи добре, продажбите на Renault са спаднали с 10,4 процента. Печалбата на Renault за първото полугодие е едва 39 милиона евро, а автомобилопроизводствената дейност на компанията е била на загуба миналата година. "Мисля, че Dacia вече спаси компанията", отбеляза Да Силва.
На автомобилното изложение във Франкфурт тази седмица Dacia представи нов дизайн на своя Duster SUV - кола, насочена към увеличаващата се средна класа в страните с нововъзникващи пазарни икономики.
Цената на Duster SUV започва от 10 490 евро. За сравнение цената на високопроходимия Koleos на Renault започва от 28 490 евро.
Арно Дебьоф, директор на програмата за евтини автомобили на Renault, посочи, че технически не е трудно да се произведат колите - просто трябва да се направи трудният избор как всяка отделна част да бъде произведена възможно най-евтино.
Например компанията реши да не се стреми към европейския петзвезден рейтинг за безопасност. "Когато повишим цената на таблото за управление ... да кажем с 5 евро или 10, трябва да намерим откъде да свалим 5 или 10 евро", уточни той. "Аз прекарвам деня си, задавайки въпроса: "Каква е цената на това?", допълни Дебьоф.
Нищо не пречи на автомобилопроизводителите да навлязат на този пазар. Volkswagen търси възможност сега да премине на евтиния пазар, а Hyundai и Toyota до известна степен вече почти са стъпили на него.
Дебьоф отбеляза, че следи тези компании, но когато се проектира една Dacia той не мисли за конкурента.
"Главният ни конкурент днес е пазарът на използваните коли", посочи Дебьоф.

*превод: БТА