Най-големият производител в Европа с най-големия пазар на двуколесни и на мотоциклети безспорно е Италия. Там мотоциклетите - от скутери до големите машини, са издигнати в култ. Нещо повече - те са начин на живот, произведения на изкуството, средство за спорт и т.н. Всички италиански марки са неразривно свързани с моторния спорт още от началото на миналия век и досега. Показателно е, че няма италианска марка без титла в някоя от мотоциклетните дисциплини. Достатъчно е да погледнем и дългия списък от италиански световни шампиони на писта, мотокрос или ендуро.

На предстоящото българско мотоциклетно изложение Moto Expo 2024 ще има няколко италиански марки. От тях Ducati в момента са кралете на пистите в MotoGP и Супербайк. Предишна слава имат и Moto Morini - най-новата марка на българския пазар, както и Moto Guzzi. Извън пътя - ендуро и мотокрос, сред водещите е Beta.

Вижте най-новите модели на Ducati, Moto Guzzi и Moto Morini  >> >> >>

Машините от Борго Панигале - Ducati, определено са на върха на спортната слава в момента. Двукратните шампиони - пилотите Франческсо Баная и Алваро Баутиста на борда на Ducati обраха всички титли при пилотите, отборите и производителите в MotoGP и Супербайк. От тази година марката започва активност и в мотокроса. Безспорно една от най-добрите машини ще видим и в София на щанда на официалния вносител - "Овърдрайв" с площ 198 кв. м. Премиерите са три - уникалният бутиков Ducati Diavel for Bentley, Multistrada GT и Hyper Mono.

Ducati Diavel for Bentley Batur

Снимка: Ducati

Diavel for Bentley е лимитиран мотоциклет, който отбелязва най-доброто от двете емблематични марки. Проектът свързва Ducati и Bentley с визия за висока производителност, майсторство и ексклузивност. Резултатът е удивителен синтез от технология, стил и производителност.

Върху усъвършенстваната техническа база на високоефективния и удобен Diavel V4, компанията Ducati е интегрирала много характерни за стила елементи на Bentley Batur - модел в лимитирана серия, ръчно изработен от Bentley. Ducati Diavel for Bentley ще бъде в номерирана серия, ограничена до 500+50 екземпляра, като 50-те са запазени за клиенти на Bentley.

Ducati Diavel for Bentley Batur

Снимка: Ducati

Multistrada GT или Grand Tour е страхотен мотоциклет, създаден за пътешественици. Машината има много предимства. Полуактивното окачване Skyhook на Ducati например е при Multistrada от 10 години и представянето му е свръхестествено. Системата е свързана с режимите на каране и използва обратна връзка, за да регулира автоматично и незабавно амортисьорите по време на езда. Така Grand Tour просто се плъзга по дупките и изравнява неравностите. Двигателят е V4 под 90 градуса, с 4 клапана на цилиндър, с работен обем 1158 куб.см и с мощност 170 к.с. при 10 500 об/мин, а максималният въртящ момент е 125 Нм при 8750 об/мин.

Ducati Multistrada V4 Grand Tour

Снимка: Ducati

Третата премиера Ducati Hypermotard 698 Mono от 2024 г. е първият 1-цилиндров супермотор на Ducati. Той е оборудван с новия двигател Superquadro Mono и осигурява мощност 77,5 к.с. при 9750 об/мин. Въртящият момент е 63 Нм при 8000 об/мин. Стандартният електронен пакет включва нова настройка Slide-by-Brake, която е специално разработена, за да управлява поддържането му на пистата. Двигателят е Superquadro Mono, 1-цилиндров, с 4 клапана на цилиндър, Desmodromic, с два балансиращи вала и течно охлаждане. Обемът му е 659 куб.см, а диаметърът и ходът са 116x62,4 мм.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Снимка: Ducati

На щанда на Ducati ще видим и целия арсенал от машини, с които вносителят разполага. Това са DesertX, Hypermotard 950 RVE, Monster, XDiavel, Diavel V4, Streetfighter V2, Streetfighter V4, Panigale V4S, версиите на Multistrada - Granturismo, Pikes Peak, Rally и V2, както и спортния Supersport S. Ducati Scrambler ще видим в три модификации: Full Throttle, Icon 2G и Nightshift.

На щанда на "Овърдрайв" ще присъстват и "калните" или офроуд мотоциклети Beta. Те са за ендуро, мотокрос или за офроуд приключения. Това са Beta 300 Racing, 300 Xtrainer, 200 Xtrainer, Enduro 300 RR, 390 RR 4T, 350 RR 4T и специализираната машина за триал - Trial Evo 300 2T Factory, който участва в световния шампионат.

Beta X-Trainer

Снимка: Beta

От началото на тази година на българския пазар дебютира още една италианска мотоциклетна марка - Мoto Morini. Официален представител е "Астреко Моторс". Компанията Мoto Morini e италиански производител на мотоциклети със 77-годишна традиция и много постижения в мотоциклетния спорт. Основана е през 1937 г. в Болоня от Алфонсо Морини. В машините с 2-тактов 125-кубиков двигател той съзира идеалното превозно средство за следвоенния период. Марката се впуска в мотоциклетните спортове със 125-кубиковия си модел. Не закъсняват и първите победи. Умберто Масети започва брилянтната си кариера именно с този малък мотоциклет. Още през 1948 г. печели редица състезания.

Снимка: Moto Morini

През 1965 г. Moto Morini успешно превзема американския пазар. Десет години по-късно Corsaro е допълнен от 125-кубиков двигател по магическата формула 3 1⁄2. Това е съвременен 4-тактов силов агрегат с електронно запалване, съчетан с 6-степенна трансмисия. Максималната мощност е 13,75 к.с. при 9000 об/мин. Ползва същите спирачни дискове като легендарния модел 3 1⁄2 и постига скорост от 125 км/ч.

Moto Morini 350 sport

Снимка: Moto Morini

В края на 70-те на ход е 500-кубиковата серия на марката. През 2005 г. "Златният орел" - емблемата на Moto Morini се възражда. Появяват се новите Corsaro 1200 със 140 к.с. и 9 1/2 (948 куб.см, 117 к.с.). През 2013 г. Moto Morini става собственост на Сандро Капотости и Руджеромасимо Джаноцели, а заводът се мести в Триволцио. От октомври 2018 г. италианският производител е част от Zhongneng Vehicle Group, която прави значителни инвестиции в разработването и усъвършенстването на нови модели и разширяването на гамата. През същата година се подготвя и мотоциклетът 650cc X-Cape.

Moto Morini Calibro

Снимка: Moto Morini

Днес в гамата на Moto Morini присъстват три модела, а се очакват още два до края на годината. Ще ги видим на щанда на "Астреко Моторс" с площ 100 кв. м. Това са забавният и атрактивен приключенски мотоциклет X-Cape с 4-тактов двигател L2 с обем 649 куб.см, мощност 60 к.с. при 8250 об/мин и въртящ момент 54 Нм при 7000 об/мин. Другите две машини са спортният Seiemmezzo STR и елегантният скрамблер Seiemmezzo SCR. Те са с еднакви двигатели: 2-цилиндрови, редови, 4-тактови, с работен обем 649 куб.см, мощност 61 к.с и въртящ момент от 54 Нм. Очаква се и новата "къстъм" машина Moto Morini Calibro.

Moto Morini Calibro

Снимка: Moto Morini

Moto Guzzi е част от най-големия производител на мотоциклети в Европа - Piaggio Group, в която влизат още Piaggio, Aprilia и Vespa. Представител на групата за България е "Италия Моторс" с един от най-големите щандове - 292, 5 кв.м. Безспорно звездата на щанда ще бъде един специален гост от Мандело дел Ларио - централата на Moto Guzzi. Става дума за новия приключенски турър Stelvio. Мотоциклетът на Moto Guzzi е с уникален стил и най-съвременна технология. Предлага пет режима на каране, включително офроуд режим.

Благодарение на своите джанти със спици и гуми -19-цолови отпред и 17-цолови отзад, този мотоциклет винаги е готов за леко управление извън пътя. Дизайнът му поставя силен акцент върху безопасността и комфорта, като отговаря на изискванията на пътуването.

Moto Guzzi Stelvio

Снимка: Moto Guzzi

Аеродинамиката е прецизно и фино настроена в аеродинамичен тунел, за да предложи оптимална защита на въздуха. По-този начин обогатява изживяването при каране и осигурява комфорт както за водача, така и за пътника. Моделът Stelvio се предлага с най-модерно оборудване, което отговаря на стилния му вид. Има разширени функции като ABS при завиване и контрол на сцеплението, заедно с изцяло LED светлини, круиз контрол, 5-инчов пълноцветен дисплей и пет режима на каране.

Stelvio е оборудван и със системата за безопасно каране от PFF, иновативна система за подпомагане на шофирането, която използва технология с радар за 4D изображения. Солидното, компактно и мощно наследство на Moto Guzzi може да се види във всеки детайл. От неговия емблематичен двигател V-Twin с компактен блок до уникалното му едностранно подвижно рамо и неговия отличителен DRL с форма на орел, всеки елемент е проектиран да създаде новото Stelvio.

Снимка: Moto Expo

Предстоящото изложение Moto Expo 2024 ще се състои от 20 до 23 април 2024 г. в зала "Арена София", бивша "Арена Армеец". Работно време на Moto Expo 2024 е от 10:00 до 19:30 часа на 20-22 април, а на 23 април - от 10 до 14 часа. Изложението Moto Expo 2024 се организира от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), съвместно с утвърдения си дългогодишен партньор "Експо Тим".

В зала "Арена София" освен по-голяма и леснодостъпна изложбена площ, за посетителите има безплатен паркинг с над 800 места. За всички дошли на изложението ще има и още забавления. Това са "Глобуса на смъртта", демонстрации и стънт шоу, зона за хранене и място за релакс.