Dacia е на път да се превърне в най-популярната марка автомобили за частни клиенти. "Постигнахме 8,3% пазарен дял сред крайните клиенти в Европа през 2023 г.", каза Ксавие Мартине, старши вицепрезидент на маркетинга, продажбите и операциите на марката. През 2022 г. той все още беше 7,6%. Това означава, че румънският филиал на Renault се превърна във втората най-популярна автомобилна марка сред частните клиенти.

Миналата година марката беше на трето място. Тъй като Dacia се задържа с автопаркове и корпоративни клиенти, общият пазарен дял е 4,3%. Dacia продаде 562 890 автомобила в Европа, което е със 17,4% повече от предходната година, и по този начин расте по-бързо от пазара. Това поставя Dacia в челната десетка в Европа на целия пазар на леки автомобили.

Новата Dacia Duster

Снимка: Dacia

През 2024 г. Ксавие Мартине очаква растеж като целия пазар. Тази година предстоят няколко промени в моделната гама. Третото поколение на Dacia Duster ще се появи при дилърите през втората половина на годината, електрическата Dacia Spring ще бъде основно ревизирана и ще получи нова форма.

По-големият SUV от Duster, който ще се казва Bigster, също ще бъде представен в края на година и ще дойде на пазара през 2025 г. Шефът на продажбите Ксавие Мартине е сигурен, че новите модели ще дадат тласък на растежа на марката през следващата година.

Снимка: Dacia

Развитието на марката Dacia показва колко чувствителни към цените са станали клиентите по време на инфлация. Въпреки, че моделите на Dacia като Sandero или компактното комби Jogger станаха по-скъпи през последните години, автомобилите от Румъния представляват най-евтината оферта в своите сегменти.

"Sandero е най-продаваният автомобил за крайни клиенти в Европа от 2017 година", каза Мартине. С цена от 11 300 евро това е и най-евтиният нов автомобил в Европа. На въпроса "Трябва ли Dacia да се страхува от евтини коли от Китай?", Ксавие Мартине отговори: "Не повече от другите марки. Те ще ни карат да продължим да даваме най-доброто от себе си в бъдеще. Самата марка Dacia вече произвежда автомобили в Китай. Електрическият модел Spring се доставя в Европа оттам. Нищо няма да се промени в краткосрочен план", обобщи Ксавие Мартине.

Ксавие Мартине, старши вицепрезидент на маркетинг и продажбите на Dacia

Снимка: Dacia

Марката Dacia не бърза с електрифицирането. Според Мартине, Dacia и компанията майка Renault се управляват като допълващи се марки. Renault води офанзивата на пазара на електромобили. На автомобилното изложение в Женева през февруари ще бъде представено новото електрическо Renault R5, който ще постави ново начало при електромобилите. Renault R5 трябва да струва около 25 000 евро. Очаква се тогава Dacia да намали цената на Spring. Въпреки това в момента Spring е най-евтиният електрически автомобил на пазара.

С общо 61 803 доставени автомобила, глобалните продажби на Dacia Spring се увеличиха с 26,4% в сравнение с 2022 г. Най-продаваната Dacia също беше Sandero през 2023 г. с 269 899 продажби, което е ръст със 17,6%. От Duster са продадени 200 633 автомобила по целия свят, което е увеличение от 1,7% въпреки обявената промяна на модела. Jogger достигна 94 095 единици и записа ръст от 65,6%.

Новото лого на Dacia

Снимка: Dacia