Цената на акциите на най-големия производител на електрически превозни средства в света - Tesla, падна с 29% през първото тримесечие на 2024 г. Ако в началото на януари една акция струваше 248 щатски долара, то в последните дни на март тя беше само 176 долара. В резултат на това пазарната стойност на Tesla падна до 550 милиарда долара.

Финансови експерти казват, че главният виновник е Китай, чийто автомобилен пазар е спрял да купува Tesla с рекордни темпове. През февруари гигафабриката в Шанхай е доставила 19% по-малко коли, отколкото през същия месец на миналата година. Мартенският спад на производството е още по-голям - с 35%. Има предпоставки производственият план на китайския завод да продължи да намалява.

Статистиката за първото тримесечие ще бъде публикувана през следващите дни, но се очаква Tesla да произведе около 457 000 електромобила през първите три месеца на тази година, което е с 4% повече от миналата година. Въпреки това веднага е с 8% по-малко, отколкото през четвъртото тримесечие на 2023 г.

Това лошо представяне се дължи не само на общото забавяне на пазара на електрически превозни средства, но и на рязкото увеличаване на конкуренцията от страна на съвременните китайски модели. Пазарите на САЩ и Европейския съюз не могат да компенсират намаляващите продажби на Tesla в Китай. Търсенето намалява и в САЩ. Въпреки че европейският пазар расте, експертите прогнозират, че той ще се забави до края на тази година. Други причини включват атаките на екоактивисти срещу германския завод на Tesla и дори кризата в Червено море.

Ръководителят на Tesla Илон Мъск беше обвинен в противоречиви изявления и алчност. Голям фурор предизвика съдебно дело, в което Мъск се опита да получи 56 милиарда долара компенсация от компанията си, от които бордът на директорите уж го е лишил, прехвърляйки ги в процент от финансовите резултати. Съдът намери тези искания за "прекомерни" и отмени плащането.

Илон Мъск

Снимка: Tesla

Tesla вече спря обичайните си намаления на цените за своите електрически превозни средства и дори увеличи цената на кросоувъра Model Y с 1000 долара в САЩ. На китайския пазар увеличението на цената беше с 5000 юана (687 долара). Малко вероятно е подобно решение да предизвика нов скок на популярност и да даде нов тласък на продажбите на съществуващи модели.