Според данните, хакерите от ЦРУ проникват в електрониката на автомобила, който се следи сателитно и в най-удобния за тях момент могат да причинят тежко ПТП, като целта е да бъде отстранен човека в автомобила, пише Факти.

В документите се говори за вмешателството с платформата QNX, а първият известен случай е от 2014 година. Любопитното е, че системата QNX, чрез която се извършва основното вмешателство в електрониката на автомобила, е разработена от канадския телеком и корпорацията Blackberry и се използва от почти всички големи автомобилни производители.

Изданието L!FE показва кои автомобилни марки използват QNX - на практика всички големи автопроизводители.

Това програмно обезпечение започва да се разработва още през 80-те години на миналия век, като първоначално се използва само за военна техника, а по-късно навлиза и сред цивилните превозни средства. Компаниите използват QNX като база за тяхната мултимедия, като при Ford например тя се нарича SYNC, при Audi - Virtual Cockpit, при BMW - ConnectedDrive, при Mercedes - Comand Online, а при Volkswagen - Active Info Display.

Под всички тези гръмки маркетингови имена обаче се крие апаратура, отлично проучена и усвоена от сътрудниците на ЦРУ.

Най-уязвимите автомобил за подобни кибератаки са тези от т.нар. премиум клас. Тези коли почти винаги са оборудвани с активен круиз контрол, система за следене на маркировката и т.н. - все опции, имащи пряк достъп до управлението на автомобила.

Получавайки достъп до QNX, хакерите могат да управляват и тези системи, при това по свое усмотрение.

Ето и конкретните модели, според L!FE, които са най-лесни за кибер атаки:


- Volkswagen Golf
- Audi A4
- Mercedes-Benz S-Class
- Toyota Camry
- Porsche 911
- Jeep Wrangler
- Ford Fiesta
- BMW 5-Series
- Volkswagen Touareg


Специалистите по кибер безопасност Чарли Милър и Крис Валасек доказват тази теория нагледно през миналата година. Те показват как могат безпроблемно да се включат в електронните системи на Jeep Cherokee, използвайки уязвимостта на мултимедията. Така те поемат контрол над кормилното управление, двигателят, спирачките, при това в момент, когато колата се движи с висока скорост. Външното вмешателство в главния модул на управлението може да стане или през SIM-картата на мултимедията, или през бордовия протокол Wi-Fi или Bluetooth в автомобила.

Вижте хакването >> >> >>


В документите на WikiLeaks не се посочват конкретни операции на ЦРУ, довели до катастрофи с фатален край, но според американски медии, които се базират на изнесената информация, загадъчната катастрофа, в която загина разследващия журналист от Rolling Stone и BuzzFeed Майкъл Гастингс, е причинена именно по гореописания начин.

Катастрофата става през 2013 година, когато Гастингс, управлявайки своя Mercedes-Benz C-Klasse се удря челно в едно дърво без видима причина. Очевидци разказват, че колата изведнъж е ускорила рязко и неочаквано и рязко е излязла от пътното платно, забивайки се в дървото.

Точно преди смъртта си Гастингс подготвя материал за бившия шеф на ЦРУ Джон Бренън. В Mercedes-а на журналиста също е била инсталирана операционна система на основата на QNX.

Изводът е, че ако не искате колата ви да бъде хакната от разузнавателните служби, то трябва да си закупите кола без модерните инфотейнмънт системи - с други думи кола от 90-те.