Вановете на Stellantis получиха хибридна система за 4х4
Задвижването на четирите колела от Dangel комбинира дизелов двигател за предната ос и електромотор за задната ос
В продължение на 45 години френската компания Dangel, в която работят само 120 служители, преобразува автомобили Peugeot, оборудвайки ги със задвижване на всички колела. Постепенно за такава трансформация започнаха да се използват сродни модели под марките Citroen, Fiat и Opel.
Досега компанията остава вярна на трансмисията с виско съединител на задната ос, въпреки че цялата автомобилна индустрия отдавна е преминала към електромагнитни многопластови съединители. Сега компанията Dangel започна да използва ново поколение задвижване на всички колела - без съединител или кардан. Първи изпробваха новата система компактните лекотоварни модели на Stellantis - Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Combo и Fiat Doblo.
Премиерата на новите лекотоварни модели на концерна Stellantis със задвижване 4x4 се състоя през октомври миналата година на автомобилното изложение в Париж, а първите производствени автомобили излязоха от вратите на завода на Dangel през ноември.
Вниманието към новите продукти сега беше привлечено от компанията Opel, която първа обяви старта на продажбите на новото Combo 4x4 с трансмисия от ново поколение. Разработката му беше извършена от инженери от компанията Dangel съвместно със специалисти от концерна Stellantis и отне 4 години, през които бяха конструирани 25 работещи прототипа.
Предните колела се задвижват от познатия 1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател 1.5 BlueHDI с мощност 130 к.с., комбиниран с 8-степенна автоматична скоростна кутия. Задните колела се задвижват от отделен 48-волтов електромотор с мощност само 14 к.с. Той е монтиран на отделна подрама и е комбиниран със стандартно полунезависимо окачване на задния мост.
Захранва се от два пакета литиево-желязо-фосфатни батерии с общ капацитет от 4,8 кВтч, които са монтирани под пода на товарното отделение. Поради специфичния монтаж на тези батерии, новото задвижване на четирите колела засега се предлага само за вановете, но не и за пътническите версии.
Задвижването на всички колела има два режима, които се превключват с помощта на селекторната шайба на предния панел. В основния автоматичен режим задният електромотор се включва само когато предните колела губят сцепление. Предварителната настройка Low предполага нейното принудително активиране, но работи само при ниска скорост с фиксирана първа предавка в автоматичната скоростна кутия.
По-късно ще бъде предложен блокаж на задния диференциал и ще се появи трети режим R.Lock. Батериите се зареждат само от стандартен генератор или от рекуперация. Списъкът със задължителни модификации включва също 90 мм увеличение на просвета, допълнителна защита отдолу и преконфигуриран блок на електронната стабилизираща програма ESP.
Вановете със задвижване на четирите колела Opel Combo 4х4 вече са достъпни за поръчка от някои европейски дилъри на марката, а скоро по същия начин ще могат да бъдат закупени Peugeot Partner, Citroen Berlingo и Fiat Doblo. Моделът Toyota ProAce City може да бъде преобразуван и в задвижване на всички колела , но само ако бъде поръчан от самата компания Dangel. Трансформацията ще струва 9250 евро.
По-късно компанията Dangel обещава да адаптира такова задвижване на четирите колела за електрически ванове, а през втората половина на годината по-големите микробуси Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Fiat Scudo и Opel Vivaro също ще заменят виско съединителя с отделен електромотор.