През 2020 година Mazda MX-30 стана първият електрически автомобил на японската компания, пуснат в серийно производство. Тогава моделът беше критикуван заради малкия автономен пробег, който в комбиниран цикъл е около 200 км, а в града достига до 265 км. Батерията с капацитет 35,5 кВтч захранва електромотор с мощност 145 к.с., който задвижва предната ос.

От самото начало електрическата Mazda MX-30 не се конкурираше нито с автономен пробег, нито с капацитет на батерията, нито със скорост на зареждане или пък с мощност на задвижващата система. Според проучванията на Mazda, повечето потребители нямат нужда от електрически коли с огромни батерии, тъй като те намаляват енергийната ефективност на колата, като харчат повече електроенергия от необходимото.

Mazda MX-30 (2020 г.)

Снимка: Mazda

Освен това по-голямата част от хората в европейските градове изминават около 50 км на ден, така че не преследват голяма автономност. През трите години на пазара електрическата Mazda MX-30 не се превърна в хит, но се среща по пътищата както в Европа, така и у нас.

Симпатичната електрическа кола има много други качества, с които привлича потребителите, като интересен дизайн с асиметрични задни врати, приветлив интериор с прецизна изработка, модерни функции, директно кормилно управление и впечатляващо комфортен начин на возене.

Вижте как изглежда новата Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV  >>  >>  >>

За да направят Mazda MX-30 още по-успешна и желана, японските инженери отново са използвали едно много нестандартно решение, което изненада повечето експерти. Под предния капак на MX-30 инженерите от Mazda прецизно са подредили Ванкелов роторен двигател и електромотор.

Роторният двигател не се използва като основен задвижващ агрегат, а като удължител на пробега на електрическата Mazda MX-30, която получава името e-Skyactiv R-EV. Въпреки че е определяна като plug-in хибрид, новата Mazda MX-30 R-EV в действителност е електромобил с удължител на пробега, тъй като роторният бензинов двигател няма връзка с колелата, а се използва само за да произвежда електроенергия, с която електрическият мотор задвижва предната ос.

Снимка: Mazda

При новата версия на Mazda MX-30 R-EV капацитетът на батерията е намален наполовина до 17,8 кВтч, което осигурява автономен пробег на ток от 85 км или около 110 км, ако се използва само в градска среда. Това означава, че ако изминавате 40-50 км на ден в града, трябва да зареждате батерията от контакта на всеки два дни.

Ако се отправите на дълго пътешествие и нямате възможност да спирате за да зареждате батерията с електричество, Mazda MX-30 R-EV е оборудвана с роторен бензинов двигател, който представлява удължител на пробега. Ролята на този 830-кубиков роторен двигател не е да задвижва колелата, а заедно с генератор да захранва батерията и електромотора. Mazda MX-30 R-EV има резервоар за бензин с обем от 50 литра и дава възможност на хората да пътуват без ограничения.

Не е plug-in хибрид, а електромобил с удължител на пробега

Въпреки, че тази технология на задвижване в крайна сметка се определя като plug-in хибридна система, тя е съвсем различна от повечето зареждащи се хибриди, които се предлагат на пазара, тъй като при тях колелата се задвижват както от електрическия мотор, така и от бензиновия двигател.

Снимка: Mazda

За разлика от тях, новата Mazda MX-30 R-EV се движи изцяло на ток, но когато енергията свърши и нямате време или станция за да заредите батерията, роторният двигател произвежда ток и ви осигурява истинска възможност да стигнете до където пожелаете само със зареждане на бензин.

Новата Mazda MX-30 R-EV е най-ефективна, когато зареждате батерията и се възползвате от изцяло електрическия пробег до 85 км или около 110 км само в града. Колата може да се зарежда през нощта у дома. Зареждането на батерията от 20 до 80% от капацитета при 7,2 кВт ще отнеме около 90 минути, с трифазен ток при 11 кВт ще се зареди за 50 минути, а при зареждане с 36 кВт, времето е 25 минути.

Три режима на шофиране - нормален, електрически и на зареждане

Новата Mazda MX-30 R-EV предлага три режима на шофиране, които модифицират работата на задвижващата система. Те са Normal, EV и Charge, и се избират от бутон на централната конзола. В режим Normal се използва основно задвижване на ток, което предлага добра динамика в повечето ситуации с изключен бензинов двигател. При динамично шофиране роторният двигател се задейства, за да захранва батерията с допълнителна енергия.

Снимка: Mazda

В изцяло електрически режим EV колата се движи само на ток докато батерията се изтощи напълно. Режимът Charge има функцията да запазва определен процент от заряда на батерията, като ни позволява да пестим енергията, за да я използваме в града, без да вдигаме шум и да замърсяваме въздуха. Всъщност в този режим можем да изберем колко заряд искаме да запазим и системата за задвижване се управлява сама, като включва и изключва роторния двигател.

При шофиране в режим EV, новата Mazda MX-30 R-EV се представя като типичен електромобил. Мощността от 170 к.с. и въртящият момент от 260 Нм осигуряват още по-добра динамика. Ускорението от 0 до 100 отнема 9,1 секунди. Максималната скорост е ограничена на 140 км/ч, което може да създаде известно неудобство само по германските аутобани, където все още няма лимит на скоростта.

Снимка: Mazda

Мощността се предава към предните колела и предлага типичното усещане за директно шофиране, което е толкова характерно за колите на Mazda и което толкова много ни харесва. В града колата е пъргава, както заради бързата реакция на електромотора, така и заради маневреността с малък радиус на завой. Благодарение на относително малкия размер с дължина от 4,39 метра, новата Mazda MX-30 R-EV е гъвкава в града и лесно се паркира, а освен това е оборудвана със системи за сигурност с камери и сензори.

Когато батерията се изтощи, зареждате бензин и се движите на ток

На пътя повишената мощност и тяга са допринесли за по-добрата динамика при изпреварване. Новата Mazda MX-30 R-EV предлага висок комфорт на возене и шаси, което не се наклонява осезаемо в завоите, поради конструкцията на окачването.

В салона не достигат забележими аеродинамични шумове или от търкаляне на гумите. Когато роторният двигател започне да работи, в салона се прониква лек равномерен шум, който в никакъв случай не предизвиква дискомфорт.

При шофиране малко в града и предимно на междуградски път, при спазване на ограниченията, предимно в електрически режим EV, за изминаването на около 100 км почти не се наложи да чуем роторния двигател, като разходът на електроенергия беше 14,9 кВтч/100 км, а на бензин - 1 л/100 км.

Снимка: Mazda

Това означава, че задвижващата система напълно е изтощила батерията и след това роторният двигател е започнал да се включва. Дори когато батерията се изтощи напълно, благодарение на роторния двигател можете да изминете над 680 км с 50-литровия бензинов резервоар. Ако няма къде да заредите батерията, наливате бензин и пак се движите на ток.

Новата Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV е идеалното превозно средство за хора, които биха искали да шофират на електричество през по-голямата част от времето и да пътуват на по-дълги разстояния без да се тревожат за оставащия пробег. Предимството на дълъг път е зареждането с бензин.

Дизайн на купе с асиметрични задни врати и корк в салона

На външен вид новата Mazda MX-30 R-EV едва забележимо се различава от чисто електрическата версия MX-30, като на предните калници се е появил стилизиран ротор, а търговското наименование e-Skyactiv R-EV е ясно изписано на оранжев или черен фон на капака на багажника. Променен е и дизайнът на джантите.

Снимка: Mazda

Отвътре се открива класическата комбинация, която японският производителите ни поднася през последните години - меки материали в горната част и в зоните, където пипате по-често, съответно по-твърда пластмаса в зоните, които рядко докосвате.

В салона са използвани качествени материи като текстил по вратите и корк, интегриран в централна конзола. В джобовете на вратите има достатъчно място за бутилки с вода, а на централната конзола се побират още две напитки. Централният подлакътник е едновременно широк и дълбок, а жабката е с приемлив обем.

Снимка: Mazda

Багажникът с обем 350 литра е приличен за сегмента. На пръв поглед кросоувърът е сякаш само с две врати, но има и задни врати, които се отварят срещуположно под много близък ъгъл от 90 градуса, като в спортното купе Mazda RX-8.

Винаги първо се отварят предните врати. Липсата на централна колона между вратите улеснява влизането и излизането, особено за пътниците на задните седалки. На втория ред мястото не е голямо, но има достатъчно разстояние за коленете, като не остава много място за главата от тавана.

Снимка: Mazda

Стандартно оборудване Prime-Line на Mazda MX-30 R-EV предлага LED фарове, 8,8-инчов централен екран, 7-инчов инструментален панел, кожен волан, електрически предни прозорци, адаптивен круиз контрол, система за автоматично аварийно спиране с функция за разпознаване на пешеходци, сензори за паркиране отпред и отзад, Apple CarPlay и Android Auto, лостчета за избор на ниво на възстановяване на енергията при спиране и Head-Up дисплей.

Предлага се и специално издание на новата Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, което носи името Edition R и използва като ексклузивен външен цвят тъмночервен металик Maroon за акцент около покрива, който пресъздава цвета на първия пътнически модел на компанията Mazda R360 Coupe. Останалата част от купето е оцветена в черно. Специалното издание Edition R има уникални дизайнерски елементи, като емблема във формата на ротор в стелките и щампа на подглавниците на седалките.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R

Снимка: Mazda

 Технически характеристики

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Размери

Дължина: 4385 мм

Широчина: 1795 мм

Височина: 1555 мм

Междуосие: 2655 мм

Собствено тегло: 1778 кг

Обем на резервоара: 50 литра

Задвижване

Роторен бензинов двигател + синхронен електромотор

Работен обем: 830 куб. см

Батерия: литиево-йонна с капацитет 17,8 кВтч

Системна мощност: 170 к.с.

Системен въртящ момент: 260 Нм

Скоростна кутия: автоматична с една предавка

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 140 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 9,1 секунди

Среден разход на бензин: 1,0 л/100 км

Среден разход на електроенергия: 17,5 кВтч/100 км

Емисии на СО2: 21 г/км

Автономен пробег на ток: 85-110 км

Сумарен автономен пробег: 680 км

Цена на модела с ДДС: от 70 290 лева