Suzuki показа първия си модел на ток с името e-Vitara
Новият напълно електрически кросоувър ще се предлага в два варианта на батерии и със задвижване на четирите колела
Японската компания Suzuki представи първия си напълно електрически модел, който носи името eVitara. Електрическият компактен кросоувър ще се произвежда в завода на Suzuki в Индия от пролетта на 2025 г. и се очаква да бъде наличен в Европа от лятото на 2025 г. Новото Suzuki e-Vitara е базирано на прототипа eVX, показан за първи път на автомобилното изложение в Индия през януари 2023 г., и е първият изцяло електрически модел на марката за световния пазар.
Вижте как изглежда новото Suzuki e Vitara >> >> >>
Новото Suzuki e-Vitara няма да замени бензиновата Vitara, която претърпя пореден фейслифт в началото на годината, а ще я допълни в моделната гама на марката. Двата автомобила практически нямат визуални прилики. Електрическата e-Vitara следва стъпките на миналогодишната концепция Suzuki eVX и е направена в новия стил High-Tech & Adventure с подчертано брутални форми.
Новото Suzuki e-Vitara е малко по-голямо от бензиновата Vitara с дължина от 4,28 метра, широчина - 1,80 метра, височина - 1,64 метра. Най-забележимата разлика е в размера на междуосието, което при електрическия автомобил е 2,70 метра срещу 2,50 метра за модела с двигател с вътрешно горене. Новият кросоувър ще се предлага с джанти с диаметър 18 или 19 инча, а обявеният просвет е 180 мм.
Новото Suzuki e-Vitara е базирано на платформата Heartect-e, която е опростена и по-евтина версия на модулната платформа на Toyota e-TNGA. Новата платформа Heartect-e, която Suzuki използва за първи път в e Vitara , е проектирана специално за електрическите модели на марката. Характеризира се с олекотена конструкция, която предпазва акумулаторната система, разположена в пода на колата.
Късите надвеси на автомобила позволяват просторен интериор. Запазени са обаче дисковите спирачки на всички колела. Литиево-желязо-фосфатните батерии за електрическата Vitara се доставят от китайската компания BYD.
Базовата версия с предно задвижване разполага с батерия с капацитет 49 кВтч и електрически мотор с мощност 144 к.с. и въртящ момент 189 Нм. Средната версия има батерия с капацитет 61 кВтч и по-мощен електрически мотор със 174 к.с. и въртящ момент от 189 Нм. Собственото тегло на двата модела е съответно 1702 и 1760 кг. Вторият вариант е с най-дълъг автономен пробег и трябва да измине около 500 км без презареждане.
На върха на гамата е Suzuki e-Vitara със задвижване на всички колела и по-голяма батерия. Предният електромотор е с мощност 174 к.с., а на задната ос е добавен спомагателен електромотор с мощност 65 к.с. Максималната мощност на системата е 183 к.с., а максималният въртящ момент достига 300 Нм. Ниският център на тежестта в комбинация с електрическата система за задвижване на четирите колела AllGrip-e, предлага стабилност и безопасност дори извън пътя. Кросоувърът може да тегли прикачен товар с маса 1860 кг.
Системата за управление на задвижването на всички колела AllGrip-e има офроуд режим Trail със симулирани блокажи на диференциала. Системата за задвижване на четирите колела AllGrip-e на новата e Vitara използва два независими електрически мотора на предния и задния мост. Това позволява прецизен контрол и директна реакция.
В режим Trail, който е специално разработен за шофиране по неасфалтирани повърхности, системата предотвратява завъртането на колелата и разпределя въртящия момент към противоположното колело, за да осигури винаги достатъчно сцепление (LSD).
С преминаването към електрическо задвижване Suzuki започва да се отказва от традиционните решения в купето. Електрическата е-Vitara има виртуални инструменти и голям екран на мултимедийната система, а на двуетажния централен тунел има въртящ се бутон, от който се управлява трансмисията. Все още има аналогови бутони, включително за контрол на климата. Интериорът на новия кросоувър е предназначен за петима пътници.
"С новата e-Vitara, нашето първо електрическо превозно средство с батерии, ние създадохме лесен за употреба електрически модел", обясни Тошихиро Сузуки, президент и изпълнителен директор на Suzuki Motor Corporation. "Представянето на e-Vitara е важен крайъгълен камък по нашия път към климатична неутралност. Постепенно ще разширяваме нашата гама от електрически превозни средства и в същото време ще предлагаме различни варианти на задвижване и решения за мобилност, които са специално съобразени с нуждите на нашите клиенти в съответните страни и региони", допълни Тошихиро Сузуки.
Производството на Suzuki e-Vitara ще започне през пролетта на 2025 г. в завода на Suzuki в Гуджарат, Индия и се очаква да бъде наличен в Европа от лятото на 2025 г. На индийския пазар електрическата е-Vitara ще струва приблизително между 24 000 и 36 000 долара, като повече от половината от произведените коли ще са за износ.