Stellantis показа универсалната рамкова платформа STLA Frame
Новата архитектура ще послужи за основа на електрическия пикап Ram 1500 REV и зареждащия се хибриден пикап Ram 1500 Ramcharger
Електрическият пикап Ram 1500 REV беше представен в началото на 2023 година, а зареждащият се хибриден Ram 1500 Ramcharger беше пуснат през есента на същата година. И двата модела ще се произвеждат на подготвената за тях платформа STLA Frame, която беше раскрита от концерна Stellantis сега. Това вече е третата електрифицирана платформа на Stellantis, като преди това бяха представени STLA Medium и STLA Large за превозни средства с носеща конструкция на каросерията.
Интересно е, че съществуващата платформа за рамкови автомобили с двигатели с вътрешно горене също е прехвърлена под наименованието STLA Frame. От фирмените илюстрации става ясно, че унификацията с новата електрифицирана платформа е минимална. Тя има напълно различни, по-широко раздалечени греди, както и различно задно окачване.
Обявено е, че платформата е предназначена за превозни средства с междуосие от 3143 до 3690 мм. Дължината на самите коли е от 5488 до 5941 мм, широчината - от 2062 до 2124 мм. Пътният просвет варира от 168 до 262 мм, а максималният външен диаметър на гумата е 33 инча. Превозните средства ще имат товароподемност до 1224 кг, а максималното тегло на тегленото ремарке е 6350 кг. Дълбочината на преодоляване на водно препятствие е до 610 мм.
Новата рамкова архитектура позволява на нея да бъдат базирани както чисто електрически превозни средства, така и серийни хибриди с двигател с вътрешно горене като генератор. Чисто електрическите автомобили ще имат 800-волтова електрическа система и батерии с течно охлаждане с капацитет от 159 до 220 кВтч. Пробегът ще бъде до 800 км, а зареждането на бързи станции DC ще поддържа мощност до 350 кВт. Зареждащите се в контакта plug-in хибриди ще могат да изминат до 1100 км, но разчитат на 400-волтови батерии и максималната им мощност на зареждане е ограничена до 175 кВт. И двата модела на Ram 1500 поддържат свързването на външни консуматори на енергия към автомобила.
За платформата STLA Frame са създадени универсални електрически задвижващи модули, които могат да се монтират и на двете оси, осигурявайки на автомобилите задвижване на всички колела. Максималната мощност на един такъв електрически двигател е 340 к.с., а най-мощните електрически автомобили могат да ускорят от място до 100 км/ч за 4,4 секунди. Архитектурата STLA Frame поддържа различни опции за окачване, включително и адаптивно въздушно окачване. В бъдеще водородните автомобили също ще бъдат изграждани на платформата STLA Frame.
Пикапите Ram в електрифицирани версии трябва да излязат на поточната линия през 2025 г., а след това на същата база ще бъдат създадени нови SUV под марката Jeep. Концернът Stellantis все още планира да инвестира 50 милиарда евро в електрификация до 2030 г. До този момент компанията се надява напълно да премине към електрически превозни средства в Европа, а в Северна Америка делът им в производството трябва да достигне 50%.