Прототипът SM Tribute отдава почит към легендарния Citroen SM
Концептуалният автомобил разкрива визията на дизайнерите как би изглеждал днес наследникът на култовия модел от 1970 година
През пролетта на 2020 г. френската премиум марка DS Automobiles сподели серия от скици, наречени #SM2020 в своите социални мрежи. Тези чертежи са резултат от вътрешно творческо състезание между дизайнерите на Дизайнерското студио на DS в Париж за нова интерпретация на величествения Citroen SM, представен през 1970 г. Екипът от дизайнерите на студиото на DS работи върху наследството на историческите модели DS и SM чрез скици, които отприщват тяхната креативност и подхранват тяхното мислене.
Вижте прототипа SM Tribute и легендарния Citroen SM >> >> >>
Посланието, предадено от общността на DS Automobiles, беше чуто и екипът на Дизайнерското студио на DS в Париж работи така, сякаш SM е продължил да се развива през последните пет десетилетия. Така се стига до създаването на прототипа, наречен SM Tribute, който марката ще представи в градините на двореца Замъка на Шантили на 15 септември по време на конкурса за изкуство и елегантност.
Изящният концептуален автомобил отдава почит към легендарния Citroen SM и разкрива как би изглеждал днес актуалният модел според дизайнерите. Освен това прототипът е посветен на 10-ата годишнина от създаването на марката DS Automobiles и нейното участие в първия конкурс, състоял се през 2014 г., превърнал се бързо в незабравимо събитие за френските автомобилни ентусиасти.
Легендарният Citroen SM е роден в началото на 70-те години на миналия век и олицетворява върха на френските автомобилни иновации. Този Grand Tourer беше истинска концентрация на технологии. Неговият аеродинамичен стил, проектиран от Робърт Опрон, беше едновременно елегантен и авангарден. Под предния капак беше монтиран мощен V6 двигател от Maserati с обем 2,7 или 3,0 литра, който предлагаше изключително представяне на пътя.
Това, което наистина направи SM забележителен автомобил, беше неговото хидропневматично окачване, наследено от Citroen DS, което му осигури ненадминат комфорт при шофиране и отлично поведение на пътя. Днес SM остава култов модел, търсен от колекционери по целия свят. Неговата уникална комбинация от комфорт, динамика и иновация го превръща в истинска автомобилна легенда.
Някога Citroen SM е направил впечатление и благодарение на своя луксозен и прецизно сглобен интериор. Висококачествените материали, здравата конструкция и изчислената ергономия създадоха особено изискана атмосфера вътре. Арматурното табло със своите кръгли прибори и отличителен волан беше едновременно функционално и естетично. SM също беше много добре оборудван за времето си, включително с климатик и сервоусилвател на волана. В допълнение към динамичния си характер, SM беше автомобил, способен да предложи първокласен комфорт на пътниците си.
"Бяхме вдъхновени от изучаването на няколко модела SM, включително прототипи и двата президентски SM. Те имаха поразителна черта, като подпис. Създаваха впечатлението, че летят по пътя, бяха много аеродинамични", каза Фредерик Субиру, ръководител на екстериорния дизайн на DS Automobiles.
Тази лекота, внушаваща динамика и ефективност, се отразява в тънкия, но мускулест силует на SM Tribute. Пряката връзка се характеризира силно с емблематична предница и профил, доминиран от дълъг преден капак. Разширеният двуцветен външен вид е разработен около нова интерпретация на цвета на златния лист, който беше в брошурата през 1971 г., включващ сатенен лак, обработен с ръчно изработена патина и комбиниран със специално оцветено черно.
SM нямаше очевидна горна решетка, която беше заменена от много голяма стъклена секция, която разкриваше модулите на фаровете и регистрационната табела. Петдесет години по-късно тази стъклена секция се превръща в 3D екран, който свети до средата си с рамка от светлинен подпис, съставен от три модула от всяка страна, както въртящите се фарове в миналото, подсилен от осем вертикални дневни светлини с диамантени върхове.
Профилът запазва характерните линии на SM, следващи въздушния поток от широката предна към по-тясната задна част. Зад двата големи прозореца задният панел е срязан наполовина и продължава, за да направи задната част плаваща във S-образна форма. Задните колела са частично скрити от подвижни части, но техният размер не може да се сравни с тези отпреди 50 години.
Докато емблематичните пропорции на Citroen SM се запазват с дължина от 4,94 метра и височина от 1,34 метра, прототипът SM Tribute печели предимно с мускулест дизайн и присъствие с ширина от 1,98 метра. В търсене на ефективност, пътният просвет се променя до 12 см. Големите 22-инчови колела са украсени с аеродинамични вложки.
Интериорът също продължава езика на Citroen SM от 1970 година. Вътре дизайнът на оригиналния модел също е преосмислен с характерната форма на горната част на арматурното табло и дори овалния дизайн на инструментите. Верен на авангардната душа на SM, информационният дисплей е чрез прожектиране и извитата конзола на екрана, свързана с кормилото завършва този характерен дух за марката.
Звукът и светлините обгръщат пътниците. Интериорът е много светъл с цвят на слонова кост, съставен от кожа и алкантара. Голяма витрина в предната част на арматурното табло осигурява панорамна обстановка за почти безкраен набор от покрития и материали. Седалките продължават емблематичната тапицерия на SM с нейните хоризонтални възглавници.
Марката DS Automobiles е партньор на Конкурса за изкуство и елегантност в Шантили от самото начало през 2014 г. Концептуалният SM Tribute ще бъде разположен на площ от 120 кв.м до оригиналния Citroen SM на 15 септември. През тази година SM Tribute ще бъде придружен от широка гама от модели SM, изложени в селото на колекционерите.
Посетителите ще могат да видят или преоткрият Citroen SM Opera с четири врати, кабриолетът SM Mylord, състезателния SM, включен в "24-те часа на Спа" през 1974 г., SM Proto, който вече беше показан на изложението за ретромобили през 2023 г. и други варианти на SM в различни цветове от Европейския клуб на SM.
Марката DS Automobiles вече има в актива си многобройни отличия от форума, включително и най-престижния трофей Best Of Show за DS E-Tense през 2016 г., наградата за иновации за DS E-Tense Performance през 2022 г. и няколко победи в конкурса за класически автомобили с моделите DS 19 La Croisette през 2015 и SM Mylord през 2015 и 2022 г.