Китайският производител, продаващ най-много автомобили - BYD e регистрирал рекорден брой реализирани леки коли с изцяло електрическо или хибридно задвижване през 2024 г. в целия свят, пише "Файненшъл таймс", цитиран от БТА.

За миналата година продадените автомобили на компанията са били 4,3 млн. броя спрямо 3,6 млн. през 2023 г., се посочва в изявление на компанията.

Продажбите на изцяло електрическите модели са били 1,76 млн. броя, като BYD по този начин почти ще се доближи до Tesla. Компанията на Илон Мъск е реализирала 1,81 млн. продажби.

Li Auto - първият китайски статъп за автомобили излязъл на печалба - също надмина целите си, като продадоха съответно 500 000, 290 000 и 135 000 изцяло електрически превозни средства през 2024 г. Компанията е подкрепяна от Stellantis, Leapmotor и производителят на смартфони Xiaomi.

През настоящата година се очаква в Китай да бъдат продадени повече изцяло електрически автомобили и плъгин хибриди, отколкото такива с двигатели с вътрешно горене, пише още "Файненшъл таймс", като това ще се дължи на държавни субсидии в размер на стотици милиарди долара.

Производителите на автомобили също бяха подпомогнати от схема за замяна, стартирана миналия април, която позволи на потребителите да получат 20 000 юана (2740 долара) за замяна на стара кола с двигател с вътрешно горене с електромобил.

Докато някои от по-големите имена в сектора се представиха добре, интензивната конкуренция и продължителната ценова война поставиха десетки компании под натиск. Много компании като Xpeng и Nio не успяха да постигнат целите си за продажби, въпреки че отбелязаха растеж.

"Конкуренцията на пазара е много жестока", каза Йейл Джан, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска компания "Аутомотив форсайт" (Automotive Foresight). "Най-големите компании взимат все по-голямо парче от пая, докато повечето от по-малките групи се борят за пазарен дял".

Консолидацията вече прекроява най-големия пазар на електромобили в света. Стартиращи компании като HiPhi и Jidu, подкрепяни от Baidu, се сринаха през последната година. Автомобилният конгломерат Geely комбинира своите подбрандове Zeekr и Lynk & Co през ноември, за да "рационализира операциите".

"Икономиите от мащаба имат повече значение от всякога за производителите на автомобили, тъй като индустрията преминава към електромобили", добави Джан.

Анализаторите също така посочиха, че навлизането на технологични групи като Xiaomi и Huawei е задълбочило конкуренцията.

Към 31 декември Xiaomi e продадaлa повече от 135 000 бройки от единствения си модел - седанът SU7, пуснат на пазара в края на март, надминавайки целта си от 130 000 коли. Основателят Лей Цзюн заяви по-рано тази седмица, че групата има за цел да удвои своя резултат през 2025 г., като достави 300 000 електромобила.

Президентът Си Цзинпин призна успеха на индустрията в своето новогодишно обръщение. "Годишният обем на производството на нови превозни средства с електрическо задвижване надхвърли 10 милиона единици за първи път", отбеляза той.