Новият електромобил на Mazda - MX-30 - се сблъска със слаб интерес на американския пазар, заради което бе изтеглен от там. Японската компания реши да не предлага в Америка и електрическият седан EZ-6. Причината? Според Mazda американците търсят най-много класическите бензинови коли, особено ако щадят бюджета.

В интервю за Automotive News, главният изпълнителен директор на Mazda Масахиро Моро заяви, че ДВГ има дълго бъдеще в Америка. Дори в края на десетилетието традиционните бензинови автомобили и моделите с лека хибридизация ще съставляват около две трети от годишните продажби.

Хибридите с включване в мрежата и електромобилите ще представляват останалата една трета. С други думи, по-голямата част от автомобилите ще продължат да имат бензинов двигател дори след пет години.

"Клиентите търсят достъпни решения, а не електрифицирани технологии. Те искат по-добра стойност и все още предпочитат надеждни двигатели с вътрешно горене. Но ние ще можем да предложим всяка версия на електрификация, включително леки хибриди. Клиентите в САЩ продължават да търсят по-добри, надеждни двигатели," каза Моро.

Mazda се фокусира главно върху базови модели, като Mazda 3 и CX-30. Моро отбеляза, че растежът на електромобилите в САЩ се е забавил през последните 18 месеца и очаква тази тенденция да продължи в близко бъдеще. Това дава на компанията повече време да разработи литиево-йонна батерия изцяло в собствените си заводи. Целта е тя да бъде готова до 2030 г. за плъгин хибриди и напълно електрически автомобили. Тази батерия ще предлага по-висока енергийна плътност и много кратко време за зареждане. Интересно е, че инженерите на компанията вече имат "много напреднала база за изследвания на твърдотелни батерии."

Междувременно Mazda разработва двуроторен бензинов двигател, който ще се използва като генератор. Той ще бъде по-мощен от еднородния роторен двигател, използван в MX-30 e-Skyactiv R-EV. Освен това компанията работи върху изцяло нов бензинов двигател, наречен Skyactiv-Z, който ще започне да се използва в серийни автомобили от 2027 г. и постепенно ще замени текущите Skyactiv-G и Skyactiv-X технологии.

Моро твърди, че Skyactiv-Z ще бъде "крайният" двигател и ще отговаря на екологичните стандарти дори през следващото десетилетие. Според него двигателят ще бъде атмосферно пълнен, без да губи мощност, за да покрие по-строгите регулации.

По-рано тази година Mazda, Toyota и Subaru проведоха съвместна конференция, където потвърдиха дългосрочния си ангажимент към бензиновите двигатели и инвестиции във въглеродно-неутрални горива.

Mazda изчислява, че до края на десетилетието електрическите превозни средства ще съставляват само 25-40% от общите доставки. Масовото въвеждане на електромобили няма да започне преди 2028 г., въпреки че някои модели с нулеви емисии ще бъдат пуснати по-рано. Например, произведеният в Китай седан EZ-6 с задвижване на задните колела вероятно ще се появи в Европа още през следващата година.

Mazda постига успех в Северна Америка, като е на път да достави 600 000 автомобила до края на годината.

Очаква се 2024 г. да бъде най-добрата година за компанията в САЩ, с продажби от 420,000 автомобила, като целта е този брой да достигне 450,000 през 2025 г., според Моро.