Новото Audi Q8 e-tron Edition Dakar черпи вдъхновение от забележителен източник: в екстериора повдигнатото шаси и опционалните стикери на специалното издание на модела, което се предлага в ограничен брой в цяла Европа, напомнят за RS Q e-tron. Той е проектиран за рали Дакар, включващ електрическа задвижваща система и преобразувател на енергия.

Вижте Карлос Сайнц зад волана на новото Audi Q8 e-tron Edition Dakar  >>  >>  >> 

Когато оценява офроуд способностите на Q8 e-tron Edition Dakar, Карлос Сайнц старши, двукратен световен рали шампион и трикратен победител в Дакар, безспорно се изказва като един от най-големите експерти. Той също е успешен пилот в рали Дакар с Audi RS Q e-tron. През 2024 г. Карлос Сайнц ще се завърне в Дакар с допълнително разработения RS Q e-tron.

Фермин Сонейра Сантос, ръководител на серията електрически модели от A- до C-сегмент, е също толкова квалифициран. Заедно двамата експерти тестваха офроуд колата Audi Q8 e-tron Edition Dakar и споделиха впечатленията си.

Какво и двамата намирате за очарователно в електрическите автомобили за използване извън пътя?

Карлос Сайнц: Първо, за мен е голяма привилегия да бъда част от еволюцията на моторния спорт. По време на участието си в спорта Audi последователно разширява границите с новите си технологии. Преди няколко години не бих повярвал, че електрическо задвижване може да се състезава в рали. Очарован съм, че вече мога да спечеля специалните етапи с Audi RS Q e-tron и се надявам да завърша Дакар в челото на групата. Впечатлен съм от предимствата на системите за електрическо задвижване, като например способността да се използва правилното задвижване във всяка ситуация на шофиране, без да се налага да сменяте предавките. Разбира се, устойчивостта на системата за електрическо задвижване при използване извън пътя също ме убеди. Страхотно преживяване е да бъдеш част от този проект и да помогнеш за напредъка на технологията.

Снимка: Audi

Фермин Сонейра Сантос: За мен шофирането на електрическа кола е очарователно. Не става въпрос само за характеристиките, които са приятни, но и за емоциите, които автомобил като нашия електрически модел Audi e-tron GT quattro вдъхва всеки ден. Когато говорим за офроуд способностите на електрическия автомобил, говорим за въртящия момент, специално адаптираното шаси и задвижващата система. В новото Audi Q8 e-tron Edition Dakar нашите клиенти ще могат да изпитат какво може да постигне една електрическа задвижваща система в офроуд условия. Този модел предлага най-добрата комбинация от надеждност и производителност извън утъпканите пътища.

Какви допълнителни характеристики трябва да има един модел, за да заслужи името Еdition Dakar?

Фермин Сонейра Сантос: Този проект, разбира се, беше вдъхновен от RS Q e-tron и нашето участие в рали Дакар, както и от Карлос. И двете превозни средства представляват устойчиво шофиране извън пътя. Имахме за цел да прехвърлим някои от възможностите на RS Q e-tron към сериен модел. На първо място, това означава пътен просвет. В сравнение с Q8 e-tron, ние повдигнахме шасито с 67 мм. Еdition Dakar идва и със специални офроуд гуми. Автомобилът има изходна мощност от 402 к.с. и осигурява 664 Нм въртящ момент. В допълнение към широката гама от стандартно оборудване, има и опционална специална обвивка. На пръв поглед става ясно, че Еdition Dakar е вдъхновено от стила на RS Q e-tron.

Снимка: Audi

Колко здраво е Audi Q8 e-tron Еdition Dakar в сравнение със стандартния модел?

Фермин Сонейра Сантос: Увеличеният просвет позволява на Q8 e-tron Edition Dakar да стигне там, където нормалните производствени превозни средства не могат. Допълнителните 67 мм могат да се използват до скорост от 80 км/ч. На магистрали каросерията автоматично се спуска обратно надолу. Разбира се, дизайнът на протектора на гумите също допринася за проходимостта на автомобила. Той не само осигурява по-добро сцепление върху хлъзгави повърхности като чакъл и сняг, но също така абсорбира част от силите, действащи върху шасито. Подсилихме и елементите на окачването.

Карлос, какви умения трябва да притежава един рали пилот, за да си осигури челна позиция в Дакар?

Карлос Сайнц: Дакар е едно от най-трудните състезания на вероятно най-трудния терен, който един рали шофьор може да си представи. Освен това ралито продължава две седмици, което е уникална продължителност в спорта, включваща обширни специални етапи. Затова трябва да си много добре подготвен, както физически, така и технически. Освен издръжливостта, ралито е свързано и с екипна работа. Целият опит, който натрупахме в Дакар, беше от решаващо значение за разработването на Q8 e-tron Edition Dakar. Специалният модел е идеален за хора, които също искат да шофират извън утъпканите пътеки електрически автомобил.

Снимка: Audi

Какви допълнителни предимства могат да очакват клиентите на Audi, когато шофират Q8 e-tron Еdition Dakar?

Фермин Сонейра Сантос: Q8 e-tron Еdition Dakar въплъщава типичното ДНК на Audi, характеризиращо се с баланс на здравина, контрол, свързаност. Той разчита изцяло на взаимодействието на различни компоненти като шаси, кормилно управление и задвижване, както и спирачните и контролните системи. Q8 e-tron Еdition Dakar е модел от премиум сегмента. Шофьорите могат да усетят качеството на материалите в интериора, заедно с комфорта на шофиране и акустиката. И това е quattro, което е особено важно за автомобил с висока проходимост.

Какви синергии съществуват между участието на Audi в ралита и серийните автомобили?

Фермин Сонейра Сантос: Сътрудничеството ни с Audi Sport е неразделна част от разработването на производствени автомобили, черпейки от натрупания опит. Освен това нашите колеги тестват технологията, която разработваме за серийни автомобили при екстремни климатични условия. Така че нашето безрезервно тясно сътрудничество е печеливша ситуация за всички участници. Двата отдела имат открито сътрудничество, което е от полза за Audi Sport и развитието на производството.

Карлос, какви са офроуд характеристиките на RS Q e-tron?

Карлос Сайнц: Първо, никога не бях виждал задвижваща система като тази, използвана на рали. Това новаторско преживяване беше невероятно вълнуващо. Неговата концепция за електрическо задвижване внушава надеждност, усещане за отзивчивост при шофиране и най-важното - увереност, жизненоважни атрибути за рали шофьорите. Колата реагира както очаквам. След две години с RS Q e-tron, ние сме много добре подготвени и очакваме с увереност следващия Дакар.

Какво е най-важно при шофиране извън пътя?

Карлос Сайнц: Важно е да се прецени правилно повърхността. Познаването на вашето превозно средство и неговите налични офроуд характеристики, както и разбирането на личните ви способности и ограничения е от ключово значение.

Снимка: Audi

Какво е общото между RS Q e-tron и Q8 e-tron Edition Dakar?

Фермин Сонейра Сантос: Когато става въпрос за RS Q e-tron, ние говорим за автомобил, проектиран за екстремна употреба, управляван от професионалисти в моторния спорт. Q8 e-tron Еdition Dakar, от друга страна, е специално разрешено за движение по пътищата издание, което обикновено не се управлява от професионалисти в моторния спорт. И двата модела обаче споделят приключенски дух и желание да изследват и прекрачват границите. Електрическите задвижващи системи и на двата модела ги правят идеални за шофиране извън пътя.

Каква роля играят гумите на Q8 e-tron Edition Dakar?

Карлос Сайнц: На Q8 e-tron Edition Dakar гумите трябва да работят както при офроуд, така и при шофиране на пътя. Според мен офроуд гумите, предлагани от Audi, налични в допълнение към стандартните гуми, идеално допълват потенциала на този специален модел.

Снимка: Audi

Обратно към ралито: Според вас изгрява ли нова ера на електроенергията или двигателите с вътрешно горене ще продължат да доминират?

Карлос Сайнц: Вече можем да се конкурираме с двигателите с вътрешно горене. Надявам се, че новите правила на Дакар ще подобрят нашата способност да се конкурираме и ще предоставят повече възможности за постигане на обща победа. Например, биваме наказани за краткотрайни излишъци на мощност, например когато колелата имат малък или никакъв контакт със земята. Само преди 4 години повечето експерти - включително и аз - се съмняваха в жизнеспособността на електрическите задвижващи системи в ралитата за издръжливост. Успехът ни с RS Q e-tron показва, че производител, който се фокусира върху технологиите за устойчиво задвижване, може да бъде успешен и в моторните спортове.

Снимка: Audi

Колко значими са успехите, които постигнахте на ралита с RS Q e-tron за имиджа на марката и продажбите на електрически автомобили?

Фермин Сонейра Сантос: Успехът в моторните спортове винаги е бил важен за Audi и ще продължи да бъде такъв. RS Q e-tron е най-добрата платформа, която представя както нашата история, така и бъдещето на марката. Показвайки същия пионерски дух, демонстриран през 80-те години на миналия век с въвеждането на quattro в ралитата, RS Q e-tron на Дакар подчертава ангажимента на Audi към иновациите. Независимо от резултата през 2024 г., ние вече сме създали автомобилна история.

Новото Audi Q8 e-tron Еdition Dakar първото ли е от поредица специални издания, готови за електричество и офроуд?

Фермин Сонейра Сантос: Нашите дилъри изразяват огромен ентусиазъм за този модел. Искрено се надявам Q8 e-tron Еdition Dakar да има успех. Ако е така, вероятно няма да е последният по рода си.