ЕК се съгласи да смекчи целите за автомобилните емисии
В противен случай глобите биха достигнали стойности до 15 милиарда евро
Европейската комисия обяви, че ще промени начина, по който изчислява целите за емисиите на автомобилните производители, за да помогне на силно затруднената си авто-индустрия, пише "Политико".
Комисията ще предложи изменение, което ще позволи целите да се базират на средна стойност за три години, вместо само на продажбите през текущата година. Това ще направи по-лесно постигането на изискванията, без да се налагат тежки глоби.
"Нуждаем се от предвидимост и справедливост за тези, които са си свършили работата успешно," заяви председателката на Комисията Урсула фон дер Лайен след втората си среща с водещите европейски автомобилни производители тази година. "Трябва да се придържаме към договорените цели, но и да чуем гласовете, които настояват за повече прагматизъм и технологична неутралност."
Промени в правилата за санкции
Според сегашните регулации, автомобилните производители трябва да намалят емисиите си с 15% до 2025 г. спрямо нивата от 2021 г. В противен случай те ще бъдат глобявани с 95 евро за всеки грам въглероден диоксид на километър над целта за всяко продадено превозно средство в ЕС.
Автомобилната индустрия предупреди, че тези правила биха могли да доведат до глоби на стойност до 15 милиарда евро.
Според последното предложение на Европейската комисия, вместо всички цели да се изпълнят през 2025 г., компаниите ще могат да ги покрият в рамките на периода 2025-2027 г.
За да влезе в сила, изменението трябва да бъде одобрено както от Европейския парламент, така и от Съвета на ЕС. Фон дер Лайен ще подаде предложението за ускорено одобрение по-късно този месец.
Зелени организации веднага разкритикуваха решението.
"Отслабването на правилата за чисти автомобили в ЕС възнаграждава изоставащите и не помага на европейската автомобилна индустрия, а само я оставя още по-назад спрямо Китай в сферата на електромобилите," заяви Уилям Тодс, изпълнителен директор на екологичната неправителствена организация Transport & Environment.
Китайският натиск върху пазара също тревожи ЕС. Забавянето на икономиката в Китай доведе до увеличаване на износа, като местните производители на електромобили агресивно търсят нови пазари. В отговор Комисията наложи нови мита върху китайските електромобили през 2024 г. като част от разследване за държавни субсидии.
Изменението е част от по-широк автомобилен план на Комисията, който ще бъде представен в сряда. Според проект, видян от Politico, той включва:
- Стимули за търсене на електрически автомобили
- Развитие на европейския сектор за производство на батерии
Целта за емисиите през 2025 г. е част от по-мащабния Европейски зелен пакт, който предвижда пълна забрана за продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
Преглед на закона е насрочен за 2026 г., но Комисията обяви, че ще ускори този процес и ще включи технологичната неутралност като основен принцип.
ЕНП и представители на индустрията настояват прегледът да бъде изтеглен за 2025 г., което би могло да отвори врата за нови промени, базирани на разочароващите продажби на електромобили през 2024 г.
Няколко държави, водени от Италия и Чехия, лобират за това биогоривата и е-горивата да бъдат включени в регулацията, тъй като те могат да се използват в съществуващите двигатели.
Докато Европа обсъжда бъдещето на двигателя с вътрешно горене, китайските производители на електромобили напредват с по-евтини и по-добре оборудвани модели от тези на европейските конкуренти.
Фон дер Лайен се срещна за втори път тази година с ръководителите на водещите автомобилни производители, доставчици и индустриални групи, за да обсъдят стратегията.
"Нека подчертая, че днешната среща не е краят на диалога с индустрията," каза тя, добавяйки, че трета среща ще се проведе преди лятната ваканция.