Румънската марка Dacia, част от Renault Group, ще участва в рали Дакар и Световния рали-рейд шампионат W2RC от 2025 г. с прототипа Sandrider. Той е вдъхновен от концепцията Manifesto, представена през 2022 г. Sandrider е напълно нов автомобил, проектиран специално за рали-рейдове в лабораторията на Dacia за нови идеи.

Вижте как изглежда състезателната Dacia Sandrider  >>  >>  >>

Претендентът на Dacia ще може да преодолява някои от най-трудните и сурови терени в света. Той се възползва от опита в състезанията на Renault Group и британската компания Prodrive, специализирана в моторните спортове. В унисон с прословутия подход на Dacia, прототипът Sandrider е проектиран с фокус върху най-важното в моторните спортове - представянето и победата.

Снимка: Dacia

Иновативният прототип умело използва всички възможности, предоставени от регламентите на категория Ultimate T1+, съсредоточавайки се основно върху пъргавината и намаляване на теглото. Той отговаря в пълна степен на основните нужди на пилотите и навигаторите, които активно са участвали в разработването му от самото начало. От старта на проекта и преди многобройните изпитвания, пилотите и навигаторите са предоставили своя богат опит и познания на инженерите и дизайнерите, основно чрез практическо проектиране с използване на виртуална реалност.

Снимка: Dacia

Състезателният прототип Dacia Sandrider е с дължина 4,14 метра, ширина 2,29 метра, височина 1,81 метра и междуосие 3,00 метра. Предният му навес е 59 см, а задният - 55 см. Изчистеният екстериор на Sandrider е създаден от дизайнерите на Dacia и се фокусира върху най-важното.

Автомобилът е оборудван само със считаните за абсолютно необходими панели на каросерията. Липсват декоративни или разточителни елементи и естествено особен акцент е поставен върху аеродинамиката. Като част от подхода на марката, съсредоточен върху важните потребности на пилотите и навигаторите, късият плаващ преден капак е с наклонен дизайн, който изчезва от полезрението на екипажа.

Снимка: Dacia

За горната част на таблото е използвана антирефлексна боя, заимствана от авиационната индустрия, която също оптимизира видимостта. По отношение на кабината дизайнерите и инженерите на Dacia са обърнали специално внимание на нуждите, навиците и ограниченията както на пилотите, така и на навигаторите. Модулното арматурно табло на Sandrider позволява на всеки член на екипажа да адаптира ергономията и разположението на определени функции спрямо собствените си изисквания.

Състезателната Dacia Sandrider е с тръбно шаси, укрепена с консолидирани подрамка и брони, каросерия от карбонови влакна, окачване с двойни носачи с ход от 350 мм и трансмисия 4x4, конструирана за високите изисквания на рали-рейдовете. Иновативна електрическа система поддържа оптимално захранване за всички аксесоари на борда, дори при най-трудни условия.

Снимка: Dacia

Седалките Sabelt са тапицирани със специална антибактериална тъкан, която самостоятелно регулира влажността. Резервните колела не са покрити за по-лесно боравене. Екипажът има бърз достъп до инструментите на борда без да се налага да отваря кутии.

Магнитната пластина, вградена в каросерията на Sandrider, се използва за да се предотврати изгубване в пясъка на фиксиращите болтове на джантите. Dacia Sandrider е оборудвана с 37-инчови гуми за офроуд BF Goodrich от ново поколение, които осигуряват оптимално сцепление на всякакви терени с максимална устойчивост на удари и спукване, а джантите са 17-инчови алуминиеви.

Снимка: Dacia

Инженерите на Dacia са работили особено упорито да направят автомобила по-лек и съответно да намалят разхода на гориво. Общото тегло на Sandrider е намалено с около 15 кг спрямо сравними прототипи. Резултатът е постигнат с използване на по-леко тръбно шаси, отстраняване на всички излишни панели от каросерията и използване на карбон за останалите.

Дизайнерите са премахнали всички декоративни елементи, а инженерите са избрали по-компактен и по-лек двигател. За оптимизиране на тягата и динамиката, разпределението на масата между предната и задната част е значително увеличено отпред. Особено внимание е отделено на аеродинамиката с цел намаляване на разхода на гориво и същевременно увеличаване на производителността. Инженерите са успели да намалят въздушното съпротивление с 10% и подемната сила с 40% спрямо сравними прототипи.

Снимка: Dacia

Специално внимание е отделено на въздухозаборниците за охлаждане на двигателя. За да поддържат температурата в кабината, дизайнерите на Sandrider са използвали антиинфрачервени пигменти, директно интегрирани в карбоновите панели на каросерията.

Състезателният прототип Dacia Sandrider се задвижва от 3,0-литров V6 двигател с двоен турбокомпресор и директно впръскване с максимална мощност от 360 к.с. при 5000 об/мин. Максималният въртящ момент от 539 Нм се достига при 4250 об/мин. Скоростната кутия е 6-степенна секвенциална, а задвижването е на всички колела 4х4.

Снимка: Dacia

Двигателят на Dacia Sandrider се задвижва със синтетично гориво, произведено от Aramco. Това е просто, достъпно решение за намаляване на въздействието му върху околната среда. Синтетичните горива, разработени от Aramco, съчетават възобновяем водород с изолиран CO2, осигурявайки гориво с по-ниски въглеродни емисии, което е съвместимо с днешните двигатели. За Dacia рали Дакар е идеалното място за тестване на тази технология.

С представянето на Sandrider, марката Dacia ще започне дълга серия от развойни тестове в няколко държави. Дебютът му в моторните спортове ще се състои в рали Мароко 2024, част от Световния рали-рейд шампионат W2RC между 5 и 11 октомври 2024 г. Отборът на Dacia за W2RC ще се състезава в първото си рали Дакар и други събития на Световния рали-рейд шампионат през 2025 г.

Снимка: Dacia

Отборът на Dacia Sandriders обединява три екипажа, съчетаващи опит, талант и ентусиазъм. Френският рали пилот Себастиан Льоб е печелил Световния рали шампионат 9 пъти подред между 2004 и 2012 г. Той е най-успешният пилот в моторния спорт и често се смята за най-великия рали пилот на всички времена. Себастиан Льоб участва в Дакар от 2016 г. Той ще бъде в екип с навигатора Фабиан Луркуин.

Снимка: Dacia

Рали пилотът Кристина Гутиерес Ереро е водещо име в крос-кънтри ралитата. Тя вече е участвала осем пъти в рали Дакар между 2017 и 2024 г. Кристина печели Световната купа за крос-кънтри ралита, категория T3, през 2021 г. През януари 2024 г. тя става втората жена, която печели в категория Challenger на Дакар, след Юта Клайншмид, която първа печели крайна победа. Навигатор на Кристина ще бъде Пабло Морено Уете.

Истинската легенда на Дакар - Насер Ал-Атия, е петкратен носител на Световната купа за крос-кънтри ралита и двукратен победител в Световния рали-рейд шампионат и е печелил това грандиозно събитие пет пъти.