Dacia Sandero стана най-продаваната нова кола в Европа през 2024 г. Достъпният румънски модел зае първото място, изпреварвайки Renault Clio и Volkswagen Golf. Германската компания за проучване на автомобилния пазар Dataforce съобщава, че от румънския хечбек са продадени 270 111 автомобила в държавите от Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство. Субкомпактният хечбек е увеличил продажбите си 14,3%.

Снимка: Renault

Sandero финишира доста пред своя по-луксозен брат - Renault Clio, който приключи 2024 г. с 216 569 бройки и ръст от 6,5% на годишна база. Германският бестселър Volkswagen Golf, който се предлага като хечбек и комби зае третото място с 216 549 продадени автомобила и ръст от 17,5% на годишна база. Само 20 единици разделят Renault Clio и Volkswagen Golf, и тъй като числата на Dataforce представляват 98% от всички коли, продадени през декември, може да има разместване и в двете посоки, което обаче няма да измести лидера.

Снимка: Volkswagen

На 4-то се нареди Tesla Model Y с доставени 210 484 броя и спад от 17,5%, следвана от Volkswagen T-Roc с 203 611 броя и спад от 1,5%. Шестото място заема Peugeot 208 с реализирани 199 820 броя и ръст от 2,7%, на седма позиция е Volkswagen Tiguan със 195 297 броя и ръст от 12,1%, следван от Toyota Yaris Cross със 194 512 броя и ръст от 10,1%. На девета позиция през 2024 г. завърши Skoda Octavia с продадени 182 801 автомобила и ръст от 13,3%, а челната десетка допълни Toyota Yaris с доставени 180 806 единици и ръст от 13,8%.

Снимка: Skoda

Лесно е да се разбере защо Dacia Sandero беше №1 през миналата година. Както при всички модели на Dacia, това е лек автомобил с ниска цена, прилично оборудване и безобиден стил. Голяма част от потребителите са скептични към неговия 1,0-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, но той се приема като достатъчен за хората, търсещи евтини автомобили. В някои страни като България например, Sandero се продава във версия ECO-G с двигател с фабрична газова уредба, работещ на бензин и на пропан-бутан (LPG), което го прави още по-евтин за експлоатация.

Снимка: Ивелин Солаков

Продажбите на Sandero можеше да са още по-високи, ако компанията Dacia, собственост на Renault, беше запазила дизеловия двигател 1.5 dCi, използван от моделите от предишното поколение. Французите обаче до голяма степен изоставиха дизеловите двигатели в Европа, за да отговорят на все по-строгите разпоредби за емисиите.

Марката Dacia вече е сила, с която трябва да се съобразяват всички в зоната на Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство. Цифрите, публикувани от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), показват, че марката е имала пазарен дял от 4,5% през 2024 г. Тя завърши пред Hyundai и Kia, като и двете са с 4,1% пазарен дял.

Снимка: Dacia