5 |
4
BMW пуска пилотна флотилия водородни автомобили
Подбрани представители на медиите от целия свят сега имат възможност да тестват първите автомобили от пилотната водородна гама на BMW.
След четири години развойна работа, моделът BMW iX5 Hydrogen навлизат в следващата си решаваща фаза - тази на публични тестове.
След това автопаркът от около сто автомобила ще бъде използван в международен план за демонстрационни и тестови цели.
Избрани тестови групи, които не са участвали в разработката, могат за първи път активно да получат пряко впечатление за качествата на BMW iX5 Hydrogen.
„Като универсален източник на енергия, водородът ще играе ключова роля в енергийния преход и по този начин в опазването на климата“, казва Оливер Ципсе, председател на борда на директорите на BMW AG. „Защото това е един от най-ефективните начини за съхранение и транспортиране на възобновяема енергия. Трябва да използваме този потенциал, за да ускорим и трансформацията на сектора на мобилността.
Водородът е липсващото парче от пъзела за мобилност с нулеви емисии, тъй като една единствена технология няма да е достатъчна, за да осигури климатично неутрална мобилност в световен мащаб.“
BMW iX 5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen, разработено на базата на актуалното BMW X5, за пръв път е представено като концепция на IAA 2019. На IAA Mobility 2021 първите прототипи вече можеха да бъдат тествани на пътя, като бяха използвани за трансфер на гостите.
Неговата система с водородни горивни клетки е още едно доказателство за лидерската компетентност на BMW Group в областта на технологиите за електрическо задвижване. BMW Group последователно напредва с развитието на технологията за водородни горивни клетки като допълнителна опция за локална индивидуална мобилност без емисии на бъдещето.
Технологичната компетентност на BMW
BMW Group произвежда високоефективни системи с горивни клетки за пилотния автопарк в своя собствен център за компетентност за водорода в Мюнхен. Тази технология е един от основните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и има постоянно висока мощност от 125 кВт/170 к.с.
Химическата реакция между газообразния водород от резервоарите и кислорода от околния въздух протича в горивната клетка. Равномерното захранване на мембраната в горивната клетка с двете среди е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването. В допълнение към технологичните аналогии на двигателя с вътрешно горене, като междинни охладители, въздушни филтри, контролни блокове и сензори, BMW Group разработва и специални водородни компоненти за новата система с горивни клетки. Те включват например високооборотен компресор с турбина или високоволтова помпа за охладителна течност.
BMW Group получава отделните горивни клетки от Toyota Motor Corporation. И двете компании могат да се похвалят с дългогодишно, изпълнено с доверие сътрудничество и от 2013 г. работят заедно върху задвижвания с горивни клетки.
Въз основа на отделните клетки, системите с горивни клетки се произвеждат в две основни стъпки. Първо, отделните горивни клетки се подреждат, за да образуват така наречения Stack горивни клетки. В следващата стъпка всички останали компоненти се сглобяват, за да образуват цялостна система с горивни клетки.
Така нареченото подреждане, („Stacking“), т.е. подреждането на горивните клетки, е до голяма степен автоматизиран процес. След като отделните компоненти са проверени за повреди, купчината се притиска механично с натиск от пет тона сила и се оборудва с корпус. Корпусът на Stack-а се произвежда в леярната за леки метали в завода на BMW Group в Ландсхут, използвайки така наречения процес на пясъчно леене.
В процес, специално проектиран за малките серии, течният алуминий се излива във форма, направена от пресован пясък, формован със смола.
Плочата за натиск, която доставя водород и кислород към Stack-а на горивните клетки, също се състои от пластмасови и леки метални части, отлети в завода в Ландсхут. Плочата за притискане на носителя уплътнява корпуса на Stack-а по газо- и водонепропусклив начин.
В допълнение към теста за напрежение, окончателното сглобяване на Stack-а от горивни клетки включва цялостни тестове на химическата реакция в клетките. Накрая всички компоненти се комбинират в зоната за сглобяване, за да образуват цялостна система.
По време на сглобяването на системата се монтират допълнителни компоненти като компресора, анода и катода на системата с горивни клетки, високоволтовата охладителна помпа и кабелния сноп.
В комбинация с високо интегрираното задвижване от пето поколение на технологията BMW eDrive (електромотор, трансмисия и мощна управляваща електроника, комбинирани в компактен корпус) на задната ос и мощната тягова батерия с литиево-йонна технология, специално разработена за този автомобил, задвижването на автомобила осигурява максимална мощност от 295 кВт/401 к.с. на пътя. Във фазите на движение по инерция и спиране електромоторът поема и функцията на генератор, който подава енергия обратно в тяговата батерия.
Производство в пилотния завод в Мюнхен
BMW iX5 Hydrogen се произвежда в пилотния завод FIZ (Център за изследвания и иновации) в Мюнхен. В този интерфейс между разработката и производството всеки нов модел на марките BMW Group се реализира за първи път. Около 900 служители работят там в областта на конструкцията на каросерията, сглобяването, моделната технология, конструирането на концептуални автомобили и Additive Manufacturing.
Те гарантират, че както продуктът, така и производственият процес са достатъчно зрели, за да започне серийно производство. В случая на BMW iX5 Hydrogen специалистите по водородна технология, разработка на автомобили и първоначалното конструиране на нови модели работят в тясно сътрудничество, за да интегрират иновативното задвижване и технологията за съхранение на енергия.
Водородът може да бъде зареждан бързо
Газообразният водород, необходим за захранване на горивната клетка, се съхранява в два резервоара с налягане от 700 бара, изработени от карбонов композит (CFRP). Те побират общо шест килограма водород, с който BMW iX5 Hydrogen може да постигне пробег от 504 км в WLTP цикъл. Пълненето на резервоарите за водород отнема само три до четири минути, така че BMW iX5 Hydrogen доставя типично за BMW удоволствие от шофирането само с няколко кратки спирания, дори при пътувания на големи разстояния.
След това автопаркът от около сто автомобила ще бъде използван в международен план за демонстрационни и тестови цели.
Избрани тестови групи, които не са участвали в разработката, могат за първи път активно да получат пряко впечатление за качествата на BMW iX5 Hydrogen.
„Като универсален източник на енергия, водородът ще играе ключова роля в енергийния преход и по този начин в опазването на климата“, казва Оливер Ципсе, председател на борда на директорите на BMW AG. „Защото това е един от най-ефективните начини за съхранение и транспортиране на възобновяема енергия. Трябва да използваме този потенциал, за да ускорим и трансформацията на сектора на мобилността.
Водородът е липсващото парче от пъзела за мобилност с нулеви емисии, тъй като една единствена технология няма да е достатъчна, за да осигури климатично неутрална мобилност в световен мащаб.“
BMW iX 5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen, разработено на базата на актуалното BMW X5, за пръв път е представено като концепция на IAA 2019. На IAA Mobility 2021 първите прототипи вече можеха да бъдат тествани на пътя, като бяха използвани за трансфер на гостите.
Неговата система с водородни горивни клетки е още едно доказателство за лидерската компетентност на BMW Group в областта на технологиите за електрическо задвижване. BMW Group последователно напредва с развитието на технологията за водородни горивни клетки като допълнителна опция за локална индивидуална мобилност без емисии на бъдещето.
Технологичната компетентност на BMW
BMW Group произвежда високоефективни системи с горивни клетки за пилотния автопарк в своя собствен център за компетентност за водорода в Мюнхен. Тази технология е един от основните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и има постоянно висока мощност от 125 кВт/170 к.с.
Химическата реакция между газообразния водород от резервоарите и кислорода от околния въздух протича в горивната клетка. Равномерното захранване на мембраната в горивната клетка с двете среди е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването. В допълнение към технологичните аналогии на двигателя с вътрешно горене, като междинни охладители, въздушни филтри, контролни блокове и сензори, BMW Group разработва и специални водородни компоненти за новата система с горивни клетки. Те включват например високооборотен компресор с турбина или високоволтова помпа за охладителна течност.
BMW Group получава отделните горивни клетки от Toyota Motor Corporation. И двете компании могат да се похвалят с дългогодишно, изпълнено с доверие сътрудничество и от 2013 г. работят заедно върху задвижвания с горивни клетки.
Въз основа на отделните клетки, системите с горивни клетки се произвеждат в две основни стъпки. Първо, отделните горивни клетки се подреждат, за да образуват така наречения Stack горивни клетки. В следващата стъпка всички останали компоненти се сглобяват, за да образуват цялостна система с горивни клетки.
Така нареченото подреждане, („Stacking“), т.е. подреждането на горивните клетки, е до голяма степен автоматизиран процес. След като отделните компоненти са проверени за повреди, купчината се притиска механично с натиск от пет тона сила и се оборудва с корпус. Корпусът на Stack-а се произвежда в леярната за леки метали в завода на BMW Group в Ландсхут, използвайки така наречения процес на пясъчно леене.
В процес, специално проектиран за малките серии, течният алуминий се излива във форма, направена от пресован пясък, формован със смола.
Плочата за натиск, която доставя водород и кислород към Stack-а на горивните клетки, също се състои от пластмасови и леки метални части, отлети в завода в Ландсхут. Плочата за притискане на носителя уплътнява корпуса на Stack-а по газо- и водонепропусклив начин.
В допълнение към теста за напрежение, окончателното сглобяване на Stack-а от горивни клетки включва цялостни тестове на химическата реакция в клетките. Накрая всички компоненти се комбинират в зоната за сглобяване, за да образуват цялостна система.
По време на сглобяването на системата се монтират допълнителни компоненти като компресора, анода и катода на системата с горивни клетки, високоволтовата охладителна помпа и кабелния сноп.
В комбинация с високо интегрираното задвижване от пето поколение на технологията BMW eDrive (електромотор, трансмисия и мощна управляваща електроника, комбинирани в компактен корпус) на задната ос и мощната тягова батерия с литиево-йонна технология, специално разработена за този автомобил, задвижването на автомобила осигурява максимална мощност от 295 кВт/401 к.с. на пътя. Във фазите на движение по инерция и спиране електромоторът поема и функцията на генератор, който подава енергия обратно в тяговата батерия.
Производство в пилотния завод в Мюнхен
BMW iX5 Hydrogen се произвежда в пилотния завод FIZ (Център за изследвания и иновации) в Мюнхен. В този интерфейс между разработката и производството всеки нов модел на марките BMW Group се реализира за първи път. Около 900 служители работят там в областта на конструкцията на каросерията, сглобяването, моделната технология, конструирането на концептуални автомобили и Additive Manufacturing.
Те гарантират, че както продуктът, така и производственият процес са достатъчно зрели, за да започне серийно производство. В случая на BMW iX5 Hydrogen специалистите по водородна технология, разработка на автомобили и първоначалното конструиране на нови модели работят в тясно сътрудничество, за да интегрират иновативното задвижване и технологията за съхранение на енергия.
Водородът може да бъде зареждан бързо
Газообразният водород, необходим за захранване на горивната клетка, се съхранява в два резервоара с налягане от 700 бара, изработени от карбонов композит (CFRP). Те побират общо шест килограма водород, с който BMW iX5 Hydrogen може да постигне пробег от 504 км в WLTP цикъл. Пълненето на резервоарите за водород отнема само три до четири минути, така че BMW iX5 Hydrogen доставя типично за BMW удоволствие от шофирането само с няколко кратки спирания, дори при пътувания на големи разстояния.