Зареждат електромобил 10 минути за пробег 800 км

Иновативната технология вече е преминала успешни изпитания.

Обратно в новината

Коментари - Зареждат електромобил 10 минути за пробег 800 км | Авто.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Рачид Язами говори за технологии за бързо зареждане поне от 2015 година и всеки път инвеститорите вече чукат на вратата му. Самият той през 2019 година каза, че въпреки успехът му да зареди батерия за около 9,5 минути самият той препоръчва бавно зареждане, защото така се удължава живота на батерията. Не ми стана ясно за каква батерия обаче ставаше въпрос. Сега сериозно: времето за заряд се съкращава като се увеличава тока. КПД на процеса обаче пада съществено заради загряването на батерията и енергията консумирана от охладителната система. Литиево-йонните батерии теоретично имат ендотермичен процес при зареждане и екзотермичен при разреждане. Температурата на батерията би трябвало да спада при зареждане. На практика обаче започват да играят други фактори и крайният резултат е съществено загряване. Законите на физиката не могат да бъдат заобиколени. Концептуална батерия за електрически автомобил даваща 800км пробег при сегашните технологии би била поне 80кВч. 50кВ зарядно зарежда 40кВч батерия до 80% за около 75 минути, като такава батерия дава около 400 км пробег напълно заредена. Ако допуснем (нереално оптимистично), че ще имаме същия КПД при зареждане на 80кВч батерия за 10 минути, то ще ни трябват поне 940кВ. Това са поне 1400А при трифазен ток или 4300А при еднофазен ток. Еднофазен вариант е напълно изключен, трифазният преполага сериозна система за захранване. Основната идея на електрическите коли е да си ги (до)зареждаш у вас през нощта при по-ниско потребление в електроенергийната система.

То хубаво 10 минути, но от къде тази мощност, когато колите са повече? Истината е във водородните клетки, Тойота отдавна го прозряли.

А водород от къде? В момента водород за промишлени цели се добива от метан. Ако ще го добиваш чрез електролиза, пак рябва ток. И като сметнеш загубите при електролизата, компресирането и КПД на горивните клетки иколо 50%, ще излезе, че за да караш на водород, ще трябва в пъти повече ток.

Много по-лесно е да съхраниш водород, добит чрез електролиза от ток от слънчеви панели, отколкото да съхраниш ток в акумулатори, а и за съхранение на тока също има загуби например като старее акумулатора тока на утечка се увеличава.

А бе преводача като не знаеш защо се мъчиш? А мъчиш и нас. Та човека се казва Рашид Язами, който за втори път трърди че е постигнал това което си мисли. Зареждане за 7 мин. Звучи супер, ама на хартия. Като си помислиш че батерията е 50kWh се зарежда са 1час с 50kW, питам и отговор не искам, с колко трябва да се зареди същата батерия за 7 мин.? Ами просто, с (60/7 х 50kW => 428kW), та питам от къде да ги вземем? За един апартамент са подадени 15kW => 428kW са ахранването на .... 28 .... апартамента. С други думи 1:30! И сега да си представим че в Младост зареждат (на всеки апартамент по един автомобил) то стана 28 квартала Младост. Просто как си го представят тези гениялни хора?

Буферно зареждане би могло да е решение - в електростанциите да има огромни буферни акумулатори, които да се пълнят непрекъснато например 100 пъти по-бавно (с по малък ток и ел-преносна мрежа), отколкото като се изпразват при зареждане (локално с дебел проводник на 2 метра).

Да посмятаме малко: 1. 800 километра изискват поне 128 киловатчаса. Това смятайки, че се изразходват само 16 киловатчаса за изминаването на 100 километра - един невероятно икономичен режим. 2. За да се доставят тези 128 киловатчаса за 10 минути, трябва да има захранваща мощност 768 киловата захранване. Кой ще намери толкова много ток за всеки зареждащ се автомобил - нашият АЕЦ може да зарежда едновременно нещо като 2500 автомобила.

Не е само да се произведе този ток, но и да се достави. Преносните мрежи в градовете само за такива неща са проектирани. Трансформаторите едвам се справят с климатиците, остава и тези да се накачулят на мрежата...

Само споко! У нас следващите 15 год. ще си зареждаме дизелите за по 3 мин. с пробег 1000 км. Е то нали затова почнаха да се обаждат разни милиардери с призив за строежи на атомни електроцентрали,че покрай екологията да мине и другото!

И да, и не. Бързото зареждане се прави, ако си на дълъг път. Просто пиш-паузата и кафето ще са където има Ionity или Supercharger. Основното зареждане е нощем у дома в гаража на 11kW трифазен ток по нощната тарифа. И то не всяка нощ, понеже нормалният ежедневен пробег е не повече от 50-100км. А, ако имаш фотоволтаик на покрива, съвсем излизаш от сметката.

С фотоволтаика си идеален - както сам каза, колата се зарежда вечер и през нощта, а през деня се кара. Значи панелът ще работи на лунна светлина. Колко вата пик дава един панел няма даже да те питам.

Само си представи тръгват 1000 електромобила от София в петък вечер към морето. Май ще трябва да се изчакват с пикането и кафето. То пикаш за 1 минута, има 3-4 писуара. Кафето и на крак може ако няма масички, ама колонките колко са :)

Сметките ти са верни, но все пак една кола се зарежда веднъж, след което и трябва време, за да измине тези 800 км :) Проблемът не е в АЕЦ-а и в паралелното зареждане на милиони коли, а само и единствено в паралелното зареждане на пет-десет коли на зарядна станция (както е на бензиностанция). За 10 автомобила в паралел трябват 7.6 MW, което пак е немалка мощност.