Новият Opel Astra продължава успешните германски традиции
Шестото поколение на модела привлича с ярък дизайн, удобен интериор, динамични двигатели и балансирано пътно поведение
Историята на Opel Astra започва през далечната 1991 година, когато е представен наследникът легендарния Kadett. За повече от 30 години са продадени над 15 милиона автомобила, което превръща Astra в най-успешният съвременен модел на германската марка. Именно Astra е моделът, който привлича най-много нови клиенти за марката и става най-масовият модел в гамата на Opel.
През миналата година у нас дебютира напълно новото, шесто поколение на Opel Astra. Компактният хечбек не изневерява на германските традиции и отново привлича с впечатляващ външен дизайн, предразполага към продължително шофиране с много удобен интериор, в който са съчетани най-новите дигитални технологии и системи за сигурност.
Вижте галерията със снимки на новия Opel Astra >> >> >>
Новата Astra се предлага със съвременни и ефективни бензинови и дизелови турбомотори, като за първи път в гамата има и два модела с Plug-in хибридно задвижване, а отскоро има и изцяло електрическа версия.
В задната част надписът Astra е поставен между тесните LED светлини под логото на Opel.
Снимка: Тони ТончевНовият Opel Astra е изграден на платформата на концерна Stellantis, наречена EMP 2, която вече беше използвана от най-новото Peugeot 308. Моделът е с дължина почти 4,38 метра, широчината му е 1,86 метра, височината е 1,47 метра, а междуосието е 2,68 метра.
Дизайн: новата Astra се отличава в потока от автомобили
Безспорно новият Opel Astra няма нищо общо с предходния модел, както и с някой от предшествениците си. Това е така, защото Astra променя дизайна си с всяко следващо поколение. Не търсете приемственост, като при Golf например. Докато предишните модели бяха предимно със заоблено купе с грациозни форми без остри ръбове, новият модел е пълна противоположност.
В новата Astra обаче откриваме детайли от моделите от 70-те години на миналия век, които лично на мен ми харесват. Новата визия на каросерията залага на остри линии отпред и отзад, както и на елегантен профил с разширени калници. Тази комбинация от ретро дизайн и модерни форми особено в красивия жълт цвят подчертава яркия дизайн на новата Astra.
В спортното ниво GS Line емблемата на Opel е черна и се слива с предната черна решетка.
Снимка: Тони ТончевВ предната част изпъкват острият ръб на капака и криловидните линии на дневните светлини, които се пресичат с емблемата на Opel в средата на решетката. Германците от Opel наричат това Vizor, а на мен ми напомня на първата генерация на Opel Manta.
В задната част на новата Astra емблемата изпълнява и функцията на ръкохватка за отваряне на капака. Тесните задни светлини визуално разширяват задната част, така че да изглежда по-спортно. В изчистения профил изпъква декоративен триъгълник, интегриран в задната колона, който напомня за легендарния Opel Kadett.
Сега можете да поръчате покрива да бъде боядисан в различен цвят, а отпред вече може да има матрични LED фарове. Безспорно яркият дизайн отличава новата Astra в потока от автомобили и определено мога да кажа, че няма да я сбъркате с друг модел.
Интериор: дигитален кокпит и съвременни функции
Интериорният дизайн на новия Opel Astra се различава осезаемо от оформлението на кокпита на Peugeot 308, което лично на мен ми допада повече. Въпреки това има няколко общи детайли, като хромираният джойстик за управление на автоматичната трансмисия, лостовете за светлините и чистачките на кормилната колона и бутоните за отваряне и затваряне на електрическите прозорци.
Дигиталното арматурно табло обединява два хоризонтални 10-инчови екрана, ориентирани към водача.
Снимка: Тони ТончевПред погледа на водача в Astra е разположен широк дигитален кокпит, наречен Pure Panel. Той се състои два 10-инчови екрана, интегрирани без прекъсване в един панел, ориентиран към водача.
Десният екран е сензорен и дава възможност за бърз и лесен достъп до всички функции, като позволява индивидуална настройка на показателите за разход на гориво, изминато разстояние или температура на двигателя.
Можете също така да преместите картата от навигацията в центъра на екрана. Под централния екран има панел с бутони за директен достъп до отделните функции за отопление на седалките и волана, както и за управление на настройките на автомобила или климатика, което улеснява водача.
Оригиналният трилъчев волан е изненадващо тънък за съвременен модел, но пасва перфектно в ръцете, особено тапициран в перфорирана кожа. Новото поколение информационно-развлекателни системи с услуги за свързаност могат да бъдат управлявани както с гласов контрол, така и с докосване. Те могат да бъдат свързани безжично с Apple CarPlay и Android Auto със съвместими смартфони.
Седалки: удобно пътуване след стотици километри
Настанявам се удобно в анатомично оформените спортни седалки на новия Opel Astra, които поддържат комфорта при по-дълги пътувания и в същото време осигуряват отлична опора в областта на гърба.
Предните седалки са разработени от Германския ортопедичен институт (AGR) и наистина са много удобни, така че дори след стотици километри не се чувствате уморени. Предните седалки могат да се регулират на дължина и височина в широки интервали и имат пневматична лумбална опора с електрозадвижване, така че зад волана да намерят удобна позиция хора с всякакъв ръст и телосложение.
Високото качество на салона се подчертава от материалите, използвани в анатомичните предни седалки.
Снимка: Тони ТончевПредните седалки в новата Astra са позиционирани по-ниско и създават усещането за спортна кола, като може би са най-добрите, предлагани в компактния клас. Седалките изглеждат наистина добре с тапицерия от алкантара.
Опционалните предни седалки, тапицирани с кожа Nappa, предлагат подгряване, вентилация и дори масаж за водача. Освен това има двоен стъклопакет, който филтрира шума от пътя. В резултат на това Opel Astra вече се усеща като висок клас солидна и съвременна германска кола, без да има претенции да бъде премиум.
Въпреки сравнително голямото междуосие от 2,68 метра, на задните седалки могат да седнат удобно двама човека, но средни на ръст. Така няма да опират коленете си в задната част на предните седалки, както и да докосват тавана с главите си.
Новата Astra има практичен багажник с местещо се дъно и обем от 422 литра, който е един от най-големите в сегмента и осигурява достатъчно място за багажа на 4 човека. При сгъване на задните облегалки товарното отделение се увеличава до 1339 литра.
Практичният багажник с обем от 422 литра е един от най-големите в сегмента и побира четири куфара.
Снимка: Тони ТончевДвигатели: бензинови, дизелови, Plug-in хибриди и електрическа версия
За задвижването на новия Opel Astra се предлагат съвременни и екологично чисти бензинови и дизелови турбодвигатели, както и два варианта с Plug-in хибридно задвижване, а отскоро в гамата има и изцяло електрическа версия.
Първоначално изпробвах моделите с бензинов и дизелов турбомотор, като и двата варианта са с мощност 130 к.с., и двата са съчетани с 8-степенна автоматична трансмисия.
Под предния капак на Astra е монтиран 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбомотор с мощност 130 к.с.
Снимка: Тони ТончевБензиновият двигател на тествания Opel Astra е 3-цилиндров с работен обем от 1,2 литра. След стартиране малкият агрегат работи леко неспокойно на празен ход, но бързо влиза в ритъм по време на шофиране.
Въпреки че е двигател с турбокомпресор, малкият мотор също обича по-високи обороти и максималната мощност от 130 к.с. се достига при 5500 оборота в минута. Ако мислите, че Astra е голяма кола за толкова малък двигател, не забравяйте, че той е с турбо и тяга определено няма да ви липсва.
Скоростна кутия: автоматикът превключва плавно и адекватно
Агрегатът е изненадващо еластичен и работи добре в комбинация с 8-степенната автоматична скоростна кутия на японската фирма Aisin. Автоматикът с хидравличен преобразувател на въртящия момент (230 Нм) превключва плавно и работи добре.
Превключването на скоростите е бързо, особено в спортен режим, който помага за по-пъргавото изпреварване. Трансмисията работи много адекватно и почти не ми се наложи да ползвам планките на волана за ръчна смяна на предавките.
Ускорението от място до 100 км/ч отнема 9,7 секунди според Opel, но субективно при включване от бензиностанция на магистралата, сякаш става още по-бързо.
На магистралата със средна скорост от 120 км/ч, разходът беше 6,5 л/100 км. В градския трафик с пуснат климатик консумацията стигна 7,1 л/100 км. На извънградски път при динамично темпо на шофиране, колата харчи 5,6 л/100 км. Все пак, ако не искате често да спирате за зареждане, в режим Eco и в рамките на правилата, спазвайки максимално разрешената скорост на Подбалканския път, новата Astra харчи едва 4,7 л/100 км.
В режим Eco и спазвайки правилата за скорост на Подбалканския път, новата Astra харчи едва 4,7 л/100 км.
Снимка: Тони ТончевОще по-ниска може да бъде консумацията с 1,5-литровия 4-цилиндров турбодизелов двигател с мощност 130 к.с. Той има отличен въртящ момент от 300 Нм, стартира пъргаво и изостава от бензиновия съвсем леко в динамиката, защото с него спринтът до 100 км/ч отнема 10,6 секунди.
Въпреки това, с дизеловия мотор Astra изглежда по-динамична и не се усеща липса на мощност. Както и да карате, колкото и силно да натискате педала на газта, с този двигател разходът на гориво ще бъде не повече от 5,5 л/100 км.
За тези, които са свикнали да поставят рекорди за минимален разход на гориво, има и икономичен режим, а от Opel обещават едва 3,9 л/100 км извън града.
Пътно поведение: добър баланс между комфорт, стабилност и управление
Шофирайки новата Astra най-напред в града, ми прави впечатление, че колата се управлява с лекота, воланът се върти толкова лесно и приятно, че маневрите са като на детска игра. На пътя обаче с увеличаване на скоростта, въртенето на волана вече изисква повече усилия, управлението става по-прецизно, а предните колела описват точно кривата на завоя, давайки адекватна обратната връзка.
Новата Astra с 3-цилиндровия бензинов двигател е забележимо лека. Това се отразява положително при смяна на посоката, където автомобилът веднага реагира на командите от волана, като в същото време, въпреки задния мост с торсионна греда, запазва стабилност дори и на неравни пътища.
Шофирането на Astra по планински пътища е наистина страхотно изживяване. В завоите колата е стабилна и въпреки, че е само с предно предаване, не плаши с характерното недозавиване и предразполага към по-спортно темпо на шофиране.
Шасито е настроено отлично, като е постигнат баланс между стабилност и комфорт на возене. Заради големите 18-инчови джанти и нископрофилни гуми с размер 225/40 R18, си проличава по-твърдото возене, но то по никакъв начин не дразни пътниците на гладка настилка.
Благодарение на балансираното си окачване, новата Astra вози сравнително добре и преминава през неравностите като ги отработва много умело, без да нарушава спокойствието на пътниците. В резултат на това Opel Astra се движи много добре, като е адаптиран към нашите пътища. Ако искате да пътувате още по-комфортно по нашите пътища и да не се притеснявате при преминаване през дупки, изберете моделите с 16-инчови джанти и по-дебели гуми.
Ако шофирате предимно в града, за предпочитане е да изберете Opel Astra със система от четири камери за 360-градусов обзор, пет радарни сензора, както и сензори за паркиране отпред и отзад. Ще ви спестят много нерви и концентрация.
Цена: по-висока, отколкото би трябвало да бъде
Цените на новия Opel Astra започват от 49 230 лева за варианта с бензинов двигател със 110 к.с. и 6-степенна ръчна скоростна кутия в базовото ниво на оборудване Edition. Версията с дизелов двигател струва минимум 58 000 лева.
Тестваната Astra с богатото оборудване в ниво GS Line, с по-мощния бензинов двигател със 130 к.с. и автоматик струва почти 59 000 лева, а с добавени още няколко приятни опции цената дори прехвърля 66 000 лева.
Това е доста сериозна сума за този клас автомобили, въпреки инфлацията, новите технологии и постоянно нарастващите разходи за производство и доставка.
Не беше толкова отдавна времето, когато отлично оборудван Opel Astra J струваше под 50 000 лева. Но за хората, за които тази цена е постижима, новата Astra ще ги зарадва най-вече с уникален дизайн, който я отличава на пътя, със страхотни анатомични седалки и голямо багажно отделение.
Зад волана на Astra приятно ме изненада приличната динамика, ниският разход на гориво и добрият баланс между комфорт на возене, стабилност в завоите и кормилно управление.
Технически характеристики:
Opel Astra 1.2 Turbo GS Line
Размери
Дължина: 4374 мм
Широчина: 1860 мм
Височина: 1470 мм
Междуосие: 2675 мм
Собствено тегло: 1296 кг
Обем на резервоара: 52 литра
Двигател
Тип: 3-цилиндров редови с турбокомпресор
Работен обем: 1199 куб. см
Максимална мощност: 130 к.с. при 5500 об/мин
Максимален въртящ момент: 230 Нм при 1750 об/мин
Скоростна кутия: 8-степенна автоматична
Задвижване на колелата: предно
Динамика
Максимална скорост: 210 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 9,7 секунди
Среден разход: 5,7 л/100 км
Емисии на СО2: 127 г/км
Цена на модела с ДДС: 58 895 лева