На автосалона в София преди малко повече от година се състоя европейският дебют на Haval Dargo. Марката Haval е част от популярния китайски автомобилен производител Great Wall Motors, а новият модел Dargo представлява забележителен кросоувър с 5 врати и 5 места, който прави впечатление навсякъде, където се появи.

Името Dargo е образувано от първите букви на английските думи Dare to go (осмели се да тръгнеш) и наистина на този автомобил не му липсва смелост във всяко едно отношение. Безспорно външният му дизайн е много очарователен, но предизвиква смесени чувства, тъй като напомня на Jeep Renegade и някои пословични всъдеходи.

Снимка: Георги Павлов

В интериора има почти всичко, което човек може да си помисли, че иска да има в автомобила, докато пътува. Задвижването е напълно приемливо за приятно пътуване по пътищата, а големият просвет и системата 4х4 с блокаж на задния диференциал и няколко режима според терена вдъхват увереност и осигуряват повишено сцепление при хлъзгави настилки като сняг, лед, кал, пясък и други.

Още снимки на Haval Dargo вижте в галерията  >>  >>  >>

Освен всичко това, новият Haval Dargo разкрива напредъка на китайската автомобилна индустрия и в частност на марката Great Wall, която вече над 12 години присъства на българския пазар. Новият Haval Dargo наистина е достигнал и дори в някои отношения е надминал европейските и азиатските си конкуренти от масовите марки, но сега и цената му вече не е толкова достъпна, колкото беше някога Great Wall Hover H5 например.

Снимка: Георги Павлов

Китайският кросоувър Haval Dargo е базиран на модулната платформа, наречена Lemon с напречно разположен двигател, използвана и в третото поколение Haval H6 и Haval Jolion. С дължина от 4,62 метра, широчина 1,91 метра и междуосие 2,74 метра, Dargo може да се конкурира с кросоувъри като Hyundai Tucson например.

За разлика от повечето съвременни модели в този клас, новият Dargo изглежда ярко и необичайно. Китайският автомобил има смел и дори донякъде брутален външен вид, който не е характерен за модели от подобен ценови диапазон.

Снимка: Георги Павлов

Масивната радиаторна решетка с формата на трапец и големите LED фарове му създават вид на класически всъдеход с ретро елементи. Големите 19-инчови джанти и внушителните защитни пластмасови елементи около калниците, които на места са закрепени с болтове, придават на автомобила ярка и брутална външност. Каросерията е с доста груби и мускулести форми, така че колата изглежда внушително на пътя.

Задните светлини с футуристичен дизайн имат С-образен светодиоден подпис и изпъкват отдалече. Новият Haval Dargo се предлага в пет външни цвята, от които най-ярък е оранжевият, но и тъмнозеленият изглежда по-добре, отколкото черен, сив или бял.

Снимка: Георги Павлов

Интериорът на Haval Dargo впечатлява с модерния си стил, но правят впечатление и редица детайли, характерни за пословичните офроуд машини, като ръкохватките на предните колонки на покрива и дръжката пред пътника до водача в контрастен цвят.

Иначе в салона на новия модел има почти всичко, което човек може да си пожелае в автомобил. Стандартното оборудване на новия Haval Dargo включва мултимедийна система с 12,3-инчов цветен сензорен екран с висока резолюция и 10,25-инчово дигитално инструментално табло, Bluetooth интерфейс за връзка със смартфони и други мобилни устройства, връзка с мобилен телефон чрез Android Auto и Apple Car Play, както и два конектора USB-A в предната част и още два в задната.

Снимка: Георги Павлов

Аудиосистемата от висок клас Harman с 8 високоговорителя Infinity и един субуфер предоставя чист и приятен звук, като превръща салона на Dargo в музикална стая.

Приятно съм изненадан от удобствата в новия Haval Dargo. Седалката на водача се регулира с електрозадвижване в осем посоки с памет и лумбална опора, има масаж на шофьорската седалка, отопление и вентилация. Многофункционалният волан също има отопление и се регулира в дълбочина и по височина, като има и пера за смяна на скоростите от волана.

Снимка: Георги Павлов

За пътника до водача има същите удобства с изключение на функцията за масаж, а седалката се регулира електрически само в четири посоки. В стандартното оборудване Supreme ще намерите още двузонов автоматичен климатик, отопляеми задни седалки, електрически сгъваеми и отопляеми външни огледала.

Предното стъкло също е с отопление, както и дюзите за миене, има сензори за дъжд и светлина, електрическа ръчна спирачка с автоматично задържане, преден подлакътник с климатизирана кутия, два контакта за захранване с 12 волта, безжично зарядно устройство за смартфон и много други, които може би пропускам.

Снимка: Георги Павлов

Всичко в интериора на новия Haval Dargo е направено и сглобено внимателно, с високо качество. Можеше да има повече мека пластмаса, но нищо не дрънчи, не виси и не оставя усещане за евтино.

Седалките са тапицирани с перфорирана кожа и алкантара, като осигуряват удобна позиция на тялото на водача, независимо с какъв ръст и телосложение е той. На задните седалки могат да седнат удобно двама човека, но се събират и трима, стига да не са с едро телосложение.

Снимка: Георги Павлов

Задните седалки се сгъват в съотношение 60:40. Обемът на багажника до щората е само 371 литра, тъй като кросоувърът е оборудван с резервно колело в пълен размер с гума 235/65 R18. Честно казано, багажникът е малък за толкова масивна кола, но в случай на повреда на колелото при трудни условия, няма да ви се налага да чакате "Пътна помощ".

Със сгънати облегалки на задните седалки обемът нараства до 1342 литра. Освен това багажникът осигурява куки за закрепване и осветление. Капакът е с електрическо задвижване със сензори. Има и панорамен покрив с електрически отварящ се люк.

Снимка: Георги Павлов

Новият Haval Dargo се предлага с 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с директно впръскване на горивото. Агрегатът работи в комбинация със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител и задвижване на всички колела. Този задвижващ агрегат генерира максимална мощност от 192 к.с. и въртящ момент от 320 Нм.

Според субективните ми усещания комбинацията от двигател и скоростна кутия се оказа доста добра. Турбомоторът дърпа уверено, без забележими прекъсвания, а скоростната кутия превключва предавките почти неусетно. Въпреки това, не трябва да мечтаете за високи динамични характеристики.

Снимка: Георги Павлов

Голямото тегло на кросоувъра от над 1800 кг се усеща дори при празен автомобил, а ускорението от място до 100 км/ч отнема почти 9 секунди. При рязко ускорение автоматикът сваля от седма на трета предавка и тласка напред големия кросоувър. На магистралата Dargo се носи уверено с около 120-130 км/ч. Разбира се, може и повече, но това е неговата зона на комфорт.

Според данните на производителя, средният разход на гориво е 8,8 л/100 км. При лежерно шофиране по извънградски път китайският кросоувър изразходва 7,5 л/100 км, а в града консумацията варира между 11 и 12 литра на 100 км според трафика. При обем на резервоара 60 литра, автономният пробег варира от 500 до 800 км.

Снимка: Георги Павлов

На пътя новият Haval Dargo вози много меко и демонстрира завиден комфорт върху неравен асфалт. Дупките на пътя се поемат доста добре от еластичното окачване с хидравлични телескопични амортисьори и стабилизатори, което е независимо отпред тип McPherson, а отзад е многораменно.

Кросоувърът се движи доста гладко и по черен път, като минава през коловозите без да друса. В същото време е сравнително стабилен в завоите и не се наклонява осезаемо, така че няма да се наложи да се хващате за дръжките, ако водачът влезе в завой с по-висока скорост например.

Снимка: Георги Павлов

Благодарение на системата за задвижване на четирите колела, новият Haval Dargo се справи лесно с изкачването по планински черен път. Системата 4х4 работи чрез съединител BorgWarner от пета генерация, който при нужда бързо предава до 50% от въртящия момент към задния мост.

Системата за избор на програми за шофиране идва от Bosch и разполага с цели осем режима - нормален, еко, спортен, сняг, кал, пясък, неравности и трева, като има и блокаж на задния диференциал.

Снимка: Георги Павлов

Според данните на производителя, Dargo може да се похвали с пътен просвет от 210 мм, ъгъл на атака отпред 24 градуса, ъгъл на атака отзад 30 градуса и ъгъл на рампата 22,5 градуса.

Все пак Dargo не е всъдеход, а кросоувър, макар и с приличен просвет и задвижване на всички колела. Той няма раздатъчна кутия, заключване на централния диференциал и понижаваща предавка, следователно не си струва да тествате възможностите на Dargo в сериозен офроуд.

Снимка: Георги Павлов

Новият кросоувър Haval Dargo изпъква с ярък външен вид и с разкошно оборудван интериор, има прилично задвижване и практични функции. Тук идва въпросът, дали си заслужава цена от около 83 000 лева. Всъщност за тези пари новият китайски кросоувър притежава много от това, което се очаква от кола в този сегмент, дори и повече.

В единственото ниво на оборудване Supreme моделът може да предизвика истинска наслада, а за тези, които се нуждаят от сигурност, списъкът по отношение на безопасността е по-богат, отколкото в много конкуренти в този ценови диапазон и наистина ще осигури максимална защита на пътниците.

Технически характеристики

Haval Dargo 2.0 GDIT 7DCT

Размери

Дължина: 4620 мм

Широчина: 1910 мм

Височина: 1780 мм

Междуосие: 2738 мм

Собствено тегло: 1815 кг

Обем на резервоара: 60 литра

Двигател

Тип: 4-цилиндров редови с турбокомпресор

Работен обем: 1998 куб. см

Максимална мощност: 192 к.с. при 5600-6300 об/мин

Максимален въртящ момент: 320 Нм при 1500-4000 об/мин

Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 195 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 8,9 секунди

Среден разход: 8,8 л/100 км

Емисии на СО2: 202 г/км

Цена на модела с ДДС: 82 990 лева