Toyota обещава автономен пробег от 800 км след три години
Японската компания прави революция при електромобилите с нова батерия с възможност за изминаване над 1000 км през 2027-2028 година
Японската компания Toyota неотдавна обяви, че ще отвори нов завод за електрически превозни средства с батерии, който ще започне да произвежда нови модели през 2026 г. Toyota разкри нови подробности за усъвършенстваните батерии, които ще захранват следващото поколение електромобили.
Японският автомобилен производител ще разчита на четири типа батерии от следващо поколение, три с нови технологии за батерии с течен електролит и една с технология за литиево-йонните батерии. Toyota казва, че тези батерии ще захранват 1,7 милиона от 3,5 милиона електромобили, които компанията очаква да продаде по света до 2030 година.
Новото поколение технологии за батерии ще бъде от ключово значение за привличането на по-широка база от клиенти. Започвайки с течните електролити, които са текущата основна технология за батерии за електромобили, Toyota каза, че работи върху цялостни подобрения, включително по-висока енергийна плътност, намаляване на разходите и скоростта на зареждане. Трите основни типа батерии, които се разработват, се наричат Performance, Popularization и High-Performance.
Батерията Performance с литиево-йонна електрохимия се планира да дебютира в следващото поколение на електрическите модели на Toyota от 2026 г., увеличавайки пробега до повече от 800 км с помощта на подобрена аеродинамика на автомобила и намалено тегло. Батерията Performance също се очаква да предложи 20% намаление на разходите в сравнение с настоящия електрически модел Toyota bZ4X и бързо време за зареждане от по-малко от 20 минути за зареждане на батерията от 10 до 80%.
Батерията Popularization ще има химия на литиево-железен фосфат и ще бъде по-евтина, макар и по-висококачествена. Конструирана с биполярна технология, въведена от Toyota за своите никел-метал-хидридни батерии, новата батерията се очаква да достигне пазара през 2026-2027 г.
Автомобилният производител очаква новата технология за батерии да предложи 20% увеличение на пробега в сравнение с Toyota bZ4X и 40% намаление на разходите в сравнение с настоящия електрически SUV. Батерията тип Popularization трябва да има бързо време за презареждане от 30 минути или по-малко от 10 до 80% от капацитета.
Третият тип батерия с течен електролит, наречена High-Performance, използва литиево-йонна електрохимия в комбинация с катод с високо съдържание на никел, за да постигне пробег от повече от 1000 км, когато се комбинира с подобрена аеродинамика и намалено тегло на автомобила. Toyota очаква още 10% намаление на разходите в сравнение с батерията Performance и време за бързо зареждане с постоянен ток от 20 минути от 10 до 80%. Тази батерия се планира да дебютира през 2027-2028 г.
Преминавайки към твърдотелните батерии, Toyota твърди, че е направила пробив по отношение на издръжливостта на тази технология. Твърдотелните литиево-йонни батерии на компанията имат твърд електролит, за който се твърди, че позволява по-бързо движение на йони и по-голяма толерантност към високи напрежения и температури.
В резултат на това тези батерии са подходящи за бързо зареждане и разреждане и доставят енергия в по-малка форма. Компромисът за това е очакваният по-кратък живот на батерията, но Toyota твърди, че е преодоляла това предизвикателство, като последните постижения ускоряват производствената линия.
Според Toyota целта е твърдотелните батерии да бъдат готови за употреба до 2027-2028 г. в електрическите автомобили от следващо поколение. Toyota първоначално планираше да въведе своите твърдотелни батерии в хибридни превозни средства. Toyota очаква първата си твърдотелна батерия да предложи 20% увеличение на пробега в сравнение с батерията Performance и бързо време за зареждане по-малко от 10 минути за от 10 до 80%.
Производителят на автомобили казва, че вече има твърдотелна литиево-йонна батерия с по-високи спецификации в процес на разработка, целяща 50% подобрение на обхвата в сравнение с батерията Performance - това ще работи при 1200 км обхват.
Освен подобряване на производителността на своите батерии от следващо поколение, Toyota също ще оптимизира височината на батерията, за да подобри аеродинамиката и следователно пробега. Тъй като батерията е разположена под пода на автомобила, тя оказва пряко влияние върху общата височина на автомобила, което от своя страна се отразява на аеродинамиката и пробега.
Намаляването на височината на батерията води до по-ниска обща височина на автомобила, поради което производителят планира да намали височината на батерията до 120 мм, в сравнение с височината на батерията на Toyota bZ4X от около 150 мм. В случай на спортни електромобили, височината на батерията ще бъде намалена до 100 мм.