Тъмни облаци се събират над пазара на електрически автомобили в Германия
На карта е заложено кой ще контролира пазара на електрически превозни средства - западните страни или Китай
Пазарът на нови електрически превозни средства в Германия става все по-слаб, а представители на германската автомобилна индустрия са все по-песимистично настроени относно неговото бъдеще. И данните на статистиката ги подкрепят, пише БТА.
По-слаби продажби, песимистични прогнози
Регистрациите на нови електрически автомобили в Германия намаляват с около 20 процента от началото на годината. Продажбите им през 2024 г. са значително по-ниски от прогнозираните.
През периода януари-септември в страната са регистрирани 409 000 нови електрически превозни средства. Това е с около една четвърт по-малко в сравнение със същия период на миналата година, обяви по-рано този месец германската Федерална служба за автомобилен транспорт (Federal Motor Transport Authority - KBA).
Делът на регистрираните нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), спада през август 2024 г. не само в Германия, но и в Европейския съюз като цяло. Това сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Делът на новите електромобили, които са купени в ЕС през август, възлиза на 14,4 на сто от всички нови коли в Евросъюза при 21 на сто през същия месец на 2023 г.
В Евросъюза през август 2024 г. са регистрирани 92 627 нови изцяло електрически автомобила при 165 204 през същия месец на миналата година.
Сериозен срив при продажбите на нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), е отчетен в Германия (-68,8 на сто) и във Франция (-33,1 на сто). Това са най-големите пазари на този вид автомобили в Евросъюза, посочва ACEA.
"Търсенето на електромобили остава слабо. Това е така въпреки масовото намаляване на цените им и представянето на нови модели", посочва консултантската компания И Уай (EY, бивша "Ърнст енд Янг").
На този фон Германската автомобилна асоциация (VDA) понижи своята прогноза за продажбите в страната на изцяло електрическите автомобили и на плъгин хибридите (PHEV). Тя предвижда, че общият им брой ще възлезе на 551 000 превозни средства, което с 21 процента по-малко спрямо 2023 г. По-рано влиятелната браншова организация прогнозираше, че продажбите ще спаднат със 17 процента. Тя очаква най-сериозно да пострада пазарът на коли, които се задвижват само чрез батерии (изцяло електрически автомобили). Германската автомобилна асоциация предвижда, че през 2024 г. продажбите им ще се сринат с цели 29 процента спрямо миналата година.
Още по-мрачна картина на пазара на електрически коли в Германия очертава Константин Гал, който е експерт в сектора на автомобилната индустрия към консултантската компания И Уай. Той очаква продажбите на електромобили да спаднат с 30 процента през тази година. Това означава, че в Германия ще бъдат купени със 150 000 електрически превозни средства по-малко в сравнение с 2023 г., посочва влиятелният германски икономически ежедневник "Ханделсблат".
Автомобилният бизнес моли за подкрепа
На този фон европейски автомобилни компании, представени от асоциацията им, отправиха в края на септември призив за подкрепа от страна на институциите на Евросъюза, съобщи Франс прес.
"Продължаващата тенденция за намаляване на пазарния дял на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, е изключително тревожен сигнал към (представителите на автомобилната - бел. ред.) индустрия и към политиците", посочва Европейската асоциация на автомобилостроителите на своя сайт. Тя призовава европейските институции да предложат спешни мерки за помощ. Това трябва да стане преди 2025 г., когато влизат в сила нови изисквания за ограничаване на вредните емисии от въглероден диоксид, отделяни при движението на колите и лекотоварните автомобили.
Освен това автомобилните производители призовават Европейската комисия "да ускори преразглеждането" на екологичните изисквания, на които трябва да отговарят новите коли и лекотоварни автомобили. Предвидената оценка на въздействието на екологичните изисквания трябва да бъде проведена през 2025 г., а не през 2026-а и 2027 година, както е планирано, посочва браншовата асоциация.
Редица европейски автомобилни компании посочват, че бизнесът им е засегнат от строгите екологични изисквания на ЕС, както и от вноса на евтини китайски електромобили.
Европейският съюз подкрепи този месец предложението на Европейската комисия за налагане на допълнителни мита върху импорта на електрически превозни средства, произведени в Китай. Това стана на фона на разследване, което ЕК започна миналия септември. То е свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически превозни средства.
Търговските защитни мерки се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, посочи през юни Еврокомисията.
Предвидено е новите мита да бъдат наложени в допълнение към стандартните тарифи върху вноса на китайски електрически превозни средства, които са в размер на 10 на сто, посочва Ройтерс.
Общ спад да продажбите на автомобили
На фона на спада при продажбите на електромобили, в Германия намалява и общият брой на регистрираните нови превозни средства. През първите девет месеца на годината те са около 2,12 милиона. Това е с 1 процент по-малко в сравнение със същия период на 2023 г., въпреки че тя беше определена като "слаба" за автомобилния пазар в Германия, отбелязва "Ханделсблат".
През септември спадът е още по-значителен. През миналия месец в Германия са регистрирани 208 800 нови превозни средства, или със 7 процента по-малко от същия месец на миналата година.
Мнозина пазарни анализатори са единодушни - "Един призрак броди по света - призракът на нова търговска война". На карта е заложено кой ще контролира пазара на електрически превозни средства - западните страни или Китай. А това е пазар, който според прогнози на експерти ще възлезе на 786,2 млрд. долара в световен мащаб към края на тази година.
Оценките са, че до 2029 г. световният пазар на електрически превозни средства ще достигне 1,084 трилиона долара, посочва компанията за анализ на данни "Статиста" (Statista).