На 88-годишна възраст почина Ерколе Спада - дизайнерът, който промени облика на BMW в средата на 80-те години. Италианецът е отговорен за дизайна на едни от на-красивите модели на BMW - Серия 7 (E32) и Серия 5 (E34), както и на още много успешни модели от различни марки.

Вижте най-известните модели на дизайнера Ерколе Спада  >>  >>  >>

Ерколе Спада е роден на 26 юли 1937 г. в Бусто Арсицио (Ломбардия) и умира на 3 август 2025 г. Той е смятан за един от най-важните автомобилни дизайнери на XX век, чието творчество все още се възприема като вечно и елегантно.

От 1956 до 1960 г. Ерколе Спада се обучава като дизайнер в Индустриално-технически институт Фелтринели в Милано. Ателието Zagato го наема в началото на 1960 г. и само няколко месеца по-късно е повишен в главен дизайнер. През това време той проектира класики като Aston Martin DB4 GT Zagato, Alfa Romeo Giulietta SZ, 2600 SZ и Giulia TZ, Lancia Flavia Sport и Fulvia Sport. Под негово ръководство Zagato произвежда почти 30 уникални или лимитирани автомобила за марки като Alfa Romeo, Abarth, Maserati, Rover и Volvo.

Aston Martin DB4 GT Zagato (1960-1963)

Снимка: Zagato

Ерколе Спада е бил известен с последователното си прилагане на принципа на опашката на Кам (отрязана опашка), който е заимствал от аеродинамиката на Вунибалд Кам, професор по физика на флуидите. Тази характеристика е определила дизайна на някои от неговите известни модели и се е превърнала в запазена марка. Много от неговите дизайни първоначално са били разглеждани критично от експерти и са били признати за определящи стила едва години по-късно.

Ford GT70

Снимка: Ford

През 1969 г. Ерколе Спада напуска Zagato, за да стане главен дизайнер на Carrozzeria Ghia, компания, собственост на Ford. Сред неговите дизайни е Ford GT70, спортен автомобил, произвеждан в ограничени серии във Великобритания. След кратък престой в Audi, той заема позицията главен дизайнер в BMW през 1976 г., замествайки Пол Брак. Там той работи с дизайнера на NSU Ro-80 Клаус Люте по второто поколение на BMW Серия 7 (E32, от 1986 г.) и третото поколение на BMW Серия 5 (E34, от 1988 г.).

BMW Серия 7 (E32, от 1986 г.)

Снимка: BMW Group

BMW 520i (E34, от 1988 г.).

Снимка: BMW Group

През 1983 г. Ерколе Спада се завръща в Италия и става ръководител на дизайна в института IDEA в Торино. Там той отговаря за важни модели за FIAT Group, включително Fiat Tipo (1988 г.), Fiat Tempra, Lancia Dedra, Lancia Delta, Alfa Romeo 155 и последния му голям проект - Alfa Romeo 166. По време на престоя си в IDEA той печели важни проекти и се конкурира директно с Джорджето Джуджаро. Nissan Terrano II също е дизайн на Ерколе Спада.

Alfa Romeo 166

Снимка: FIAT

През 1992 г. той се завръща в Zagato и разработва Ferrari FZ93, базирано на Ferrari Testarossa, както и други уникални модели за марки като Aston Martin и Ferrari.

От 2006 г. Ерколе Спада, заедно със сина си Паоло и Домициано Боски, основават дизайнерското студио Spadaconcept в Торино. Там са създадени спортни автомобили като Spada Vetture Sport Codatronca TS и по-късни варианти като Codatronca Monza в стил лодка. Ерколе Спада е бил президент на компанията през целия си живот. Студиото съзнателно се придържа към по-ранната си стилистична традиция: пуристична, аеродинамична и функционална.

Spada Vetture Sport Codatronca Monza

Снимка: Spadaconcept

Творчеството на Ерколе Спада все още се смята за влиятелно днес - неговите модели все още представляват отличителен дизайнерски език, който е повлиял и на по-късни дизайнери. Въпреки голямото признание, той дълго време остава до голяма степен неизвестна фигура в европейската автомобилна история. Лично Ерколе Спада остава доста скромен и стои далеч от светлината на прожекторите.

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.