Японската марка Subaru стана известна в Европа и по света със своите автомобили със задвижване на четирите колела. Най-популярните модели Forester, Outback и XV всъщност не са всъдеходи за тежък офроуд, но имат повишена проходимост на всякакви терени, благодарение на симетричното задвижване на всички колела. Всяко Subaru има вродено чувство за приключения и това отдавна е отличителната черта на японската марка.

За щастие този приключенски дух е жив и в първия електрически автомобил на Subaru, наречен Solterra. Името се състои от две латински думи - Sol и Terra, които на български означават слънце и земя. С новата Solterra японците от Subaru за пореден път доказват, че могат да направят електрически автомобил, който да съхрани ценностите на марката и в същото време да бъде възприет от настоящите клиенти на Subaru като истински представител на електрическата мобилност.

Снимка: Георги Павлов

Solterra е съвместна разработка между Subaru и Toyota, като близнакът на Solterra носи странното име bZ4X. Голямата разлика между двата електромобила е, че Toyota bZ4X се предлага както с предно предаване, така и със задвижване на всички колела, докато Subaru се придържа към традициите си и стандартната конфигурация на Solterra е с два електромотора и със задвижване на всички колела.

Вижте галерията с много снимки на новото Subaru Solterra  >>  >>  >>

Новото Subaru Solterra е кола, която се държи много добре на асфалт, тъй като е пъргава, като благодарение на системата за задвижване на всички колела и пътния просвет от 210 мм има добри възможности върху пресечени терени и хлъзгави повърхности. Това е един универсален SUV с подчертано семейна ориентация, който е особено просторен и щедро оборудван.

Снимка: Георги Павлов

Батерията с капацитет от 71,4 кВтч е поставена под пода и по този начин е постигнат нисък център на тежестта, висока якост и твърдост на каросерията. Със заредена батерия новият модел може да измине между414 и 466 км, като се движи на ток както на пътя, така и извън него. Имайки предвид алтернативите му, Subaru Solterra не е толкова скъп автомобил, макар че не е и евтин - цената му започва от 115 990 лева.

Дизайнът на Solterra не прилича на познатите модели на Subaru

С дължина от 4,69 метра, ширина 1,86 метра, височина 1,65 метра и междуосие 2,85 метра, Subaru Solterra се нарежда сред по-големите електрически автомобили, като Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Nissan Ariya и Hyundai IONIQ 5. Външният вид на японския SUV не прилича на познатите модели на Subaru като например Forester, Outback и XV, но това е нормално и приемливо, тъй като вероятно и от Subaru искат техния електромобил да се различава от моделите с двигатели с вътрешно горене.

Снимка: Георги Павлов

Силуетът на Solterra е по-скоро скосен отпред и отзад, като вместо с изправени колони се характеризира със силно наклонени стойки на покрива. Отпред е поставен хексагонален панел намястото на радиаторната решетка, а отдвете мустрани са разположени ромбоидните фарове, в които изпъкват тънки LED светлини.

Фаровете дават началото на масивни защитни черни панели, които покриват предните калници. В долната част на предната броня са интегрирани кръглите фарове за мъгла, а под тях е мантирана хромирана лайстна, предпазваща долната част на каросерията.

Снимка: Георги Павлов

В задната част на Subaru Solterra правят впечатление светлините с Y-образна форма, състоящи се от комбинация на интересни геометрични форми. Почти по целия периметър на каросерията са поставени черни защитни панели. Стандартните джанти за оборудването 4E-xperience са 18-инчови, а за по-високото ниво 4E-xperience+ се предлагат 20-инчови алуминиеви джанти.

Просторен салон и щедро оборудван интериор с приятни материали

В интериора на Subaru Solterra материалите изглеждат добре, приятни са на допир и имат високо качество на сглобката, като арматурното табло е покрито с топъл текстил. Всички детайли са солидни и създават усещане за здравина и прецизност. Това усещане се допълва от отличната звукоизолация.

Снимка: Георги Павлов

В салона има няколко практични места за съхранение на дребни вещи, като единствено няма жабка, което е странно и не виждам причина да бъде така. Пред погледа на водача е позициониран 7-инчовият дигитален инструментален панел, който се намира доста далеч и високо, като принуждава да държите волана в прекалено ниска позиция, която обаче може да заеме значително място от позицията на краката на по-високите хора.

Най-отгоре на централната конзола е разположен 12,3-инчовият сензорен екран на мултимедийната система с безжична съвместимост на мобилни устройства. Информационно-развлекателната система дава възможност за гласово управление.

Снимка: Георги Павлов

Под сензорния екран са разположени тънките бутони за намаляване и увеличаване на звука, както и бутоните за климатичната система, отоплението на седалките и волана, а под тях ебутонът за стартиране, както и бутонът за варийните светлини. На много удобно място на централната конзола е поцициониран селекторът на автоматичната скоростна кутия, който представлява кръгла шайба, въртяща се наляво и надясно.

Снимка: Георги Павлов

Салонът на Subaru Solterra е много просторен, като отпред могат да се настанят удобно както много високи водачи, така и шофьори с едро телосложение, което не ограничава профила на потребителите.

Дори зад волана да е седнал висок човек, на задните седалки има достатъчно пространство за краката на пътниците, като плоският под дава възможност да седнат трима пасажери. Вчичките четири врати се отварят широко и осигуряват комфортен достъп до салона, както и лесно качване и слизане. За втория ред седалки има отделни вентилационни отвори.

Снимка: Георги Павлов

Багажникът е с капацитет от 452 литра, като облегалките на задните седалки се сгъват в съотношение 60:40, така че обемът може да се увеличи значително, ако трябва да транспортирате по-големи предмети, като велосипед например. Товарният отвор е широк и е на приемлива височина за такъв повдигнат високопроходим автомобил, а капакът на багажника е с автоматично задвижване.

Изминава над 400 км без да зарежда, на магистралата пробегът е около 300 км

Новото Subaru Solterra е със задвижване на всички колела AWD, което се осигурява от два електромотора - по един на предната и един задната ос с мощност на всеки от тях от 109 к.с. Системната мощност на двата електромотора е 218 к.с. Това позволява на електрическия SUV със собствено тегло малко над 2 тона, да ускорява от място до 100 км/ч за 6,9 секунди, което е доста динамичен спринт за подобен електромобил.

Снимка: Георги Павлов

Максималната скорост е ограничена до 160 км/ч в полза на пестенето на енергия и осигуряването на максимална автономност, като повече на никой в България не му енеобходимо. Батерията на Subaru Solterra е с брутен капацитет 71,4 кВтч и според данните на производителя осигурява между 414 и 466 км автономен пробег по стандарта WLTP. Според техническите данни разходът на Solterra е 16 кВтч/100 км, но по време на нашия тест-драйв основно по междуселищни пътища и в трафика на столицата успяхме да го намалим до 12,6 кВтч/100 км, както виждате на снимката.

Снимка: Георги Павлов

На магистрала с около 130 км/ч, разходът се качва до 19-20 кВтч/100 км. Ако шофирате с по-ниски скорости, ще може да изминете над 400 км без да зареждате, но на магистралата максималният автономен пробег е около 300 км в реални условия. Батерията може да се зарежда с максимум 150 кВт при постоянен ток, което отнема около 30 минути от 10 до 80%. Възможно е зареждане и със 7,4 кВт.

Новото Subaru Solterra има три режима на шофиране за пътя - Eco, Normal и Power. В режим Power електромобилът е доста пъргав с много добро поведение на пътя, като доставя удоволствие както при спринта от място, така и при бързо изпреварване. Въпреки големите си размери, електрическият SUV е маневрен в града, има добра видимост и се управлява с лекота.

Снимка: Георги Павлов

Настройката на шасито е идеална за SUV, който осигурява оптимален баланс между стабилност и комфорт при всяка употреба и всякакъв стил на шофиране. Отпред окачването е тип McPherson с носещи амортисьори и спирални пружини, а отзад е с двойни триъгълни носачи и спирални пружини. Окачването осигурява превъзходно возене дори през неравности и дупки.

Пружините поддържат каросерията по изключителен начин, която почти не се люлее, докато амортисьорите работят добре независимо от честотата на пътните неравности и ги филтрират безкомпромисно. Това води до високо ниво на комфорт при возене. Центърът на тежестта на Subaru Solterra и разпределението на теглото допринасят за прецизния контрол и ясно предвидимите реакции на електромобила.

Проходим извън пътя с просвет от 21 см и системи за по-добро сцепление

Когато се наложи да шофирате по черен път или по неравни терени, системата X-Mode и пътният просвет от 21 см осигуряват завидна проходимост, която носи увереност и спокойствие. Системата X-Mode има два режима на задвижването на всички колела. Solterra се движи чудесно дори с летни гуми, като особено добре върви с втория режим на системата X-Mode, който може да осигури сцепление върху гъста кал или дебел сняг. Пътният просвет е достатъчно за избягване на повечето препятствия и дори позволява умерено интензивно шофиране в този вид среда.

Снимка: Георги Павлов

Проходимостта на Solterra се подобрява допълнително чрез новата интелигентна система за контрол на сцеплението Grip Control. Тя позволява на електрическия SUV да се движи с постоянна скорост извън пътя, като същевременно я стабилизира дори при пресечени терени.

Технологията контролира прецизно четирите колела и осигурява пъргава реакция на електрическите мотори и гъвкаво разпределение на задвижващата сила между предната и задната ос. По този начин Subaru Solterra се превръща в пълноценен автомобил със задвижване на четирите колела.

Снимка: Георги Павлов

Новата Solterra се произвежда в заводите на Subaru в Япония. Електрическият SUV вече се продава в Европа и у нас, а цената му започва от 115 990 лева за нивото 4E-xperience и 123 590 лева за ниво 4E-xperience+. Цветът металик струва още 1190 лева.

Безспорно Subaru Solterra е електромобил с атрактивен дизайн, богато оборудване, високо качество на материалите и оптимален баланс между динамика и стабилност на пътя. Неговата мощност и автономност са приемливи за съвременен електрически автомобил, а силните му страни са повишената проходимост, високият комфорт на возене и прецизното управление, които оправдават цената за придобиване на модела.

Технически характеристики

Subaru Solterra 4E-xperience

Размери

Дължина: 4690 мм

Широчина: 1860 мм

Височина: 1650 мм

Междуосие: 2850 мм

Собствено тегло: 2020 кг

Брутен капацитет на батерията: 71,4 кВтч

Двигател

Тип: два синхронни електромотора

Максимална мощност: 218 к.с.

Максимален въртящ момент: 337 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 160 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 6,9 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 16,0 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 466 км

Цена на модела с ДДС: от 115 990 лева