Новото MINI Cooper S стана още по-удобно за града с автоматик (галерия)
Британският хечбек получи мощен бензинов турбодвигател с над 200 конски сили, но загуби механичната скоростна кутия
Сигурно всички почитатели на съвременната марка MINI знаят, че класическото Mini, което се появява през 1959 година, е преди всичко практичен малък автомобил с предно предаване, който успява да оползотвори максимално добре вътрешното си пространство и да превозва 4 човека и техния багаж в каросерия с дължина от само 3 метра. През 1960 година един брилянтен автомобилен инженер - Джон Купър, създава първото Mini Cooper - с внушителните 55 к.с. вместо 34 к.с. на първото Mini от 1959 г.
Още през 1961 г. Mini Cooper обръща с главата надолу представите на хората, обичащи да карат динамично. Първото Mini Cooper прави малкия спортен автомобил достъпен и за не толкова заможните автомобилисти, които вече могат да се движат бързо, както и собствениците на чистокръвни спортни автомобили или лимузини с много конски сили. Не закъснява и дебютът на първото Mini Cooper S, при което гениалният Джон Купър увеличава работния обем до 1071 куб.см и постига мощност от 90 к.с.
Днес тази мощност отдавна не впечатлява никой, но името MINI Cooper S винаги казва на познавачите, че им предстои вълнуващо шофиране с един наистина спортен, динамичен, бърз и отзивчив автомобил, който запазва гените на оригинала и доставя чиста радост от шофирането с пъргавото си управление.
Вижте новото MINI Cooper S по пътищата на България >> >> >>
Новото MINI Cooper S продължава тази традиция и под шапката на BMW Group, като сега инженерите и конструкторите от британската марка са създали модел, който преди да търси всякаква логика, се отличава с отчетлива индивидуалност и доставя удоволствие от шофирането. От тази гледна точка за съвременното MINI няма конкуренти в прекия смисъл на думата. В сравнение с предишното поколение, новото MINI Cooper S разчита на доста променен дизайн, въпреки че някои елементи, като кръглите фарове, изглеждат трайно закотвени във времето по много оригинален начин.
От позицията на човек, който харесва MINI, веднага мога да разбера, че ще има хора, които ще се влюбят в новото MINI Cooper S. Въпреки че в началото, когато видях новия модел на снимки, бях доста резервиран, сега съм убеден, че новият Cooper S изглежда точно така, както трябва да изглежда едно спортно MINI през 2024 година.
Външният вид привлича с легендарния култов статус
Новото MINI Cooper S е олицетворение на простотата в нейната най-харизматична форма. Типичните за марката пропорции напомнят за историята на MINI и заедно с впечатляващата предна решетка придават на новия модел характерното му лице. Със своя смел дизайн и компактен силует, новото MINI Cooper S приковава погледа още при първата среща с него. Изчистените повърхности на каросерията се отличават с модерния нов дизайн. Късите надвеси и късият преден капак контрастират с дългото междуосие и придават на автомобила типичните за MINI пропорции.
Отпред новата осмоъгълна радиаторна решетка с нейния подчертан контур дефинира още по-ясно характерното лице на новото MINI Cooper S. В профил MINI Cooper S има силно визуално присъствие, благодарение на увеличения с 16 мм до 625 мм диаметър на гумите. Новата визия се подчертава от хоризонталните LED дневни светлини. Изборът между три светлинни графики на дневните светлини на LED фаровете, както и новите триъгълни матрични задни светлини осигуряват още по-силно присъствие на култовата визия. Всички три избираеми светлинни графики стартират и приключват със съответната индивидуална анимация при посрещане и изпращане.
Интериорът е едновременно класически и модерен
Класическото Mini отново е послужило за образец при оформянето на оригиналния дизайн в интериора на новото MINI Cooper S. Влизайки в салона, водачът ще се озове в една наистина много изискана атмосфера, което се дължи най-вече на съчетанието от качествени материали и прецизна сглобка. Воланът е с нов дизайн, при който третата централна спица е от плат, а изцяло новото арматурно табло е с двуцветна текстилна повърхност, която осигурява усещането за домашен уют в кокпита.
На страничните две спици са бутоните за дистанционно управление на аудиосистемата, гласовия контрол и адаптивния автопилот. В средата на таблото е "закачен" кръглият и много тънък OLED сензорен дисплей с диаметър от 24 см с висока разделителна способност и стъклени ръбове. Той е още по-близо до водача и се достига още по-лесно. Неговата логика на управление е подобна на тази на смартфон, сравнително позната е на потребителите и може да се управлява лесно чрез докосване.
В горната част на дисплея се изобразява съответната информация, свързана с автомобила, като скорост и разход на гориво. В главното меню функциите са подредени хоризонтално и могат да се избират чрез докосване и плъзгане. В долната част на дисплея водачът по всяко време има директен достъп до иконите на менюто за навигацията, медиите, телефона и климатроника.
Под кръглия сензорен дисплей е разположен типичният за класическото Mini панел с превключватели, който осигурява директен достъп до всички важни функции при шофиране, като бутона за паркинг, селектора на трансмисията с позиции D/L, R или N, бутона за стартиране и спиране на двигателя, превключвателя за режимите на движение Experiences и за силата на звука.
Селекторът на трансмисията освобождава място за новата поставка за безжично зареждане, където могат да се зареждат смартфони без да се свързват с кабел В модерния интериор се предлага място за четирима пътника. Панорамният стъклен покрив допълнително подчертава светлата и приветлива атмосфера. Обемът на на багажника стандартно е 210 литра, но може гъвкаво да се разширява до 725 литра чрез сгъване на задната седалка в съотношение 60:40.
Новото MINI Cooper S се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, който развива максимална мощност от 204 к.с. и максимален въртящ момент от 300 Нм. Моторът ускорява колата от 0 до 100 км/ч за 6,6 секунди. Новото MINI Cooper S е оборудвано само със 7-степенна автоматична скоростна кутия с два съединителя.
Мощност от над 200 конски сили, предно предаване и автоматик
За съжаление MINI вече няма да има механична скоростна кутия, но се оказва, че през последните години все по-малко клиенти са поръчвали ръчно превключване на скоростите. Автоматичната трансмисия дава почивка на левия крак по време на безкрайните задръствания, превключва скоростите бързо и плавно, и позволява на водача да се съсредоточи върху управлението, като държи постоянно и двете си ръце на волана.
Бензиновият двигател е много отзивчив и от 2000 об/мин и издава приятен гърлен звук. Моторът винаги реагира бодро на педала на газта, особено ако сте превключили скоростната кутия в режим L, който подобрява нейното управление и ограничава ниските обороти. По отношение на разхода на гориво, на междуселищен път колата харчи 5,3 л/100 км, на магистралата със 130 км/ч консумацията достигна 6,8 л/100 км, а в града очаквайте не повече от 8 л/100 км, особено ако сте деактивирали системата Start & Stop. Иначе официално от MINI са обявили, че моделът харчи 6,4 л/100 км в смесен цикъл по WLTP, така че с 44 литра бензин в резервоара можем да очакваме, че автономността на извънградско ще достигне над 700 км, а в града е около 500 км.
В града новото MINI Cooper S сега е най-цивилизован, защото вози не чак толкова твърдо и може би е просто по-тих и по-изтънчен. Все пак, дълбоко в себе си, все още крие динамичния си характер, който винаги съм усещал в предишните хулигански модели. Въпреки че все още стои добре на пътя, новото MINI Cooper S все повече се отдалечава от усещането за картинг, което имаше при R50 и R56, тъй като управлението е по-скоро комфортно, отколкото остро, макар да е все така директно.
На дълъг път оценявам усъвършенстването на окачването и неподвижната твърдост на кормилната система, само че завоите като че ли вече се вземат по-плавно и не са толкова вълнуващи. Макар новото MINI Cooper S да е доста опитомено, успява да предложи спортна динамика и напълно ще удовлетвори темперамента на повечето шофьори. Новият модел MINI Cooper S е с предно предаване.
Новият модел е оборудван със спортно окачване и твърди амортисьори, настроени за директен контрол. За радостта от шофирането и комфорта допринасят мощните спирачки и ниският център на тежестта. Кормилното управление изисква леко завъртане на волана, за да завият колелата. Твърдото окачване допринася за стабилното пътно поведение в завой и липсата на странично наклоняване.
Автоматично поддържа скоростта и дистанцията
Новото MINI Cooper S предлага множество асистиращи системи за безопасно и комфортно шофиране. Автоматичното поддържане на скоростта и дистанцията осигурява още по-сигурно шофиране в градския трафик. Серийната функция "Безопасен изход" следи зоната около паркирания автомобил и предупреждава приближаващите се участници в движението преди отваряне на вратата. Функцията не само забавя отключването на вратите, но и предупреждава за евентуален сблъсък чрез светлинни сигнали извън автомобила.
При следване на маршрут, навигацията опционално помага с 3D визуализация и разширен изглед, изобразяваща текущата ситуация на пътя, информация за възможностите за паркиране, включително опции за дигитално разплащане и много други. Работещите с камера и радар асистиращи функции повишават безопасността чрез подпомагане с кормилното управление и поддържането на лентата. Автоматичното поддържане на скоростта и дистанцията осигурява още по-комфортно шофиране в градския трафик.
За да се активира интелигентният персонален асистент на OLED дисплея в новото MINI Cooper, е достатъчно някой от пътниците за произнесе Hey MINI (Хей Мини). След това се появява 3D визуализация под формата на аватар на автомобил или дигиталния спътник на MINI - булдогът Spike. В диалог с асистента, водачът може да използва гласа си, за да управлява множество опции като навигация, телефония, развлечения и други функции на автомобила.
Комуникацията с този виртуален партньор при пътувания е проста и реалистична, благодарение на доброто гласово разпознаване. С новата функция MINI за цифров ключ, смартфонът се превръща в автомобилен ключ чрез приложението MINI App. Още щом водачът се приближи на по-малко от 3 метра, се активира анимацията при посрещане на предните и задните светлини. Ако разстоянието е по-малко от метър и половина, се отключват и вратите. Това комфортно изживяване може да бъде споделено дигитално с различни потребители, включително техните съответни лични настройки на новото MINI Cooper S.
Новото MINI Cooper S вече се предлага на българския пазар в четири нови нива на оборудване - Essential, Classic, Favored и John Cooper Works, като последното е снабдено с по-агресивен комплект за каросерията. В зависимост от предпочетеното ниво, могат да бъдат избрани различни лакови покрития за каросерията и декорации за интериора.
Всички варианти на цветовете могат да бъдат комбинирани с един от цветовете на покрива и по този начин да се създават разнообразни контрасти. За четирите нива на оборудване се предлагат и нови варианти за 16-, 17- и 18-инчовите алуминиеви джанти с аеродинамичен дизайн. Новото MINI Cooper S вече се предлага в България и цената му започва от 62 700 лева, но лесно може да достигне до 75 000 лева с повечето от приятните или бих казал дори задължителни опции, които се предлагат.
Технически характеристики
MINI Cooper S
Размери
Дължина: 3876 мм
Широчина: 1744 мм
Височина: 1432 мм
Междуосие: 2495 мм
Собствено тегло: 1360 кг
Обем на резервоара: 44 литра
Задвижване
Двигател: 4-цилиндров бензинов с турбокомпресор
Работен обем: 1998 куб. см
Максимална мощност: 204 к.с.
Максимален въртящ момент: 300 Нм
Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 242 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 6,6 секунди
Среден разход на бензин: 6,1-6,4 л/100 км
Емисии на СО2: 138-142 г/км
Цена на модела с ДДС: от 62 700 лева