Сигурно всички почитатели на съвременната марка MINI знаят, че класическото Mini, което се появява през 1959 година, е преди всичко практичен малък автомобил с предно предаване, който успява да оползотвори максимално добре вътрешното си пространство и да превозва 4 човека и техния багаж в каросерия с дължина от само 3 метра. През 1960 година един брилянтен автомобилен инженер - Джон Купър, създава първото Mini Cooper - с внушителните 55 к.с. вместо 34 к.с. на първото Mini от 1959 г.

Още през 1961 г. Mini Cooper обръща с главата надолу представите на хората, обичащи да карат динамично. Първото Mini Cooper прави малкия спортен автомобил достъпен и за не толкова заможните автомобилисти, които вече могат да се движат бързо, както и собствениците на чистокръвни спортни автомобили или лимузини с много конски сили. Не закъснява и дебютът на първото Mini Cooper S, при което гениалният Джон Купър увеличава работния обем до 1071 куб.см и постига мощност от 90 к.с.

Снимка: MINI

Днес тази мощност отдавна не впечатлява никой, но името MINI Cooper S винаги казва на познавачите, че им предстои вълнуващо шофиране с един наистина спортен, динамичен, бърз и отзивчив автомобил, който запазва гените на оригинала и доставя чиста радост от шофирането с пъргавото си управление.

Вижте новото MINI Cooper S по пътищата на България >> >> >>

Новото MINI Cooper S продължава тази традиция и под шапката на BMW Group, като сега инженерите и конструкторите от британската марка са създали модел, който преди да търси всякаква логика, се отличава с отчетлива индивидуалност и доставя удоволствие от шофирането. От тази гледна точка за съвременното MINI няма конкуренти в прекия смисъл на думата. В сравнение с предишното поколение, новото MINI Cooper S разчита на доста променен дизайн, въпреки че някои елементи, като кръглите фарове, изглеждат трайно закотвени във времето по много оригинален начин.

Снимка: BMW Group

От позицията на човек, който харесва MINI, веднага мога да разбера, че ще има хора, които ще се влюбят в новото MINI Cooper S. Въпреки че в началото, когато видях новия модел на снимки, бях доста резервиран, сега съм убеден, че новият Cooper S изглежда точно така, както трябва да изглежда едно спортно MINI през 2024 година.

Външният вид привлича с легендарния култов статус

Новото MINI Cooper S е олицетворение на простотата в нейната най-харизматична форма. Типичните за марката пропорции напомнят за историята на MINI и заедно с впечатляващата предна решетка придават на новия модел характерното му лице. Със своя смел дизайн и компактен силует, новото MINI Cooper S приковава погледа още при първата среща с него. Изчистените повърхности на каросерията се отличават с модерния нов дизайн. Късите надвеси и късият преден капак контрастират с дългото междуосие и придават на автомобила типичните за MINI пропорции.

Снимка: BMW Group

Отпред новата осмоъгълна радиаторна решетка с нейния подчертан контур дефинира още по-ясно характерното лице на новото MINI Cooper S. В профил MINI Cooper S има силно визуално присъствие, благодарение на увеличения с 16 мм до 625 мм диаметър на гумите. Новата визия се подчертава от хоризонталните LED дневни светлини. Изборът между три светлинни графики на дневните светлини на LED фаровете, както и новите триъгълни матрични задни светлини осигуряват още по-силно присъствие на култовата визия. Всички три избираеми светлинни графики стартират и приключват със съответната индивидуална анимация при посрещане и изпращане.

Интериорът е едновременно класически и модерен

Класическото Mini отново е послужило за образец при оформянето на оригиналния дизайн в интериора на новото MINI Cooper S. Влизайки в салона, водачът ще се озове в една наистина много изискана атмосфера, което се дължи най-вече на съчетанието от качествени материали и прецизна сглобка. Воланът е с нов дизайн, при който третата централна спица е от плат, а изцяло новото арматурно табло е с двуцветна текстилна повърхност, която осигурява усещането за домашен уют в кокпита.

Снимка: BMW Group

На страничните две спици са бутоните за дистанционно управление на аудиосистемата, гласовия контрол и адаптивния автопилот. В средата на таблото е "закачен" кръглият и много тънък OLED сензорен дисплей с диаметър от 24 см с висока разделителна способност и стъклени ръбове. Той е още по-близо до водача и се достига още по-лесно. Неговата логика на управление е подобна на тази на смартфон, сравнително позната е на потребителите и може да се управлява лесно чрез докосване.

В горната част на дисплея се изобразява съответната информация, свързана с автомобила, като скорост и разход на гориво. В главното меню функциите са подредени хоризонтално и могат да се избират чрез докосване и плъзгане. В долната част на дисплея водачът по всяко време има директен достъп до иконите на менюто за навигацията, медиите, телефона и климатроника.

Снимка: BMW Group

Под кръглия сензорен дисплей е разположен типичният за класическото Mini панел с превключватели, който осигурява директен достъп до всички важни функции при шофиране, като бутона за паркинг, селектора на трансмисията с позиции D/L, R или N, бутона за стартиране и спиране на двигателя, превключвателя за режимите на движение Experiences и за силата на звука.

Селекторът на трансмисията освобождава място за новата поставка за безжично зареждане, където могат да се зареждат смартфони без да се свързват с кабел В модерния интериор се предлага място за четирима пътника. Панорамният стъклен покрив допълнително подчертава светлата и приветлива атмосфера. Обемът на на багажника стандартно е 210 литра, но може гъвкаво да се разширява до 725 литра чрез сгъване на задната седалка в съотношение 60:40.

Снимка: BMW Group

Новото MINI Cooper S се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, който развива максимална мощност от 204 к.с. и максимален въртящ момент от 300 Нм. Моторът ускорява колата от 0 до 100 км/ч за 6,6 секунди. Новото MINI Cooper S е оборудвано само със 7-степенна автоматична скоростна кутия с два съединителя.

Мощност от над 200 конски сили, предно предаване и автоматик

За съжаление MINI вече няма да има механична скоростна кутия, но се оказва, че през последните години все по-малко клиенти са поръчвали ръчно превключване на скоростите. Автоматичната трансмисия дава почивка на левия крак по време на безкрайните задръствания, превключва скоростите бързо и плавно, и позволява на водача да се съсредоточи върху управлението, като държи постоянно и двете си ръце на волана.

Снимка: BMW Group

Бензиновият двигател е много отзивчив и от 2000 об/мин и издава приятен гърлен звук. Моторът винаги реагира бодро на педала на газта, особено ако сте превключили скоростната кутия в режим L, който подобрява нейното управление и ограничава ниските обороти. По отношение на разхода на гориво, на междуселищен път колата харчи 5,3 л/100 км, на магистралата със 130 км/ч консумацията достигна 6,8 л/100 км, а в града очаквайте не повече от 8 л/100 км, особено ако сте деактивирали системата Start & Stop. Иначе официално от MINI са обявили, че моделът харчи 6,4 л/100 км в смесен цикъл по WLTP, така че с 44 литра бензин в резервоара можем да очакваме, че автономността на извънградско ще достигне над 700 км, а в града е около 500 км.

Снимка: BMW Group

В града новото MINI Cooper S сега е най-цивилизован, защото вози не чак толкова твърдо и може би е просто по-тих и по-изтънчен. Все пак, дълбоко в себе си, все още крие динамичния си характер, който винаги съм усещал в предишните хулигански модели. Въпреки че все още стои добре на пътя, новото MINI Cooper S все повече се отдалечава от усещането за картинг, което имаше при R50 и R56, тъй като управлението е по-скоро комфортно, отколкото остро, макар да е все така директно.

На дълъг път оценявам усъвършенстването на окачването и неподвижната твърдост на кормилната система, само че завоите като че ли вече се вземат по-плавно и не са толкова вълнуващи. Макар новото MINI Cooper S да е доста опитомено, успява да предложи спортна динамика и напълно ще удовлетвори темперамента на повечето шофьори. Новият модел MINI Cooper S е с предно предаване.

Снимка: BMW Group

Новият модел е оборудван със спортно окачване и твърди амортисьори, настроени за директен контрол. За радостта от шофирането и комфорта допринасят мощните спирачки и ниският център на тежестта. Кормилното управление изисква леко завъртане на волана, за да завият колелата. Твърдото окачване допринася за стабилното пътно поведение в завой и липсата на странично наклоняване.

Автоматично поддържа скоростта и дистанцията

Новото MINI Cooper S предлага множество асистиращи системи за безопасно и комфортно шофиране. Автоматичното поддържане на скоростта и дистанцията осигурява още по-сигурно шофиране в градския трафик. Серийната функция "Безопасен изход" следи зоната около паркирания автомобил и предупреждава приближаващите се участници в движението преди отваряне на вратата. Функцията не само забавя отключването на вратите, но и предупреждава за евентуален сблъсък чрез светлинни сигнали извън автомобила.

Снимка: BMW Group

При следване на маршрут, навигацията опционално помага с 3D визуализация и разширен изглед, изобразяваща текущата ситуация на пътя, информация за възможностите за паркиране, включително опции за дигитално разплащане и много други. Работещите с камера и радар асистиращи функции повишават безопасността чрез подпомагане с кормилното управление и поддържането на лентата. Автоматичното поддържане на скоростта и дистанцията осигурява още по-комфортно шофиране в градския трафик.

За да се активира интелигентният персонален асистент на OLED дисплея в новото MINI Cooper, е достатъчно някой от пътниците за произнесе Hey MINI (Хей Мини). След това се появява 3D визуализация под формата на аватар на автомобил или дигиталния спътник на MINI - булдогът Spike. В диалог с асистента, водачът може да използва гласа си, за да управлява множество опции като навигация, телефония, развлечения и други функции на автомобила.

Снимка: BMW Group

Комуникацията с този виртуален партньор при пътувания е проста и реалистична, благодарение на доброто гласово разпознаване. С новата функция MINI за цифров ключ, смартфонът се превръща в автомобилен ключ чрез приложението MINI App. Още щом водачът се приближи на по-малко от 3 метра, се активира анимацията при посрещане на предните и задните светлини. Ако разстоянието е по-малко от метър и половина, се отключват и вратите. Това комфортно изживяване може да бъде споделено дигитално с различни потребители, включително техните съответни лични настройки на новото MINI Cooper S.

Новото MINI Cooper S вече се предлага на българския пазар в четири нови нива на оборудване - Essential, Classic, Favored и John Cooper Works, като последното е снабдено с по-агресивен комплект за каросерията. В зависимост от предпочетеното ниво, могат да бъдат избрани различни лакови покрития за каросерията и декорации за интериора.

Снимка: BMW Group

Всички варианти на цветовете могат да бъдат комбинирани с един от цветовете на покрива и по този начин да се създават разнообразни контрасти. За четирите нива на оборудване се предлагат и нови варианти за 16-, 17- и 18-инчовите алуминиеви джанти с аеродинамичен дизайн. Новото MINI Cooper S вече се предлага в България и цената му започва от 62 700 лева, но лесно може да достигне до 75 000 лева с повечето от приятните или бих казал дори задължителни опции, които се предлагат.

Технически характеристики

MINI Cooper S

Размери

Дължина: 3876 мм

Широчина: 1744 мм

Височина: 1432 мм

Междуосие: 2495 мм

Собствено тегло: 1360 кг

Обем на резервоара: 44 литра

Задвижване

Двигател: 4-цилиндров бензинов с турбокомпресор

Работен обем: 1998 куб. см

Максимална мощност: 204 к.с.

Максимален въртящ момент: 300 Нм

Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 242 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 6,6 секунди

Среден разход на бензин: 6,1-6,4 л/100 км

Емисии на СО2: 138-142 г/км

Цена на модела с ДДС: от 62 700 лева