През 1973 г. на пазара дебютира един от най-успешните модели на Volkswagen - Passat, носещ името на умерено силен, но постоянен вятър, духащ през цялата година, особено над океаните. С над 34 милиона продадени коли по целия свят, Passat е вторият най-продаван модел на Volkswagen за всички времена, след Golf и пред Beetle. За над 50 години история Passat има 8 предишни поколения.

В България германският автомобил стана популярен през 90-те години, когато у нас дойдоха първите коли, внесени от Германия, сред които имаше екземпляри от второто поколение В2, но най-харесван стана моделът B3. След 2000 г. Volkswagen Passat се превърна в автомобил със специален статус у нас и бързо стана един от най-предпочитаните модели от много българи.

Снимка: Volkswagen

Моделите B5 и B6 станаха най-популярните генерации на Passat седан и комби, които и до днес се срещат много често по родните пътища. Осмото поколение на Passat значително вдигна имиджа на модела и дори го тласна към премиум сегмента, благодарение на което той се превърна в оптималният семеен и служебен автомобил.

Вижте деветото поколение на Passat във версия комби Variant  >>  >>  >>

През миналата есен Volkswagen представи изцяло новото девето поколение на Passat, който ще се предлага само в една версия на каросерията и това е комбито Variant. И така Volkswagen Passat вече няма да се предлага с каросерията седан, която е толкова харесвана у нас и предпочитана за служебни коли от големите фирми. Изглежда, че решението е продиктувано от клиентите в Западна Европа, където комбито винаги е било лидер. Освен това повечето производители се отказаха от седаните и предпочитанията на няколко малки пазара не оправдават инвестицията.

Снимка: Volkswagen

Макар и само като комби, новият Volkswagen Passat Variant отново ще се бори за титлата най-добър семеен и служебен автомобил, благодарение на комбинацията от модерен дизайн, просторен интериор, висококачествени материали в салона, приятно усещане при шофиране, функционален багажник, висок комфорт на возене и ниско ниво на шум. С новото поколение на своя бестселър, Volkswagen отново има в гамата си един автомобил, който е подходящ за всичко - за работата и за свободното време.

Снимка: Volkswagen

Новият Volkswagen Passat Variant е изграден на модулната напречна платформа MQB Evo. Моделът вече е пазара у нас, а цената на базовия модел започва от 73 174 лева. Новият Passat B9 се произвежда в завода на Volkswagen в Братислава, Словакия.

Аеродинамичен дизайн, повлиян от електрическата гама ID.

Новият Volkswagen Passat Variant е пораснал с над 14 см и дължината му достига почти 4,92 метра. Междуосието е увеличено с 5 см и вече е 2,84 метра. Височината от 1,51 метра е сходна с предшественика, а широчината се е увеличила до 1,85 метра. Дизайнът на новия Volkswagen Passat Variant е повлиян от електрическата гама ID. на марката. Новият преден капак е по-нисък в средата, а настрани се издига с остри линии и оформя калниците.

Снимка: Volkswagen

В горната част на изцяло новите LED фарове с два модула са разположени тесните LED дневни светлини, които са свързани помежду си със светеща лайсна. Като опция Passat Variant се предлага с нови интелигентни LED матрични фарове, които имат дълги светлини с увеличен диапазон на осветяване и не заслепяват другите участници в движението. В новия силует особено впечатляващи са задните колони, които са значително наклонени напред. Калниците са разширени леко, а под тях са големите колела с джанти по избор с размери от 17 до 19 инча.

Снимка: Volkswagen

Задната част на новия Passat Variant също е с по-гладък дизайн. За първи път новото комби има непрекъснати LED задни светлини с нов триизмерен светлинен подпис. Особено впечатляващ е големият спойлер на покрива, който свързва горната част на капака на багажника. От двете страни на задните колони на Volkswagen Passat Variant има черни въздушни дефлектори за подобряване на аеродинамиката, а коефициентът на въздушно съпротивление на комбито е намален драстично от 0,31 на 0,25.

Дигитален интериор с много пространство и огромен багажник

Влизайки в интериора на новия Volkswagen Passat не всичко ми изглежда познато и в първия момент съм изненадан от някои решения. Бутонът за стартиране и гасена на двигателя отново е на централния тунел, но селекторът на автоматичната трансмисия е преместен на кормилната колона, както при моделите от електрическото семейство ID.

Снимка: Volkswagen

Със завъртане напред до позиция D задействате режим за шофиране напред, със завъртане назад до позиция R задавате шофиране назад, с натискане на бутони на върха отстрани включвате позиция P и активирате спирачката. В първия момент изглежда странно, но бързо се свиква. От лявата страна на кормилната конзола вече има нов многофункционален лост на за функциите на мигачите и чистачките. Тъй като селекторът е преместен горе, на централния тунел има по-голямо отделение за съхранение на лични вещи, напитки и т.н.

Снимка: Volkswagen

Гледайки зад волана напред, виждам новия дигитален 10,25-инчов дисплей, а следейки пътя, пред погледа ми се разкрива изцяло новият проекционен head-up дисплей с най-важната информация за шофирането. На централното място в кокпита е поставен огромен опционален 15-инчов сензорен дисплей на новата информационно-развлекателна система. Стандартният дисплей на мултимедийната система е с размер 12,9 инча. Той има нова графика и структура на менюто, която е по-лесна за използване и много интуитивна.

Снимка: Volkswagen

Повечето настройки могат да се контролират и чрез новия гласов контрол, който работи много добре на английски и немски език. Тестваният Passat Variant е оборудван и с опционалните нови предни седалки, наречени ergoActive. Те разполагат с електрическо регулиране, както и функции за с точков масаж и климатизация. Новите седалки предлагат висок комфорт при пътуване на дълги разстояния.

Новите ергономични предни седалки с кожена тапицерия имат и автоматичен контрол на климата, който използва сензори за температурата и влажността на седалките, за да открие и регулира необходимостта от охлаждане или отопление. По-голямото междуосие е допринесло за достатъчно място отзад, като максималното пространство за краката се е увеличило с 5 см до почти 95 см.

Снимка: Volkswagen

Обемът на багажника е нараснал с 40 литра и достига 690 литра, натоварен до височината на задните облегалки. При сгънати задни седалка в отношение 60:40, товарният капацитет е увеличен със 140 литра до 1920 литра.

Остава верен на дизеловия двигател, но добавя хибридни задвижвания

Новият Volkswagen Passat Variant ще се предлага със седем типа задвижване. Първоначално за Passat се предлага един нов мек хибриден бензинов двигател 1.5 eTSI с 48-волтово меко хибридно задвижване с мощност 150 к.с. На следващ етап ще има два бензинови турбодвигателя 2.0 TSI с мощност 204 к.с. и 265 к.с.

Снимка: Volkswagen

В гамата остават три варианта на турбодизеловия мотор 2.0 TDI с мощност 122, 150 и 193 к.с. Добавени са и два нови plug-in хибридни варианта eHybrid. Стандартна за всички модели е автоматичната скоростна кутия DSG с двоен съединител. Най-мощните бензинови и дизелови модели получават серийно задвижване на четирите колела 4Motion като стандартно оборудване, а всички останали са със задвижване на предните колела.

Двете изцяло нови plug-in хибридни задвижвания eHybrid са със системна мощност от 204 к.с. и 272 к.с. Те са оборудвани с батерия с нетен капацитет 19,7 кВтч, която осигурява изцяло електрически пробег от около 100 км. Това превръща новия Passat Variant в електрически автомобил за ежедневието.

Снимка: Volkswagen

Според проучване в Германия, публикувано от Федералното министерство на цифровите технологии и транспорта, 95% от всички пътувания с кола са по-къси от 50 км и 99% са по-кратки от 100 км. Тези пътувания вече могат да се осъществяват изцяло на ток с Passat Variant eHybrid. Ефективната комбинация от новия бензинов турбодвигател 1.5 TSI evo2 и електромотора осигурява общ автономен пробег от около 1000 км.

Снимка: Volkswagen

Първоначално новият Volkswagen Passat Variant се предлага у нас с бензиновия турбомотор 1.5 eTSI и с турбодизеловия агрегат 2.0 TDI, като и двата са с мощност 150 к.с. Започвам теста с дизеловия вариант, който българите предпочитат за кола като Passat. Ако си мислите, че 150 к.с. - лъжете се. Въпреки, че колата е с дължина почти 5 метра и тегло с двама пътници на борда и малко багаж достигна над 1800 кг, щедрият въртящ момент от 360 Нм, наличен между 1600 и 2750 оборота в минута осигурява прилична динамика и уверено тегли колата напред.

Въпреки това звукът, типичен за дизела, е много приглушен, а вибрациите са напълно премахнати. Този съвършен дизелов мотор е свързан със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител DSG. При нормална употреба кутията бързо достига до седма скорост, за да намали разхода. Ако превключите в спортен режим, ще шофирате с по-високи обороти на двигателя и ще получите по-бърза и приятна реакция при натискане на газта.

Снимка: Volkswagen

С този турбодизел с висок въртящ момент голямото комби се движи добре както в града, така и по магистралата, като винаги има ресурс и смелост дори за изпреварване, но не очаквайте зашеметяващ спринт. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 9,3 секунди, което е прилична стойност за семейно комби, фокусирано върху комфорта.

Максималната скорост е 223 км/ч, което е достатъчно дори за да се справи с много автомобили по германските аутобани без ограничения на скоростта. Дизеловият мотор остава непобедим в консумацията на гориво, където Volkswagen обещава среден разход от 4,9 л/100 км, което е напълно постижимо ако спазвате ограниченията на скоростта. В нашия тест разходът беше 5,3 л/100 км.

Снимка: Volkswagen

Изненадващо икономичен се оказа и бензиновият Volkswagen Passat, задвижван от 1,5-литровия 4-цилиндров бензинов двигател 1.5 eTSI с турбокомпресор и директно впръскване на горивото, подпомогнат от 48-волтова мека хибридна система. При него обещаният среден разход от 5,5 л/100 км също е много близък до този в теста.

Максимална мощност е 150 к.с. между 5000 и 6000 об/мин, а максималният въртящ момент е 250 Нм между 1500 и 3500 об/мин. Мощността се предава към предната ос чрез 7-степенна автоматична скоростна кутия DSG. Задвижващият агрегат 1.5 eTSI е подпомогнат от 48-волтова мека хибридна система, която добавя още 20 к.с. и 25 Нм за повишаване на ефективността и по-нисък разход на гориво и вредни емисии.

Снимка: Volkswagen

Ново окачване подобрява пътното поведение и комфорта на возене

На пътя новият Volkswagen Passat Variant вози още по-комфортно, но е и много стабилен, дори когато се доближавате до по-спортен стил на шофиране. Това се дължи на опционалното окачване DCC Pro и системата за управление, наречена Vehicle Dynamics Manager. Системата регулира динамичното поведение с помощта на амортисьори, управлявани от системата DCC Pro.

За разлика от добре познатото адаптивно управление на шасито DCC с амортисьори с един клапан, при новото адаптивно управление на шасито DCC Pro амортисьорите са оборудвани с два клапана. Те се свързани с адаптиран контролен алгоритъм за отделно управление на степента на отскок и компресия.

Снимка: Volkswagen

Новите амортисьори с два клапана работят по-бързо и позволяват по-добра и по-тиха връзка на каросерията с шасито и в същото време оптимизирана динамика на шофиране, благодарение на още по-прецизния контрол на етапите на отскок и компресия. Досега амортисьорите с два клапана се използваха само в по-високия клас автомобили и в премиум сегмента. Водачът може да избира режима на шофиране - от комфортен до спортен, като в зависимост от него се регулира и твърдостта на амортисьорите.

Окачването поема много добре всякакви неравности и успява да ви откъсне от проблемите на пътя. На дълъг път шофирането на Passat е удоволствие, тъй като той е добре шумоизолиран отвътре и има всички качества на перфектния семеен и служебен автомобил. Кормилното управление е приятно за този клас и дава добра обратна връзка към водача. В града ще трябва да свикнете с дългата близо 5 метра кола, особено в по-тесните подземни паркинги.

Снимка: Volkswagen

Първоначално новият Volkswagen Passat Variant дебютира у нас в две нива на оборудване - Business и Elegance, а на по-късен етап ще има и спортна версия R-Line. Всички нива на оборудване са значително подобрени в сравнение с предшественика.

Дори и основното оборудване на Volkswagen Passat Variant има всички модерни функции като новите дигитални дисплеи, системата за предупреждение Car2X, App Connect за интеграция на смартфон на Apple и Android, автоматичен контрол на климатика, USB-C вход с мощност за зареждане от 45 вата отпред, релси на покрива и множество системи за подпомагане, като автоматичен круиз контрол, преден и страничен асистент, активен асистент за задържане в лентата, асистент за завиване, асистент за автономно паркиране, камера за заден ход и разпознаване на пътните знаци, както и много други. Стандартни са LED фаровете и задните LED светлини.

Цената на модела с бензинов двигател 1.5 eTSI започва от 73 174 лева за нивото Business, а моделът с дизелов двигател 2.0 TDI струва минимум 81 012 лева. Във второто ниво Elegance цените са съответно 80 300 лева и 88 432 лева за 2.0 TDI.

Технически характеристики

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI SCR DSG

Размери

Дължина: 4917 мм

Широчина: 1849 мм

Височина: 1497 мм

Междуосие: 2841 мм

Собствено тегло: 1678 кг

Обем на резервоара: 66 литра

Двигател

Тип: редови 4-цилиндров турбодизелов

Работен обем: 1968 куб. см

Максимална мощност: 150 к.с. при 3500-4000 об/мин

Максимален въртящ момент: 360 Нм при 1600-2750 об/мин

Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител DSG

Задвижване на колелата: предно предаване

Динамика

Максимална скорост: 223 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 9,3 секунди

Среден разход: 4,9 л/100 км

Емисии на СО2: 129 г/км

Цена на модела с ДДС: 81 012 лева (Business)