Преди три години компанията Mercedes-Benz реши да намали радикално гамата от модели, така че новото компактно семейство вече няма да включва A-класата. Ролята на най-малък модел е прехвърлена на седана Mercedes-Benz CLA. Сега германската марка представи третото поколение на компактния седан CLA, който дебютира като електромобил, а едва в края на годината ще се предлага и с бензинови двигатели.

Вижте новия Mercedes-Benz CLA  >>  >>  >>

Новият Mercedes-Benz CLA показа универсален стил за предстоящите модели на компанията и става пионер на нова мултиенергийна стратегия, според която отсега нататък всички автомобили Mercedes-Benz от едно и също семейство ще имат хибридни и електрически модификации. Предишната концепция за разработване на индивидуални електрически превозни средства със собствени каросерии беше счетена за неуспешна и донесе на компанията огромни загуби.

Снимка: Mercedes

Новият Mercedes-Benz CLA е изграден върху модулната платформа MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), която е предназначена както за автомобили с двигатели с вътрешно горене, така и за електрически коли. Шасито е с окачване пит McPherson отпред и стандартно многораменно отзад, което е структурно подобно на окачването на по-големите модели на Mercedes-Benz.

Предлагат се джанти с диаметър от 17 до 19 инча. Междуосието е нараснало със значителните 61 мм в сравнение с предишния модел, чак до 2790 мм. Седанът е удължен с 35 мм и достига 4723 мм, широчината е нараснала с 25 мм до 1855 мм, а височината е по-голяма с 29 мм до 1468 мм.

Снимка: Mercedes

В новия Mercedes-Benz CLA емблематичната и спортна А-образна радиаторна решетка е интерпретирана по нов начин към електрическата ера. Иновативният звезден панел е напълно осветен за първи път в серийно производство на Mercedes-Benz. Общо 142 индивидуално анимирани LED звезди с хромиран ефект създават отличителен подпис на марката. Като опция се предлагат матрични фарове.

Всички модели на CLA се предлагат стандартно с обширен панорамен покрив. Този еднокомпонентен фиксиран стъклен таван няма централна скоба и се простира изцяло от рамката на предното стъкло към задната част. Той осигурява ново изживяване в интериора с широка гледка и светлина. Новият Mercedes-Benz CLA има врати без рамки, гладки профилни страни и вдлъбнати дръжки на вратите, коефициентът на аеродинамично съпротивление Cx е намален от 0,23 на 0,21.

Снимка: Mercedes

Интериорът на новия Mercedes-Benz CLA предлага ново луксозно изживяване в този клас автомобили. Дизайнът следва принципа на свеждане на интериора до най-същественото. Той премахва акцента върху основната структура и се фокусира върху няколко емблематични високотехнологични елемента.

Предните седалки са малко по-големи, но новият Mercedes-Benz CLA е малко по-тесен от своя предшественик. Същото важи и за обема на багажника, който е само 405 литра вместо 460 литра в предишното поколение. Въпреки това, електрическите версии имат допълнителен преден багажник с капацитет от 101 литра.

Снимка: Mercedes

Стандартният интериор е със семпло арматурно табло, комбинирана тапицерия на седалките и еднозонов климатроник. Опционалният преден панел е с големия сензорен суперекран, наречен MBUX Superscreen, който има една стъклена повърхност и се простира по цялата ширина на интериора. Стандартно той е оборудван с два екрана - 10,25-инчов инструментален панел на арматурното табло и централен 14-инчов сензорен екран на мултимедийната система, а срещу доплащане се предлагат 14-инчов сензорен екран за пътника и 12,2-инчов проекционен екран на предното стъкло.

Самата мултимедийна система MBUX вече е в своето четвърто поколение. Има графичен модул за игри Unity и вградени услуги за изкуствен интелект на Microsoft и Google. Сензорните екрани винаги показват пряк път към началния екран, който ви позволява да се върнете към основното меню. Цялата бордова електроника работи под новата операционна система MB.OS, която има функция за актуализация онлайн. Централната конзола изглежда като плаваща във въздуха, а нейната висока позиция подсилва спортното усещане.

Снимка: Mercedes

Новият модел Mercedes-Benz CLA в Европа ще се предлага серийно с много функции за безопасност и асистент за дистанция Distronic. Стандартното оборудване включва още набор от електронни асистенти, наречени MB.Drive, а като опция се предлага разширена система MB.Drive Assist, която осигурява автопилот от второ ниво с функция за автоматична смяна на лентата след включване на мигача.

Системите включват 8 камери, 5 радарни сензора, 12 ултразвукови сензора и суперкомпютър с водно охлаждане с достатъчен запас от енергия за бъдещи функции и редовни актуализации онлайн. Тези системи допълват системата Distronic с асистент за управление, което я превръща в най-съвременната технология за подпомагане на шофирането. Стандартният пакет за безопасност включва централна въздушна възглавница, която се разгръща между водача и пътника, предпазвайки ги от сблъсък по между им при инцидент.

Снимка: Mercedes

Първите модели на новото семейство на Mercedes-Benz CLA ще бъдат електрически модификации с нова 800-волтова електрическа система и термопомпа, която за първи път се появява в Mercedes-Benz. В базовата версия електрическият CLA има нов модул Electric Drive Unit 2.0 на задния мост, който е собствена разработка и включва синхронен електромотор, 2-степенна автоматична скоростна кутия и инверторен блок. Първа предавка със съотношение 11:1 се използва по подразбиране, а втора предавка със съотношение 5:1 се включва само на магистрала за пестене на енергия.

Има избор от три режима на възстановяване, като опцията за рекуперация на енергията може да се изключи напълно. Ефективността на електрическата система от батерията до колелата е 93%, а регенерацията е с мощност до 200 кВт. Всички процеси на забавяне и спиране, дори до покой могат да се осъществяват, без да се използва спирачната система, което увеличава ефективността и добавя пробег. Рекуперация е възможна дори при спиране с намесата на ABS върху заледен пътища.

Снимка: Mercedes

Електрическият Mercedes-Benz CLA 250+ с EQ Technology със задно задвижване е оборудван с електромотор с мощност 272 к.с. и въртящ момент 335 Нм. По-мощният модел Mercedes-Benz CLA 350 4Matic с EQ Technology със задвижване на всички колела е допълнен от синхронен електромотор на предната ос, който се включва само когато е необходимо. Пиковата мощност на системата е 354 к.с., а въртящият момент е 515 Нм. Благодарение на 800-волтовата бордова мрежа и новото поколение батерии времето за зареждане може значително да се намали. Електрическият Mercedes-Benz CLA може да зареди пробег от 300 км в рамките на 10 минути.

Снимка: Mercedes

За CLA 250+ и CLA 350 4Matic е възможно бързо зареждане с постоянен ток с мощност до 320 кВт. Новите изцяло електрически модели са оборудвани с върховия вариант на литиево-йонни батерии с нетен капацитет от 85 кВтч. Те се отличават с висока енергийна плътност и по-малък въглероден отпечатък. Автономният пробег е съответно 792 и 771 км според цикъла WLTP. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч е 6,7 секунди за модела CLA 250+ и 4,9 секунди за CLA 350 4Matic, а максималната скорост на двете версии е една и съща - 210 км/ч. Електрическият автомобил със задвижване на всички колела може да тегли ремарке с тегло до 1,8 тона.

Снимка: Mercedes

Базовата електрическа версия с литиево-желязо-фосфатна батерия с капацитет 58 кВтч ще бъде налична в края на годината. Също така към края на годината е планирано пускането на три хибридни модификации. Те ще имат нов 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с индекс M252. Той ще бъде първият от новото семейство FAME (Family of Modular Engines), разработено съвместно с китайската компания Geely.

Двигателят работи в съчетание с 8-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител 8F-eDCT, който има вграден 48-волтов електромотор с мощност 27 к.с. Литиево-йонната батерия с капацитет само 1,3 кВтч е разположена под седалката на водача. Индексите на хибридните версии все още не са оповестени, но вече е ясно, че гамата ще включва два варианта с предно предаване със 136 и 163 к.с., както и версия със задвижване на четирите колела със 190 к.с. и със съединител на задния мост.

Снимка: Mercedes

Новият Mercedes-Benz CLA ще се произвежда в същия завод в Ращат, Германия, където се произвежда предишният модел. По-късно производството ще бъде организирано в Китай, в съвместното предприятие Beijing Benz. В Европа продажбите на новото поколение на седана Mercedes-Benz CLA ще започнат през юли, като първи на пазара ще излязат електрическите версии. Първите бройки на електрическия Mercedes-Benz CLA се очакват в дилърствата на "Силвър Стар" (официален представител на марката за България) у нас през лятото.