За хората с бензин в кръвта, които не се вълнуват от електрическите автомобили, японската марка Toyota представи на автомобилния салон в Токио новата версия на Toyota GR Yaris. Спортният хечбек обещава да осигури още по-добро изживяване при шофиране.

Вижте как изглежда новата Toyota GR Yaris  >>  >>  >>

Още с първата си поява през 2020 година "горещият" хечбек Toyota GR Yaris се открояваше сред все по-малкото си конкуренти. Това не е просто градска кола с мощен двигател, а всъщност спортен автомобил, който подготвя пилоти за моторните спортове.

Снимка: Toyota

С оригинална каросерия с три врати, цивилният Yaris няма това независимо задно окачване и задвижване на четирите колела, както GR Yaris. Всичко това означаваше, че GR Yaris представлява отделен независим модел, а не само специална версия на Toyota Yaris.

Голяма заслуга за появата на този култов модел има тогавашният президент на компанията Toyota Corporation и голям ентусиаст в моторните спортове, Акио Тойода. Той вече напусна поста си, но бизнесът му продължава да живее, а новата Toyota GR Yaris е станала още по-привлекателна.

Снимка: Toyota

Новата Toyota GR Yaris е станала още по-бърза и по-пъргава, благодарение на многото технически подобрения. Под предния капак е монтиран 1,6-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, който е с увеличено налягане на пълнене от 1,6 на 1,8 бара, подсилени бутала и по-ефективни инжектори, а всмукателният колектор и междинният охладител вече имат система за пръскане на вода.

Това е увеличило максималната мощност до 280 к.с. при 6500 об/мин, а максималният въртящ момент достига 390 Нм в интервала от 3250 до 4600 об/мин. Основната иновация обаче е 8-степенната автоматична скоростна кутия Aisin.

Снимка: Toyota

Тя има подсилен преобразувател на въртящия момент и допълнителен радиатор за по-добро охлаждане, като се предлага с монтирани на волана лостчета за превключване и допълнителни 20 кг тегло. Макар да не се хареса много на пуристите, автоматичната скоростна кутия значително ще разшири аудиторията на модела GR Yaris.

Освен това базовата 6-степенна механична скоростна кутия все още е в експлоатация и дори е придобила по-прецизен механизъм за превключване. За моделите с три педала е предложено ново задвижване на ръчната спирачка с вертикален лост за дрифт.

Снимка: Toyota

Има и още многобройни подобрения. За да се увеличи твърдостта, каросерията има 13% повече заваръчни точки и 24% повече лепилни съединения. Окачването използва по-твърди амортисьори, а горните им опори са подсилени.

Предният диференциал има допълнителен въздухозаборник за охлаждане, а цялата система за задвижване на всички колела със съединител на задния мост и самоблокиращ се диференциал Torsen има нови алгоритми за управление.

Снимка: Toyota

Основният нормален режим с разпределение на тягата 60:40 по осите се запазва, но се е появил предварително зададена настройка за чакъл, при което разпределението на тягата вече варира от 60:40 до 30:70.

От Toyota обясняват всички иновации, дори и външните, единствено с функционалността. Отсега нататък хечбекът GR Yaris е разделен на пет части, защото така по-бързо и по-евтино се подменят повредените елементи. Това обяснява и изоставянето на фаровете за мъгла.

Снимка: Toyota

Централната спирачна светлина преди това се намираше на горния спойлер, но това местоположение се оказа ненадеждно при приземяване след скокове и сега третата стоп светлина е поставена между основните задни светлини. Предната броня на новия GR Yaris е в по-агресивен стил и побира допълнителните охладители.

Още по-нестандартно решение беше напълно оригиналният интериор, който на практика няма общи детайли с обикновения Yaris. Всичко в салона е направено строго в името на ергономията и лекотата на използване при високи скорости.

Снимка: Toyota

Интериорът на стандартния Yaris не блести с видимост, а високата позиция на седене, изпъкналият таблет на мултимедийната система и висящото вътрешно огледало превърнаха предното стъкло в екран.

Новият ъглов преден панел не само обгръща водача по спортен начин, но също така позволява мултимедийният екран да бъде свален с 15 мм. Вътрешното огледало е повдигнато с 20 мм, а седалката на водача е спусната с 25 мм. В резултат на това се подобри не само видимостта, но и лекотата на шофиране.

Снимка: Toyota

Уредите вече са дигитални, като дори електрическите прозорци вече са разположени под ъгъл, защото това улеснява достигането им, докато поставяте многоточковите спортни предпазни колани. Инструментите включват нов 12,3-инчов напълно цифров комбиметър с два режима на оформление - нормален и спортен, като последният осигурява дисплей с данни, фокусиран върху спортните постижения.

Дизайнът е без никакви излишни орнаменти, така че графиките са ясни и информацията може да бъде незабавно прегледана и разбрана. Обновената Toyota GR Yaris вече е достъпна за предварителни поръчки в Европа, но точните цени ще станат известни едва през лятото, когато е планиран официалният старт на продажбите.

Снимка: Toyota