Новата Toyota GR Yaris стана още по-бърза с мощност от 280 конски сили
Спортният хечбек комбинира 1,6-литров 3-цилиндров редови турбодвигател с нова 8-степенна автоматична трансмисия и задвижване на четирите колела
За хората с бензин в кръвта, които не се вълнуват от електрическите автомобили, японската марка Toyota представи на автомобилния салон в Токио новата версия на Toyota GR Yaris. Спортният хечбек обещава да осигури още по-добро изживяване при шофиране.
Вижте как изглежда новата Toyota GR Yaris >> >> >>
Още с първата си поява през 2020 година "горещият" хечбек Toyota GR Yaris се открояваше сред все по-малкото си конкуренти. Това не е просто градска кола с мощен двигател, а всъщност спортен автомобил, който подготвя пилоти за моторните спортове.
С оригинална каросерия с три врати, цивилният Yaris няма това независимо задно окачване и задвижване на четирите колела, както GR Yaris. Всичко това означаваше, че GR Yaris представлява отделен независим модел, а не само специална версия на Toyota Yaris.
Голяма заслуга за появата на този култов модел има тогавашният президент на компанията Toyota Corporation и голям ентусиаст в моторните спортове, Акио Тойода. Той вече напусна поста си, но бизнесът му продължава да живее, а новата Toyota GR Yaris е станала още по-привлекателна.
Новата Toyota GR Yaris е станала още по-бърза и по-пъргава, благодарение на многото технически подобрения. Под предния капак е монтиран 1,6-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, който е с увеличено налягане на пълнене от 1,6 на 1,8 бара, подсилени бутала и по-ефективни инжектори, а всмукателният колектор и междинният охладител вече имат система за пръскане на вода.
Това е увеличило максималната мощност до 280 к.с. при 6500 об/мин, а максималният въртящ момент достига 390 Нм в интервала от 3250 до 4600 об/мин. Основната иновация обаче е 8-степенната автоматична скоростна кутия Aisin.
Тя има подсилен преобразувател на въртящия момент и допълнителен радиатор за по-добро охлаждане, като се предлага с монтирани на волана лостчета за превключване и допълнителни 20 кг тегло. Макар да не се хареса много на пуристите, автоматичната скоростна кутия значително ще разшири аудиторията на модела GR Yaris.
Освен това базовата 6-степенна механична скоростна кутия все още е в експлоатация и дори е придобила по-прецизен механизъм за превключване. За моделите с три педала е предложено ново задвижване на ръчната спирачка с вертикален лост за дрифт.
Има и още многобройни подобрения. За да се увеличи твърдостта, каросерията има 13% повече заваръчни точки и 24% повече лепилни съединения. Окачването използва по-твърди амортисьори, а горните им опори са подсилени.
Предният диференциал има допълнителен въздухозаборник за охлаждане, а цялата система за задвижване на всички колела със съединител на задния мост и самоблокиращ се диференциал Torsen има нови алгоритми за управление.
Основният нормален режим с разпределение на тягата 60:40 по осите се запазва, но се е появил предварително зададена настройка за чакъл, при което разпределението на тягата вече варира от 60:40 до 30:70.
От Toyota обясняват всички иновации, дори и външните, единствено с функционалността. Отсега нататък хечбекът GR Yaris е разделен на пет части, защото така по-бързо и по-евтино се подменят повредените елементи. Това обяснява и изоставянето на фаровете за мъгла.
Централната спирачна светлина преди това се намираше на горния спойлер, но това местоположение се оказа ненадеждно при приземяване след скокове и сега третата стоп светлина е поставена между основните задни светлини. Предната броня на новия GR Yaris е в по-агресивен стил и побира допълнителните охладители.
Още по-нестандартно решение беше напълно оригиналният интериор, който на практика няма общи детайли с обикновения Yaris. Всичко в салона е направено строго в името на ергономията и лекотата на използване при високи скорости.
Интериорът на стандартния Yaris не блести с видимост, а високата позиция на седене, изпъкналият таблет на мултимедийната система и висящото вътрешно огледало превърнаха предното стъкло в екран.
Новият ъглов преден панел не само обгръща водача по спортен начин, но също така позволява мултимедийният екран да бъде свален с 15 мм. Вътрешното огледало е повдигнато с 20 мм, а седалката на водача е спусната с 25 мм. В резултат на това се подобри не само видимостта, но и лекотата на шофиране.
Уредите вече са дигитални, като дори електрическите прозорци вече са разположени под ъгъл, защото това улеснява достигането им, докато поставяте многоточковите спортни предпазни колани. Инструментите включват нов 12,3-инчов напълно цифров комбиметър с два режима на оформление - нормален и спортен, като последният осигурява дисплей с данни, фокусиран върху спортните постижения.
Дизайнът е без никакви излишни орнаменти, така че графиките са ясни и информацията може да бъде незабавно прегледана и разбрана. Обновената Toyota GR Yaris вече е достъпна за предварителни поръчки в Европа, но точните цени ще станат известни едва през лятото, когато е планиран официалният старт на продажбите.