Китайски хибриден SUV може да харчи под 5 литра на 100 км (тест-драйв)
Haval Jolion HEV изненадва приятно с много нисък разход на гориво и богатото стандартно оборудване
Когато чуем хибрид, винаги първата асоциация е с Toyota Prius, която беше първият хибрид на европейския пазар. Днес почти цялата гама на Toyota се състои от хибриди, но вече и другите автомобилни производители имат добри модели с хибридно задвижване. Едно интересно предложение идва от далечен Китай и се казва Haval Jolion HEV. Моделът е част от гамата на големия китайски производител Great Wall Motors (GWM).
Вижте как изглежда Haval Jolion HEV >> >> >>
През 2021 година Haval Jolion дебютира на българския пазар като модел с бензинов двигател, но през миналата година този компактен SUV получи фейслифт и версия с хибридно задвижване, наречена Haval Jolion HEV. Новият кросоувър ще привлече потребителите, които избират нова кола без да имат пристрастие към конкретна марка, а предпочитат да заложат на непопулярен, но изгоден модел.
Опитах се да опозная добре хибридния Haval Jolion HEV и смея да твърдя, че той има много предимства и малко недостатъци, което в крайна сметка го превръща в атрактивно предложение за покупка. Със сравнително компактни размери от дължина 4,47 метра, широчина 1,84 метра, височина 1,57 метра и междуосие 2,70 метра, Haval Jolion HEV може да бъде пълноценен семеен автомобил, като предлага богато серийно оборудване на сравнително приемлива цена от 68 000 лева. Освен това компактният SUV впечатлява с ниския си разход на бензин от 5 литра на 100 км и се превръща в спестовник на бюджета.
Външният дизайн на Haval Jolion HEV е оригинален, но и също така противоречив, тъй като не прилича на нито един друг модел на пазара. Този път китайците не са копирали известен модел, както правеха преди 10-15 години, а са проектирали новия модел от бял лист, като са се старали да изглежда модерен и да следва последните тенденции при кросоувърите. Предната част впечатлява с голяма хромирана решетка с трапецовидна форма и L-образни LED светлини, интегрирани във фаровете около решетката.
В задната част светлините с формата на бумеранг веднага правят Jolion разпознаваем сред останалите автомобили. На капака на багажника гордо стои името HAVAL изписано с главни букви. В профила на кросоувъра правят впечатление късите надвеси, които осигуряват голямото междуосие. Рамките на вратите са хромирани, над задното стъкло има издаден спойлер, а колелата се състоят от 18-инчови алуминиеви джанти с гуми размер 225/55 R18. Външният вид на Haval Jolion HEV може да не е произведение на изкуството, но изглежда модерно и актуално, като изпъква с нестандартни елементи, но не дразни сетивата на естетите.
В изцяло дигиталния кокпит на Haval Jolion HEV зад волана е позициониран 7-инчов цветен инструментален панел, а точно пред погледа на водача има проекционен Head-up дисплей, който обаче се доплаща сериозните 2490 лева. На централната конзола е позициониран широк 12,3-инчов сензорен дисплей на информационно-развлекателната система с висока резолюция. Той реагира бързо на командите и дава възможност за бърз достъп до почти всички функции в автомобила. Няма опция за сателитна навигация, но имате достъп до Google Maps чрез Apple CarPlay и Android Auto.
Под сензорния екран се намират няколко физически бутона за бърз достъп до основните функции. Аудиосистемата изненадва приятно с кристалния си звук и сила. В салона има много места за съхранение на дребни и по-големи предмети, като обемно отделение в подлакътника до поставки за чаши, които стават и за бутилки. На централния тунел между предните седалки има поставка за безжично зареждане на мобилен телефон, както и три практични отделения за монети и смартфон.
Зад волана на новия Haval Jolion HEV бързо намирам удобна позиция, макар че кормилото се регулира само по ъгъла на наклон, без да има регулиране в дълбочина, което за мен не е проблем, но хора със специфичен ръст може би ще усетят липсата му. Седалката на водача има множеството електрически настройки по дължина и във височина, така че шофьорите с всякакво телосложение лесно да намерят удобна позиция зад волана. Наклонът на облегалката също се регулира с електрическо задвижване от бутон.
Предните седалки са оборудвани с отопление и са тапицирани с изкуствена кожа, но се усещат добре и изглеждат приятно. Те осигуряват добра опора за гърба, така че дори след 4-часово пътуване няма да усетите болки в гърба или кръста. Материалите в интериора са с високо качество и прецизна сглобка. Има множество функции, а селекторът на автоматичната скоростна кутия представлява въртяща се шайба с позиции R, N и D, а в средата е бутонът за паркинг P.
Салонът на Haval Jolion HEV е доста широк и на задните седалки има прилично пространство за пътниците, като липсва централен тунел и това позволява там да седнат удобно трима човека и да се возят без притеснение в рамките на няколко часа. Високата линия на покрива позволява отзад да пътуват и хора с ръст до 1,95 метра.
За комфорта на пътниците отзад са предвидени вентилационни отвори, който са много полезни за охлаждането в горещите дни на лятото и за затоплянето в студа. Обемът на багажника е 390 литра, което е прилично за такъв тип SUV, а със сгънати задни седалки капацитетът му нараства до 1070 литра. Резервна гума не се предлага.
Новият Haval Jolion HEV се задвижва от хибридна система, която комбинира 1,5-литров 4-цилиндров бензинов атмосферен двигател и електромотор, интегриран в скоростната кутия. Заявената сумарна мощност е 189 к.с., а максималният въртящ момент е 375 Нм. Бензиновият двигател произвежда мощност от 95 к.с. и въртящ момент от 125 Нм, докато електромоторът доставя 150 к.с. и 250 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,9 секунди. Китайският хибриден кросоувър има автоматична скоростна кутия с три хибридни предавки.
Електромоторът е интегриран в скоростната кутия и е способен да задвижва самостоятелно колата от покой до около 60 км/ч, когато в литиево-йонната батерия с капацитет 1,26 кВтч има достатъчно електроенергия. При скорости над 60 км/ч се включва и бензиновият двигател, който отново е подпомаган от електромотора. Когато водачът търси пълната мощност на хибридната система, бензиновият двигател и електромоторът работят заедно на по-високи обороти.
Най-голямото предимство на Jolion HEV е неговата специална хибридна трансмисия, наречена DHT. Тя има основно три фиксирани предавателни числа - две за двигателя с вътрешно горене и едно за електрическия мотор. Заедно със солидна порция въртящ момент от 375 Нм, няма недостиг на мощност. Това не само го прави отличен спътник града, но може да изпреварва по магистралата. Водачът може да персонализира усещането при натискане на газта чрез различните режими на шофиране, включително стандартен, еко, спортен и сняг.
Според производителя в комбиниран цикъл хибридният кросоувър би трябвало да изразходва 5,0 литра бензин на 100 км. Това е напълно постижимо, ако шофирате с 90 км/ч. Тогава с един резервоар от 55 литра ще можете да изминете над 1000 км автономен пробег, което напомня на дизеловите модели от близкото минало. По време на първата част от теста, при движение основно в градска среда и на междуселищен път, разходът беше 4,9 л/100 км.
Само в града, дори в натоварения трафик на столицата, Haval Jolion HEV харчи само 4,4 л/100 км, тъй като задвижването разчита до голяма степен на електрическия мотор. Най-висок е разходът на магистралата, където със скорост от около 120-130 км/ч, бордовият компютър отчете консумация 6,7 л/100 км, тъй като бензиновият двигател е принуден да работи постоянно и на високи обороти.
Кросоувърът Haval Jolion HEV е най-приятен за шофиране в града, където мощният електромотор се справя отлично със задвижването на колата. Обикновено достига 50 км/ч на ток, а при запалване на бензиновия двигател с леко натискане на педала на газта е почти безшумен. Чрез индикатор на таблото се показва дали колата се задвижва от електрическия или бензиновия двигател. При по-ниски скорости шумът от бензиновия двигател не се чува въобще. Хибридът Haval Jolion HEV тегли прилично по равен път, но не е недостатъчно пъргав при изкачване на баир по планински път.
Бензиновият двигател е почти безшумен при ниски скорости и вибрациите се контролират, докато ако натиснете докрай газта, ще чуете грубия му рев. Хибридното задвижване няма да ви подтиква да натискате газта прекалено силно или твърде често, така че най-добре е да разчитате на мотора на ток при по-ниски скорости, без да е необходимо да се включва бензиновия двигател.
Благодарение на пътния просвет от 185 мм, Haval Jolion HEV с лекота се движи по черни пътища, справя се със снежни коловози и се катери на високи места, където обикновените коли не биха могли да паркират. Предното окачване е независимо тип McPherson с напречен стабилизатор, а задното окачване се състои от торсионна греда с винтови пружини. С това окачване, дори със стандартните 18-инчови алуминиеви джанти, кросоувърът вози сравнително меко на пътя, преодолява комфортно гърбиците за намаляване на скоростта, както и повечето неравности по българските пътища, като единствено големите дупки предизвикват неприятни шумове род каросерията.
Управлението е типично за кросоувър, като не е толкова директно, а е настроено за повече комфорт. Паркирането е лесно и приятно, но по-бързата и по-директна реакция на волана би направила Haval Jolion HEV по-удобен за града. Четирите камери за 360-градусов обзор около автомобила ви позволяват да гледате колата от почти всякакъв ъгъл. Адаптивният круиз поддържа постоянна дистанция пред колата отпред, а системата за поддържане на лентата работи бързо.
Стандартното оборудване на Haval Jolion HEV е много богато и включва достъп без ключ, централно заключване с дистанционно управление, бутон за стартиране на двигателя, двузонов автоматичен климатик, електрическа ръчна спирачка с функция Auto Hold (автоматично задържане), камера с 360-градусов обзор за наблюдение на зоната около автомобила, свързване на смартфон чрез Apple CarPlay и Android Auto, отопляеми електрически огледала, автоматични фарове и чистачки, LED фарове, релси за закрепване на багажник на покрива, 18-инчови алуминиеви джанти и много други.
Сред системите за асистенция на водача най-важни са адаптивен круиз контрол, система за поддържане на лентата и дори автопилот за автономно шофиране, както и други електронни асистенти, които не са налични в този ценови сегмент.
Цената на Haval Jolion HEV започва от 67 990 лева, но има възможност за ползване на данъчен кредит. Като опции за модела се предлагат Head-up дисплей за 2490 лева, панорамен покрив с електрически регулируем стъклен люк за 2490 лева и цвят металик за 690 лева. За тези пари китайският хибриден кросоувър осигурява плавно и ефективно задвижване, което усеща недостиг на мощност само при изкачване на стръмни баири, но колата има много богато серийно оборудване и просторен салон, в който наистина могат да пътуват петима човека на дълги разстояния.
Въпреки това Haval Jolion HEV е значително по-скъп от базовата бензинова версия в ниво Comfort, която струва от 47 990 лева, но се предлага с 6-степенна механична скоростна кутия. Във второто ниво на оборудване Premium със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител, цената скача на 54 990 лева, а в най-високото ниво Supreme сумата нараства до 58 990 лева. Всички варианти на Haval Jolion са осигурени с 6-годишна гаранция или пробег от 150 000 км.
Технически характеристики
Haval Jolion HEV DHT
Размери
Дължина: 4472 мм
Широчина: 1841 мм
Височина: 1574 мм
Междуосие: 2700 мм
Собствено тегло: 1530 кг
Обем на резервоара: 55 литра
Задвижване
4-цилиндров бензинов двигател + електромотор
Работен обем: 1497 куб. см
Максимална системна мощност: 189 к.с.
Максимален системен въртящ момент: 375 Нм
Скоростна кутия: автоматична DHT с три предавки
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 220 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 8,9 секунди
Смесен разход на бензин: 5,0 л/100 км
Емисии на СО2 при смесен разход: 115 г/км
Цена на модела с ДДС: 67 990 лева