През миналата година Hyundai IONIQ 6 спечели най-престижното отличие в света на автомобилите - "Световен автомобил на 2023 година". Успоредно с това моделът беше признат за най-добрият електрически автомобил в света, а на всичкото отгоре получи и отличието за "Световен автомобилен дизайн на годината" за 2023 г.

Вижте галерията със снимки на Hyundai IONIQ 6  >>  >>  >>

От дебюта си новият Hyundai IONIQ 6 спечели още няколко престижни награди, сред които "Златен волан" на германското издание Auto Bild, "Най-добър фирмен автомобил" за 2023 г. на британското автомобилно списание Autocar и "Седан на годината" за 2023 г. на автомобилните награди на американско списание за мъже GQ.

Всички тези отличия са безспорно доказателство, че Hyundai IONIQ 6 е най-добрият автомобил в света, поне за момента, докато не бъде обявен победителят за тази година. Освен престижните награди и титли, които електромобилът получи, новият Hyundai IONIQ 6 се радва и на множество позитивни отзиви от клиентите в Европа и Америка. Електрическият седан разполага с автономен пробег до 614 км, поддържа мощност на зареждане до 800 волта и може да захранва електроуреди.

Дали обаче новият модел ще се хареса на потребителите у нас, където все още повечето хора нямат смелостта и възможностите да си купят нова кола на ток? Ясно е, че с цената си, започваща от почти 105 000 лева, Hyundai IONIQ 6 няма да стане масов автомобил, но за потребителите, които вече са планирали прехода към електрическа мобилност, този модел безспорно ще е сред фаворитите.

Снимка: Димитър Даков

Външният вид на Hyundai IONIQ 6 е много необикновен. Новият електрически седан привлича със смел дизайн в стил купе, който беше предизвестен от концепцията Prophecy, показана за първи път през март 2020 г. Външният дизайн на IONIQ 6 привлича вниманието на много хора, като повечето от тях остават изненадани, че това е Hyundai и правят асоциация с Porsche.

Въпреки че колата е построена на същата електрическа платформа Electric Global Modular Platform (E-GMP) както Hyundai IONIQ 5, единственото свързано нещо в дизайна е технологията за пикселно осветление. Предната част все още не е толкова бунтарска, въпреки че в нея добре изпъкват големите и изразителни фарове, и адаптивните LED матрични светлини.

Снимка: Димитър Даков

Задната част обаче шокира с оригиналния двуетажен спойлер и вградената тънка LED стоп-светлина по цялата ширина на колата. Дизайнът е свързан с ефективност и рационализация. Моделът с четири врати има много плавен силует за максимално оптимизиране на аеродинамиката и нисък коефициент на въздушно съпротивление Сх от едва 0,21.

За да постигне тази впечатляваща обтекаемост, Hyundai IONIQ 6 има силно наклонено предно стъкло, заоблен покрив, гладка линия на задното стъкло и багажника. Има и активни щори в предната броня, които се отварят в определени моменти, когато трябва да се охладят батериите, и се затварят, когато това не е необходимо. За оптималната аеродинамика допринасят също специалните джанти, скритите дръжки на вратите и напълно плоското дъно на автомобила. Каросерията се предлага в 11 различни цвята, джантите стандартно са 18-инчови, като опция се предлагат и 20-инчови.

Снимка: Димитър Даков

С дължина 4,86 метра, ширина 1,88 метра, височина 1,50 метра и междуосие 2,95 метра, новият Hyundai IONIQ 6 е доста дълга и ниска кола с малък преден надвес, която осигурява просторен салон с много пространство както за пътниците отпред, така и за тези на задните седалки.

В салона има достатъчно пространство за водача и пътника до него, като те не трябва да са по-високи от 1,90 метра. На задните седалки е много комфортно, тъй като има широко място за коленете на пътниците до облегалката на предната седалка. Пътуващият на мястото диагонално на водача може дори да премести пътническата седалка напред, за да му бъде още по-удобно.

Снимка: Димитър Даков

Въпреки скосеният покрив, пространството за главите в интериора е забележително много, като дори човек с ръст от 1,90 метра все още има място от главата до тавана. Подобно на почти всички електрически автомобили, подът е малко висок и оставя пътниците с леко повдигнати колене, като подът на втория ред е напълно равен.

Интериорът на Hyundai IONIQ 6 е много светъл и изглежда бял, както по отношение на осветлението, така и по отношение на цветовете. Тестваната кола е със светла, почти бяла тапицерия в комбинация със светлосива пластмаса. Интересното е, че дръжките на вратите са интегрирани в корите на вратите. В салона са използвани първокласни материали и тапицерии, които създават усещането за лукс. Има електрически отопляеми и вентилирани седалки плюс подгряване на волана.

Снимка: Димитър Даков

Пред водача се намира персонализиран инструментален панел с 12,3-инчов екран, а точно до него е 12,3-инчовият сензорен дисплей на мултимедийната система. Тя работи с бързи реакции при докосване и много плавно движение в менютата. Амбиентното осветление е персонализирано с 64 уникални цвята и възможност за комбиниране между шест двуцветни теми.

Зад волана е осигурена много добра позиция за шофиране, като са включени решения за подобряване на пространството на предните седалки. Бутоните за управление на електрическите прозорци са преместени от вратите и са поставени в централната конзола. Под тази конзола има огромно пространство за съхранение, а на таблото е предвидена голяма плъзгаща се жабка.

Снимка: Димитър Даков

Формата на каросерията на Hyundai IONIQ 6 е класически седан. Основното багажно отделение е с обем 401 литра, което не е толкова много, а освен това е с малък отвор. Има още едно багажно отделение, което се намира почти под предния капак с обем от 12 или 45 литра. То е напълно пластмасово и там е удобно да държите зарядното за обикновен контакт, както и кабел за свързване към станция с конектор тип 2.

Електрическият Hyundai IONIQ 6 се предлага с три различни версии на задвижване и две батерии. По-малката батерия е с използваем капацитет 53 кВтч и се комбинира с електромотор на задната ос с мощност 150 к.с., постигайки автономен пробег от 429 км. Голямата батерия с капацитет 77,4 кВтч може да се съчетае с модела със задно предаване от електромотор с мощност 229 к.с., при който автономният пробег е най-голям и може да достигне 614 км.

Снимка: Димитър Даков

При варианта със задвижване на двете оси от два електромотора със системна мощност от 325 к.с. с батерията с капацитет 77,4 кВтч, новият Hyundai IONIQ 6 може да измине до 583 км. По време на теста, предимно по междуселищни пътища и без използване на отопление и климатизация, при спазване на ограниченията за скоростта, разходът на електроенергия според бордовия компютър беше 13,5 кВтч/100 км, което предполага автономен пробег от 573 км.

Възможно е да се възстанови част от енергията с помощта на системата за рекуперация с регулируем интензитет. В този режим може изобщо да не ползвате спирачките, тъй като колата послушно и забележимо забавя когато пуснете газта. Батерията има усъвършенствана архитектура, която позволява да работи с мрежа от 800 волта. Благодарение на това IONIQ 6 има колосална скорост на зареждане с постоянен ток. Той е в състояние да получи заряд до 350 кВт.

Снимка: Денислав Стоянов

Зареждането от 10 до 80% отнема само 18 минути. Но дори и на 50-киловатови станции, батерията се зарежда доста бързо, като за един час можете да попълните заряда от 20 до 80%. Ако зареждате колата от домашната мрежа, по-добре е да използвате трифазно зарядно устройство с мощност 11 кВт, което може да зареди напълно батерията за една нощ.

Новият модел предлага и система за двупосочно зареждане, известна като V2L. Това означава, че от самата кола можете да захранвате всяко електрическо устройство, като машина за кафе, скутер и дори да зареждате друг електрически автомобил, което означава, че можете дори да спасите колега с електромобил, чиято батерия е напълно изтощена. Можете да използвате и стандартното зарядно устройство, за да свържете друго електрическо превозно средство към контакта на Hyundai IONIQ 6.

Снимка: Георги Павлов

Най-мощната версия на Hyundai IONIQ 6 с два електромотора е и единствената, която има задвижване на четирите колела. Колата се управлява лесно, особено когато става въпрос за шофиране в задръстване и по магистрала. Електронните системи за подпомагане на водача поемат много от функциите за безопасност, като поддържат дистанция от предната кола и контролират позицията на колата така че да не напуска лентата за движение.

Най-впечатляващото усещане от шофирането на IONIQ 6 е безусловната динамика. Колата ускорява пъргаво дори ако карате със скорост от 100 км/ч. Усещат се мощността от 325 к.с. и огромният въртящ момент от 605 Нм, който винаги е наличен. Усеща се и тласъкът при първоначалното ускорение. Благодарение на ниския център на тежестта, теглото от над 2 тона не застрашава динамиката.

Снимка: Георги Павлов

В крайна сметка Hyundai IONIQ 6 достига първите 100 км/ч само за 5,1 секунди, но още по-впечатляващо е ускорението от 80 до 120 км/ч, което отнема едва 3,3 секунди. С други думи стартът от място се усеща като катапулт, а изпреварванията стават със скоростта на мисълта. Освен това Hyundai IONIQ 6 се управлява много директно и може да се шофира в завоите със спортно темпо, тъй като е смайващо стабилен.

Директното управление заедно със задвижването на четирите колела и ниския център на тежестта вършат чудеса. Ако не ви липсва смелост и опит, можете да шофирате големия седан като спортно купе, като в завоите колата въобще не се наклонява. В същото време окачването не е твърдо и абсорбира отлично по-голямата част от дупките и неравностите, особено със стандартните 18-инчови колела, които допринасят за по-гладкото возене и по-ниската консумация на електроенергия. В салона само при висока скорост се промъква леко забележим аеродинамичен шум.

Снимка: Георги Павлов

Цената на новия Hyundai IONIQ 6 започва от 104 900 лева в базовото ниво Exclusive, а версията с двата електромотора струва минимум 119 900 лева. В по-високо ниво Premium цената на модела с 325 к.с. достига дори 132 900 лева, а с добавени опции като отварящ се стъклен люк на покрива, 20-инчови алуминиеви джанти и дигитални странични огледала надхвърля 138 000 лева.

Изглежда доста, но имайки предвид богатото оборудване, големия пробег и спортната динамика, цената е примамлива, особено с оглед на по-скъпите конкуренти като BMW i4, Mercedes-Benz EQE или Tesla Model 3.

Технически характеристики

Hyundai IONIQ 6 HTRAC 4x4

Размери

Дължина: 4855 мм

Широчина: 1880 мм

Височина: 1495 мм

Междуосие: 2950мм

Собствено тегло: 2020 кг

Нетен капацитет на батерията: 77,4 кВтч

Задвижване

Тип: два синхронни електромотора с постоянен магнит

Максимална мощност: 325 к.с.

Максимален въртящ момент: 605 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: на двете оси

Динамика

Максимална скорост: 185 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 5,1 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 15,1 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 583 км

Цена на модела с ДДС: от 119 900 лева (Exclusive)