Honda работи върху водородни автомобили повече от четвърт век. Последният опит беше седанът Honda Clarity Fuel Cell, но неговото производство беше прекратено през 2021 г. Сега Honda показва четвъртото поколение на водороден автомобил и това вече не е самостоятелен модел с оригинална каросерия, а кросоувър с познатото име CR-V, но с добавката e:FCEV, максимално унифициран с най-популярната Honda от последните години.

Вижте как изглежда новата Honda CR-V e:FCEV  >>  >>  >>

Шасито, купето и интериорът на Honda CR-V са претърпели минимални промени. Особено важно е, че е запазена дори предната рамка със стандартните опори на силовия агрегат. За водородната версия те излязоха с модифициран дизайн на предния край, който увеличи общата дължина на автомобила със 110 мм до 4805 мм.

Снимка: Honda

Honda положи известни усилия да отдели визуално водородната версия от съществуващите модели CR-V. Предните калници и бронята са променени, заедно с частично черната задна врата, ясни задни светлини и 18-инчови черни лети джанти с дизайн с 10 спици. Други характеристики включват прозрачни стъкла на задните светлини с черен мост между тях. Отдолу Honda CR-V e:FCEV има напълно затворен под за по-добър въздушен поток и за подобряване на ефективността.

Под капака е монтиран водороден електрохимичен генератор от най-ново поколение, разработен съвместно с партньорите от General Motors, които имат завод за производство на системи за горивни клетки в Мичиган. Горивните клетки са станали по-ефективни, работят по-добре при ниски температури и най-важното е, че цената им в сравнение с предишното поколение е намалена с две трети, основно поради намаленото използване на скъпа платина. Мощността на генератора е 125 к.с.

Снимка: Honda

Кросоувърът се задвижва от електромотор на предната ос, който произвежда максимална мощност 176 к.с. и максимален въртящ момент 311 Нм. Honda CR-V e:FCEV има два резервоара за водород - единият е разположен под задната седалка и се вижда под дъното, а вторият е в багажника, покрит от масивен панел. Заедно те побират 4,3 кг водород, а зареждането им отнемат само 3 минути.

Новият водороден автомобил на Honda има и батерия с капацитет 17,7 кВтч, разположена под пода на кабината, като сериен хибрид и може да се зарежда не само от бордовия генератор , но и от контакт. Дори е странно, че производителите досега не са използвали тази възможност за водородни автомобили. Максималният пробег на новия кросоувър е 435 км по американския цикъл EPA или 600 км по японския JC08.

Снимка: Honda

Ако използвате само батерията, Honda CR-V e:FCEV ще измине 47 км по цикъла EPA. Твърди се, че това разделение на задвижването е идеално за реална ежедневна употреба. В града можете да се движите само на батерията, презареждайки я през нощта, а за дълги пътувания можете да използвате водороден генератор. Към кросоувъра можете да свържете и външни консуматори с мощност до 1,5 кВт. Други разлики между версията e:FCEV и стандартната Honda CR-V включват окачване, което е пренастроено, за да поеме промененото тегло.

Снимка: Honda

Отпред страничната твърдост е увеличена с 10%, а отзад с 9%. Има и нови стабилизатори, пружини и амортисьори. Оборудването на водородния кросоувър съответства на най-високата конфигурация и включва електрически регулируеми отопляеми предни седалки, аудиосистема Bose с 12 високоговорителя, двузонов климатроник, отопляем волан, електрическа врата на багажника и подложка за безжично зареждане. Стандартни са и 9-инчовият сензорен екран и 10,2-инчовият цифров инструментален панел, както и безжичната съвместимост на смартфон или таблет с Apple CarPlay и Android Auto.

Снимка: Honda

Водородният CR-V ще се произвежда в завода PMC в американския щат Охайо, където преди това се произвеждаше спортната кола Acura NSX, а сега работят върху финализирането на специални версии на автомобили Acura. Цената на модела Honda CR-V e:FCEV все още не е обявена. Първите доставки на тези любопитни хибриди с водородни батерии са планирани за това лято и те също ще бъдат доставени от САЩ до Япония. Това ще бъде единствената версия на Honda CR-V на японския пазар, тъй като с дебюта на шестото поколение, този модел беше премахнат от японската гама.