ADAC е най-големият клуб на автомобилисти в Германия. Организацията е известна и с редовните си тестове. Най-новото проучване на ADAC разкрива, че при студено време пробегът на електромобилите намалява с до 54% спрямо официалните данни на производителя.

Германия, имаме проблем с електромобилите! Според коалиционното споразумение на германското правителство, до 2030 г. по пътищата на страната трябва да има 15 милиона електромобила. Към октомври 2024 г. броят им е едва 1,59 милиона. Очевидно е, че постигането на тази цел става все по-малко вероятно, коментират от Bild.

Според германското издание недоверието към електрическата мобилност остава високо - понякога с основание, понякога не. И производителите не помагат за справянето с това.

Официалните WLTP-данни (методът за измерване на разхода на енергия) често са недостижими в реални условия. "На хартия" производителят може да твърди, че неговият електромобил може да измине 500 км с едно зареждане, но това е лабораторен резултат при бавна средна скорост, изключен климатик и с множество условности.

Официалните WLTP-данни са особено недостижими през зимата и на магистралата.

При висока скорост и студ батерията се изтощава значително по-бързо, което прави заявените пробези нереалистични. Това се потвърждава и от последния тест на ADAC.

От 25 тествани автомобила цели 16 модела имат загуба на пробег между 40% и 54% в зимни условия спрямо WLTP-стойностите.

За много шофьори зимният пробег на електромобила може да бъде неприятна изненада, ако е толкова различен от официалните данни.

За да избегне разочарования и да засили доверието към електромобилите, ADAC настоява за по-голяма прозрачност в официалните стойности на пробега.

Ето  кои са тестваните автомобили и каква е загубата им на пробег:

Най-малка разлика е отчетена при Nio ET5 LR - само 21% загуба на пробег. Porsche Taycan (-24%) и Mercedes EQS (-27%) също се представят сравнително добре.

На противоположния край са Toyota bZ4X FWD с 54% загуба на пробег и Volvo EC40 SM ER с 50% загуба. Peugeot e-3008 210 също се представя зле с -49% спрямо WLTP-данните. Tesla Model 3 пък е по средата с -40% спрямо заявения пробег.

Техническият напредък започва от луксозния сегмент. С изключение на първия Nio ET 5 LR (68 000 eвро), моделите в Топ 5 струват шестцифрени суми. Те имат мощни батерии и осигуряват сравнително добър пробег дори през зимата.

"Добрата новина е, че VW ID.7 и Tesla Model 3 също се представят сравнително добре, като цените им започват от 59 000 и 45 000 евро съответно", споделят от ADAC.

Германската организация разкрива, че тестът е проведен в лабораторни условия. При тях избраната температура е 0°C, а средната скорост на теста е била 111 км/ч. Изпитанието отчел фактори, като наклони, трафик, ограничения на скоростта по магистралата Мюнхен-Берлин. Той не отчита влияние на външни фактори като вятър или задръствания.

Това сочи, че при по-голям студ, по-висока средна скорост или при задръстване, резултатите ще са по-лоши.

"За да предпазим новите собственици на електромобили от неприятни изненади през зимата или при дълги пътувания, производителите не бива да се ограничават само до задължителните WLTP-данни. Те трябва да посочват и реалистични пробези при неблагоприятни условия, като студено време или магистрално шофиране", заявява говорителят на ADAC Катерина Лука.