Пазарът на автомобили в Европа претърпя спад през първия месец на 2025 г. Това показват данните на JATO Dynamics за 28 европейски пазара, според които през януари 2025 г. са регистрирани 993 068 леки автомобила, което е спад от 1,9% спрямо същия месец на 2024 г. Според данните, Dacia Sandero отново е на първо място за януари с 21 309 продажби. Sandero завърши предходната година като шампион на пазара и не показва никакво намерение да се откаже от трона си в скоро време.

Снимка: Dacia

Въпреки че остава непоклатима в лидерската си позиция, Dacia Sandero отбеляза спад на продажбите от близо 15% в сравнение със същия период на миналата година. Sandero изпревари най-близкия си конкурент с повече от 3600 автомобила, затвърждавайки статута си на върха на европейския пазар.

На второ място е популярният Volkswagen Golf, постоянен фаворит в цяла Европа. Въпреки че Golf също отбеляза спад в продажбите си, той успя да вземе сребърния медал на косъм, побеждавайки Peugeot 208 с минимална преднина. Разликата в продажбите между двата модела е само 341 единици, като Peugeot 208 се изкачи до трето място благодарение на повишението на продажбите.

Снимка: Volkswagen

На четвърто място се нареди Dacia Duster с продадени 15 816 автомобила, което е ръст с 20% и Volkswagen T-Roc с реализирани 15 655 коли и ръст от 7% спрямо миналата година. Със забележим ръст на продажбите от 45% в сравнение със същия период на миналата година се откроява Volkswagen Tiguan. По подобен начин Peugeot 3008 отбеляза забележително увеличение от 36% в продажбите за януари, със силен старт на 2025 г. за френския автомобилен производител.

Снимка: Volkswagen

Най-продаваната изцяло електрическа кола в Европа през първия месец на 2025 г. е Volkswagen ID.4 със 7177 броя и ръст от 195%, след което се подреждат Tesla Model Y с 6115 коли и спад от 46%, а трети остана Volkswagen ID.7 с 5879 единици и ръст от 657%. В рязък контраст с предишното си господство, Tesla Model Y претърпя катастрофален спад, борейки се да остане конкурентоспособен в Европа.

С едва 6115 продадени бройки през януари, водещият модел на Tesla регистрира спад от 46% в сравнение със същия месец на миналата година. Надеждата обаче не е загубена. Обновената версия на Tesla на Model Y, с кодово име Juniper, наскоро навлезе на европейския пазар. Времето ще покаже дали тази нова версия може да обърне съдбата на борещия се модел и да възстанови предишното му положение.

Снимка: Tesla

Въпреки че общият европейски пазар на автомобили отбеляза спад, китайските марки автомобили продължиха да набират популярност с 37 134 автомобила, регистрирани през януари, което е увеличение от 52% спрямо януари 2024 г. Пазарният дял на китайските марки нарасна от 2,4% на 3,7% през същия период.

Докато китайските марки автомобили не доминират на европейския автомобилен пазар, техният комбиниран обем през януари би ги поставил на дванадесета позиция по отношение на класацията на марките за месеца. Това би ги поставило пред утвърдени марки като Ford, който регистрира 35 790 бройки. Сегментът, който доведе до най-голям растеж за китайските марки, бяха хибридните модели.

Снимка: BYD

Налагането на мита върху китайските електромобили от Европейската комисия подтикна някои китайски автомобилни производители да съсредоточат усилията си върху други задвижвания, включително хибриди, за да преодолеят тези проблеми. В резултат на това почти 7500 хибридни модела, регистрирани в Европа през януари, са от китайски марки, което представлява 6,1% от общия пазар на хибридите. Plug-in хибридните модели (PHEV), произведени от китайски марки, също отбелязаха ръст на годишна база, с общо 4035 регистрирани единици през януари, в сравнение с 1276 през същия месец на 2024 г.

Снимка: GWM