Френската компания Citroen е спечелила милиони почитатели и клиенти по света, благодарение на авангардния дизайн на моделите си, които винаги са се отличавали и са изпъквали с модерно излъчване. Още когато в легендарния Citroen Traction Avant за първи път е внедрено предното предаване и независимото окачване на всички колела, марката Citroen винаги е била символ на технологични иновации и практични решения. Днес всеки модел в съвременната гама на Citroen носи духа на легендарните предшественици и продължава традицията да очарова потребителите.

Вижте новите модели Citroen C4 и Citroen e-C4 X  >>  >>  >>

Последната новост в гамата на Citroen е обновеното семейство на C4 във версиите хечбек C4 и седан C4 X. Хечбекът Citroen C4 дебютира през 2020 г. и се продава в цяла Европа, а седанът C4 X беше добавен към гамата през 2022 г. и е предназначен основно за страните в Източна Европа и Турция. При модернизацията и двата модела са получили хибридни версии, но за съжаление вече няма да се предлагат с дизелов двигател, който подхождаше много на колата. Наред със Citroen C4 и C4 X, френската компания обнови и електрическите им версии e-C4 и e-C4 X.

Citroen e-C4 X

Снимка: Citroen

Всички модели от гамата са получили много новости във външния дизайн и в интериора, но са запазили комфортното окачване, благодарение на което отново возят меко и гладко дори по неравни пътища. Седалките Advanced Comfort са подобрени и допринасят за по-високия комфорт на пътниците. Благодарение на всичко това, обновените модели Citroen C4 и C4 X са най-комфортните модели в класа си.

Изцяло нова предна част с новото лого на марката

Основните промени във външния дизайн на Citroen C4 и C4 X са в предната част на моделите, която вече е по-ъгловата и се отличава с нови светлини, оформени на два етажа. Напълно преработените фарове вече са тесни, а осветлението е с LED технология. Лявата и дясната част от светлините се състоят от по четири отделни хоризонтални сегмента. Поставени са нова предна броня и нова радиаторна решетка, а отпред гордо стои новата емблема на марката, която напомня за легендарните модели от началото на миналия век.

Citroen C4 (2024) и Citroen C4 (2020)

Снимка: Citroen

В задната част на хечбека виждаме новите светлини с хоризонтални секции. В средата на задния капак, точно над вдлъбнатината за регистрационния номер, се е появил надписът CITROEN, който заменя традиционното фирмено лого отзад. Кръглите накрайници на ауспуха, стърчащи от двете страни на бронята, добавят спортен облик. Обновеният седан Citroen C4 X с 4 врати отново е по-висок автомобил с каросерия, обградена от защитни панели.

Citroen e-C4 X

Снимка: Citroen

За разлика от хечбека, задната част на седана остава почти непроменена. Сменено е само логото на капака на багажника. И двете версии на каросерията са получили нови аеродинамични джанти и преработени странични прагове, които осигуряват подобрена енергийна ефективност. Цветовата гама е обогатена с нови нюанси като зелено Manhattan и сиво Mercury. Предлага се вариант с черен покрив. Има и нови двуцветни 18-инчови алуминиеви джанти.

По-голям 7-инчов инструментален панел в интериора

В интериора на новите модели Citroen C4 и C4 X промените са предимно чисто практични. Зад класическия и сравнително голям волан с новото лого на марката има нов 7-инчов инструментален панел с висока разделителна способност, който е уголемен в сравнение с 5,5-инчовия на предшественика и представя повече данни. В средата на таблото е новият 10-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система с променен графичен интерфейс и вече има повече функции.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Най-новото поколение на мултимедийната система с 3D навигация вече работи по-бързо. Системата включва и гласов асистент с изкуствен интелект ChatGPT. Интерфейсът е снабден с функция за разпознаване на естествена реч и гласов асистент, активиран от командата Hello Citroen.

Дублирането на екрана на вашия смартфон върху сензорния екран вече може да се извърши безжично. Системните актуализации се извършват онлайн. Пред погледа на водача има цветен проекционен дисплей под формата на пластмасова табелка, монтирана на таблото, която показва най-важната информация. Запазен е бутонът за регулирането на силата на звука. От лентата с бутони се управляват функциите за вентилация на купето.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Седалките Advanced Comfort са преработени, за да увеличат удобството в автомобила. Пяната вече е с дебелина 15 мм и комфортът при седене е подобрен с по-изразителна опора за тялото, както и регулиране на височината и лумбалната опора на седалката на водача. Тези седалки са наистина много удобни, въпреки че седалищните части са малко къси. Купето се различава малко по отношение на пространството при моделите C4 и C4 X. В седана има повече място за краката на пътниците, които вземат повече багаж със себе си.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Багажникът на C4 побира 380 литра товар, докато багажникът на C4 X предлага капацитет от 510 литра. В салона има място за поставяне на контейнери за напитки, удобно съхранение на предмети и презареждане на преносими електронни устройства. Налични са портове USB-A и USB-C, както и ефективно безжично индуктивно зарядно устройство за смартфон.

Само автоматична скоростна кутия за всички модели

За задвижването на обновените Citroen C4 и C4 X се предлага 1,2-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор и мощност 130 к.с., както и електрифициран 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбоагрегат в два варианта - Hybrid 100 със 100 к.с. и 205 Нм, който обаче не се предлага за седана C4 X, докато вторият Hybrid 136, предлага мощност от 136 к.с. и 230 Нм. Хибридните агрегати са съчетани с предно предаване и 6-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Обновеният Citroen C4 все още се предлага и с мотора PureTech 130 EAT8 с 8-степенна автоматична трансмисия, който не е достъпен за C4 X. Новият бензинов турбодвигател със 136 к.с. получава още една доза тяга от синхронния електромотор с постоянни магнити с мощност 28 к.с. и 55 Нм.

Хибридната система е допълнена от 48-волтов стартер, който се използва за бързо и ефективно стартиране на двигателя с вътрешно горене, интегриран в 6-степенната скоростна кутия с двоен съединител e-DCT6. Литиево-йонната батерия с брутен капацитет 0,89 кВтч съхранява енергията и се зарежда при определени фази на шофиране. Батерията е поставена под предната лява седалка, което не ограничава нито обема на багажника, нито пространството в купето.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Благодарение на новата скоростна кутия, смяната на предавките е по-бърза, което се изразява в по-голям комфорт при шофиране и по-добра динамика. Има и лостчета на волана за смяна на предавките. Новият Citroen C4 ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,0 секунди, което е с 1,1 секунди по-добре от по-старата версия на двигателя със 130 к.с. и 8-степенна автоматична трансмисия. Максималната скорост на C4 достига 210 км/ч.

Хибридното задвижване заменя дизеловия двигател

Новото хибридно задвижване превръща Citroen C4 Hybrid 136 и C4 X Hybrid 136 в много икономични и екологични автомобили. Те се движат без вибрации само на електричество, докато извършват маневри и дори могат да преодолеят до 50% от градските пътувания в изцяло електрически режим. Електромоторът работи, когато е необходим нисък въртящ момент и подпомага двигателя с вътрешно горене при стартиране.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Хибридната 48-волтова технология оптимизира производителността и разхода на гориво. Има моменти, в които двигателят с вътрешно горене спира да работи и електромоторът поема задвижването. В комбиниран цикъл френският производител обещава разход на гориво от 4,7 л/100 км, което е напълно постижимо в икономичния режим Eco без рязко ускорение и високи скорости. Всеки, който постигне този разход, ще докаже, че дизеловия двигател не му липсва особено. Има още два режима на шофиране - Normal и Sport, които променят характера на двигателя и скоростната кутия. Със скорост около 120-130 км/ч на магистралата, комбинираният разход на гориво е 6,1 л/100 км.

Благодарение на окачването Advanced Comfort, обновеният Citroen C4 Hybrid 136 гарантира много висок комфорт при шофиране. Технологията на окачването използва прогресивни хидравлични възглавници, които изглаждат неравностите на пътя, което води до приятно и релаксиращо пътуване. Обновеният Citroen C4 несъмнено е най-удобният автомобил в своя клас.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Окачването е калибрирано основно под този ъгъл, като държи каросерията грациозно в завоите. Новите C4 и C4 X са автомобили, които нежно поемат неравностите и возят гладко пътниците. Изминавайки дълги разстояния на пътя, човек може да остане с впечатлението, че това са автомобили, създадени да бъдат карани без да се полагат усилия за това.

Обещава автономен пробег до 568 км в града

Обновените Citroen C4 и C4 X се предлагат и с изцяло електрическо задвижване, като вече носят имената e-C4 и e-C4 X. По-мощните версии се задвижват от електромотор с мощност 156 к.с., монтиран на предната ос, който се захранва от батерия с капацитет 54 кВтч. Гаранцията на батерията е 8 години или 160 000 км.

Citroen e-C4 X

Снимка: Citroen

Максималният въртящ момент от 260 Нм е наличен веднага след натискане на педала на газта, а ускорението е светкавично. Спринтът от място до 50 км/ч отнема едва 3,6 секунди, което осигурява пъргав старт на e-C4 и e-C4 X при потегляне, а за ускорението от 0 до 100 км/ч са необходими 9,1 секунди в режим Sport.

От Citroen обещават, че e-C4 има достатъчно енергия, за да измине до 427 км автономен пробег според цикъла WLTP, а при e-C4 X пробегът достига дори до 436 км. Това е напълно постижимо, ако спазвате правилата за икономично шофиране и активирате режима Eco. Включването на режима Sport помага да шофирате по-темпераментно и бързо. Освен това само в него електромоторът доставя цялата мощност.

Citroen e-C4 X

Снимка: Citroen

На практика пътното поведение на Citroen e-C4 и e-C4 X няма почти никаква разлика, но се озовах зад волана на e-C4 X. Още с потеглянето тягата на мотора ме подканва към динамично шофиране по пътищата със завои. Батерията е монтирана под пода на колата и центърът на тежестта е по-нисък, отколкото в стандартния C4 Х, така че в завоите електромобилът не се наклонява и е много по-стабилен и предсказуем.

На пътя електрическият Citroen e-C4 X е много приятен за шофиране, тъй като вози комфортно и ускорява пъргаво, но го прави тихо и с лекота. Още с описването на първите завои със Citroen e-С4 X, веднага прави впечатление, че електромобилът се движи като по релси. Максималната скорост е ограничена до 150 км/ч, но това е напълно достатъчно за движение по магистралата. Има функция Brake, която позволява по-бързо да се намали скоростта на колата при отнемане на газта, без да се натиска спирачката, за да се увеличи автономния пробег.

Citroen e-C4 X

Снимка: Citroen

Когато пуснете педала на газта, веднага се усеща, че колата спира, а това позволява да се презареди частично батерията от рекуперацията на спирачната енергия. Батерията на Citroen e-C4 X се зарежда от 20% до 80% с постоянен ток с мощност 100 кВт само за 26 минути. Комбинираният разход на електроенергия е 14,6 кВтч/100 км, но по магистралата колата харчи 19,3 кВтч/100 км. В града са достатъчни едва 11 кВтч/100 км, което позволява да бъде достигнат автономен пробег от 568 км.

Базовата версия е с цена под 50 000 лева

Обновените Citroen C4 и C4 X, както и електрическите варианти e-C4 и e-C4 X вече се предлагат на пазара в Европа и у нас. Цялата гама се произвежда в завода на Stellantis в Испания. Това определено са коли за шофьори, които очакват икономичен и тих двигател, просторен интериор, голям багажник, приятно управление и преди всичко първокласен комфорт на возене. Оборудването за безопасност включва до 20 системи за подпомагане на водача, които използват автоматизирани технологии като сензори и камери за подобряване на сигурността.

Citroen C4 Hybrid 136

Снимка: Citroen

Обновените Citroen C4 и C4 X се предлагат в четири нива на оборудване - You, Plus, Business и Max. Базовата версия You с двигател със 100 к.с. струва 49 216 лева. Този автомобил е оборудван с LED светлини, автоматичен климатик, мултимедийна система с 10-инчов сензорен екран, по-малък 5,5-инчов цифров дисплей зад волана, DAB радио, Bluetooth свързаност, огледало на екрана в системите Apple CarPlay и Android Auto, задни сензори за паркиране , богат пакет за безопасност, подобряващ шофирането и окачването Advanced Comfort. Още по-добре е оборудван Citroen C4 с двигател със 136 к.с. в ниво Max на цена от 58 645 лева.

Citroen e-C4 X

Снимка: Citroen

Седанът Citroen C4 X е с начална цена от 53 370 лева за ниво You. Доста повече струва електрическият Citroen e-C4, чиято цена започва от 68 923 лева за модела със 136 к.с. в ниво You, а версията със 156 к.с. в ниво Plus струва 74 055 лева. При седана e-C4 X цената на базовия електромобил започва от 69 995 лева в ниво You, а по-мощният струва 75 069 лева в ниво Plus и 79 417 лева в ниво Max.

Технически характеристики

Citroen C4 Hybrid 136

Размери

Дължина: 4350 мм

Широчина: 1800 мм

Височина: 1525 мм

Междуосие: 2670 мм

Собствено тегло: 1328 кг

Обем на резервоара: 50 литра

Двигател

Тип: 3-цилиндров с турбокомпресор + електромотор

Работен обем: 1199 куб. см

Максимална мощност: 136 к.с. при 5500 об/мин

Максимален въртящ момент: 230 Нм при 1750 об/мин

Скоростна кутия: 6-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 210 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 8,0 секунди

Среден разход: 4,7 л/100 км

Емисии на СО2: 106 г/км

Цена на модела с ДДС: 50 936 лева (You)