Alfa Romeo чества 70 години от появата на Giulietta
През тази година италианската марка отбелязва годишнина на любимата Giulietta Sprint, представена през 1954 г. в Торино
През тази година Alfa Romeo празнува 70-ата годишнина на любимата Giulietta Sprint, романтична легенда на автомобила, наречен La fidanzata d'Italia ("приятелката на Италия") и олицетворение на стилистичното майсторство на Bertone и неговия дизайнер Франко Скаглионе. Колата, която бележи трансформацията на Alfa Romeo в голяма автомобилна компания, несъмнено е Giulietta Sprint.
Вижте галерията с черно-бели снимки на Alfa Romeo Giulietta Sprint >> >> >>
През 1952 г. производството на Alfa Romeo е фокусирано единствено върху модела 1900, така че идеята за по-модерен автомобил с по-ограничен работен обем напредва. Отхвърлени са първоначалните планове за 350-кубиков малък автомобил и за друг 750-кубиков модел с предно задвижване, въпреки че кодът 750 също ще бъде използван в по-късни проекти.
До август 1952 г. става ясно, че формата на колата ще бъде конвенционална, с двигател отпред и задвижване на задните колела. В рамките на една година първият прототип излиза на пътя - компактно купе, създадено от отдела за каросерии на Иво Колучи, оборудвано с 1100-кубиков 4-цилиндров двукамерен двигател от лека сплав. След това работният му обем е увеличен до 1290 куб.см.
С единичен карбуратор, той доставя 65 к.с., за максимална скорост от 165 км/ч, до края на производството си, когато през 1958 г. при най-новата еволюция с двоен карбуратор мощността му се повишава до 79 к.с., а максималната скорост - до 170 км/ч. Скоростната кутия и корпусът на диференциала също са направени от алуминий. Барабанните спирачки с техните спираловидни перки са базирани на модела 1900.
В началото на 1954 г. механиците са под пара, но резултатът е само скици и няколко елементарни прототипа на каросерия. Въпреки това Finmeccanica обявява доставката на определен брой автомобили за избрани акционери. Безизходицата е разрешена от Рудолф Хруска, наскоро призован от Джузепе Лураги да реорганизира завода с цел производство на 50 автомобила Giulietta на ден - външен производител на каросерии ще сглоби малка серия от версии на купе, които да бъдат доставени на акционерите, докато те чакат версията седан.
След първоначално несъгласие ръководеният от Alfa Romeo "Институт за индустриална реконструкция" приема предложението. Представени са скици на Бонески, Боано и Бертоне. Последният, подпомаган от дизайнера Франко Скалионе, след това излиза с проект на компактен и пропорционално развит автомобил с минималистични, изискани и спортни линии - Giulietta Sprint.
Колата е официално представена на автомобилното изложение в Торино на 21 април 1954 г., но две седмици по-рано се прави предпремиера в двора на Портело в Милано за високопоставени лица, при което двама актьори изскачат от хеликоптер, облечени като Ромео и Жулиета от Шекспир.
Моделът Giulietta Sprint оставя своя отпечатък в продажбите веднага след като е представен. Само няколко дни след премиерата поръчките са спрени заради претоварване на завода. Освен на спортната и ефективна линия, неговият успех се дължи и на производителността му, издигайки автомобила на ниво, което не е виждано преди в неговата категория и конкурирайки се сериозно с автомобили в много по-висок клас.
Това се превръща в повратна точка за Alfa Romeo, зората на една значима марка в автомобилната индустрия. Производството на Giulietta в нейните различни версии продължава 11 години - направени са общо 177 513 автомобила Giulietta, 24 084 от които са Giulietta Sprint.