"70-години опит в производството на 4х4" - така изглежда в едно изречение историята на южнокорейския SUV-специалист, който познаваме предимно под името SsangYong Motor, но в бъдеще ще адресираме като KGM. През последните няколко години компанията, създадена през 1954 г. като Ha Dong-Hwan Motor и набрала популярност през 90-те години като "корейския Мерцедес - SsangYong" имаше сложна съдба, свързана с неколкократна смяна на собствеността.

В крайна сметка, SsangYong Motor Company си остана 100% корейска компания, специализирана в производството на всъдеходи и автомобили със задвижване 4х4, след като през март 2023 г. контролният ѝ пакет акции беше закупен от мощен южнокорейски инвеститор. Новият собственик KG Group е холдингова компания, която работи чрез своите филиали в различни индустрии, включително химикали, стомана, хотелиерство и медии.

Снимка: Ратола

Придобиването на SsangYong Motor Company даде възможност на KG Group да навлезе и в автомобилната индустрия чрез новосъздадената си марка KGM, която поетапно ще замени брандa SsangYong, а първият изцяло нов модел, създаден от екипа на SsangYong/KGM, бе всъдеходът Torres, позициониран между средноразмерния SUV Korando и 7-местния флагман Rexton.

Вижте как изглежда новият Torres  >>  >>  >>

Torres се задвижва от 1,5-литров 4-цилиндров турбобензинов двигател с директно впръскване на горивото, който развива мощност от 163 к.с. и максимален въртящ момент от 280 Нм в доста широк оборотен диапазон - от 1500 до 4000 об/мин. Неговите габарити са: дължина 4700 мм, широчина 1890 мм, височина 1720 мм и междуосие 2680 мм, което го класира в горния подсегмент на средноразмерните SUV, особено подходящи за универсален семеен или корпоративен автомобил.

На пътя и в града Torres привлича погледите, тъй като е непознат, различен, странен и дори малко ретро, зависи от гледната точка. Познатата ни крилата емблема на "двата дракона" вече се открива само в средата на колелата и на волана, но текстовото лого на марката е премахнато или по-скоро заменено със силно акцентираното име на новия модел Torres, изписано с големи букви на предната решетка и на капака на багажника.

Силуетът на Torres се откроява в автомобилния пейзаж с оригинален външен дизайн в по-мъжествен стил, с насечени линии и ъгловати елементи, инспирирани от култови модели от света на офроуда. Харесва ми предницата с масивна решетка, вдъхновена от моделите на Jeep, но интерпретирана в собствен стил от дизайнерите в Южна Корея.

Снимка: Л. Селиктар

Отзад вратата на багажника има декоративна изпъкнала част, имитираща капак на резервното колело, което обаче не е там, а под пода на багажника. Има дори масивна дръжка, разположена от дясната страна на вратата на багажника, която може да ви подскаже, че ще се отвори настрани, точно както беше при офроуд моделите преди, но тя не се отваря странично, а вертикално, като всеки друг модерен SUV в сегмента.

Управлението на задната врата е електрическо и се задейства от бутон, разположен върху тази масивна дръжка. На предния капак също има дръжки, поставени като закачлива препратка към офроуд стила на легендарните всъдеходи, но приложението им е ограничено. Обичайният клиент на Torres, ако трябва да сме честни, не е суровият приключенец, покоряващ непознати територии, а модерно градско семейство с активен начин на живот, което търси комфортно и сигурно пътуване, независимо от състоянието на пътя и метеорологичните условия.

Снимка: Л. Селиктар

И ако собственикът на Torres може спокойно да го поизкаля извън утъпканите пътища, едва ли би стигнал в авантюрите си дотам, че да повреди лъскавата му боя с минаване през клони и трънаци, независимо че разполага с дръжки за фиксиране на защитни въжета на предния капак.

В интериора на Torres най-напред ми прави впечатление големият волан с нетипична форма, плосък отдолу, овален отгоре, но бутоните са разположени добре върху спиците и са лесни за работа. Има три екрана, като точно пред погледа на водача е поставен 12,5-инчов дигитален клъстер с 4,2-инчов цветен LCD информационен екран, показващ най-разнообразни данни, включително от бордовия компютър, интегриран директно в арматурното табло.

Снимка: Л. Селиктар

Вторият дисплей е 9-инчов интелигентен сензорен екран, предназначен за управление на информационно-развлекателната система, аудиосистемата или навигацията с HD камера за обратно виждане. Този екран изглежда модерно и хубаво, управлява се лесно, дори когато следите пътя. Третият екран е 8-инчов LCD сензорен дисплей, разположен е по-ниско и се използва за управление на климатроника и режимите, като служи за интеграцията на смартфон чрез Apple CarPlay и Android Auto.

Снимка: Леонид Селиктар

Трите екрана имат по-добра графика от конкурентните модели без рамки. Централната конзола е дълбока и предлага не по-малко от три поставки за напитки. Пластмасите са с добро качество, превъзхождащо това на повечето европейски модели. Салонът е предназначен за петима пътници, като на задната седалка има много място за двама и дори трима човека, а пространството за краката е изненадващо щедро.

Снимка: Л. Селиктар

Облегалката на задната седалка може да се наклонява за по-удобно возене като в моделите от високия клас. SsangYong/KGM Torres има огромен багажник с обем от 703 литра, който може да се увеличи до 1662 литра, ако сгънем облегалките на задните седалки. Обемът под пода му също е интелигентно усвоен, а салонът е просторен и пълен с допълнителни места за съхранение на всякакви предмети - от голяма бутилка за вода, до преносим компютър.

Снимка: Л. Селиктар

Новият SsangYong/KGM Torres идва със задвижване от 1,5-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор и директно впръскване 1.5 GDI Turbo с мощност 163 к.с. Стандартно новият корейски модел се предлага с предно задвижване и механична скоростна кутия.

Тестовият модел беше комбиниран с опционалната 6-степенна автоматична скоростна кутия, доставена от японския производител Aisin и оборудван със задвижване на четирите колела 4х4. Мощността от 163 к.с. се достига между 5000 и 5500 об/мин, а максималният въртящ момент от 280 Нм е наличен между 1500 и 4000 об/мин.

Снимка: Л. Селиктар

За новия Torres двигателят е напълно достатъчен, но не очаквайте спортно представяне. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема около 9 секунди, а максималната скорост е 191 км/ч, което, всъщност, е оптимално изчислено за автомобил с толкова висок център на тежестта. Официално новият SsangYong/KGM Torres има среден разход от 9 литра/100 км, когато е оборудван със задвижване на четирите колела и 6-степенна автоматична трансмисия.

В града бордовият компютър показваше разход от 10,8 л/100 км. По магистрала и на междуселищен път, разходът падна до приемливите 7,7 л/100 км. Много по-комфортно е шофирането в града с 6-степенната автоматична скоростна кутия, която превключва гладко, въпреки че смяната на предавките не е най-бързата. При необходимост от повече динамика трябва да използвате ръчния режим на автоматичната скоростна кутия, с който можете да постигнете спортно поведение, но за сметка на повишен разход на гориво.

Снимка: Л. Селиктар

При нормални пътни условия задвижването е на предните колела, с което се постига лекота на управление, отлична маневреност и максимална горивна ефективност. Задвижването на четирите колела се активира от система AWD автоматично в случай на необходимост, засечена от датчиците на автомобила, като има възможност за регулирано спускане по наклон със задействане на системата HDC, както и за заключване на диференциала. Моделът със задвижване 4х4 има прилично сцепление както по грапави настилки, така и на сняг или на кални терени.

Новият Torres е SUV, проектиран за комфортно возене, затова окачването му е еластично и меко. С колата се пътува приятно, окачването обира добре неравностите на настилката, особено със стандартните 18-инчови джанти. Воланът прави малко под три оборота от край до край, като дава възможност за прецизно управление. Радиусът на завой е 5,42 метра, а воланът е с интелигентно сервоусилване, вариращо автоматично според скоростта на движение, така че с Torres се маневрира много лесно при завиване и паркиране.

Снимка: Л. Селиктар

Шумоизолацията на купето е много добра и дори при високи скорости в салона няма шум. Ако подходите малко по-спортно към завоите, каросерията се наклонява леко, типично за SUV, но няма да ви създаде неприятни усещания, a ако прекалите с резките движения, системите за стабилност на секундата ще предприемат коригиращи действия.

Все пак, Torres се чувства най-добре, когато се кара спокойно и дори на тежък път ще ви осигури безопасно движение, комфорт и тишина. Позицията зад волана е достатъчно висока за добра видимост, а регулируемата във всички посоки седалка осигурява на водача комфорта, от който има нужда за да шофира продължително без да усети умора.

Оборудван с 1,5-литровия турбобензинов двигател и 6-степенната автоматична скоростна кутия, Torres може да тегли ремарке с тегло от 1,5 тона, а благодарение на минималния пътен просвет от 195 мм и дълбочина на газене до 300 мм, преодоляването на малки водни препятствия се случва безпроблемно. Това е и причината в богатата на планини и плажове Южна Корея, където моделът се продава успешно от миналата година, Torres да е истински хит сред къмпингарите и планинарите.

Снимка: Л. Селиктар

В духа на политиката на SsangYong/KGM - "повече стойност за вашите пари", новият Torres е оборудван стандартно с богат набор от системи и функции, които повечето конкуренти предлагат като опции. Сега базовото оборудване включва системата за достъп без ключ, електрически прозорци и огледала за обратно виждане, климатик, аудиосистема с 6 високоговорителя, сензори за дъжд и светлина, Bluetooth и круиз контрол.

Задължително на борда има 7 или 8 въздушни възглавници, според нивото на оборудване, сложна стабилизираща система с много функции за активна безопасност, технология за автоматично спиране, система за спазване на лентата, разпознаване на пътните знаци и определяне на умората на водача.

Снимка: Л. Селиктар

Най-високата версия Premium радва с перфорирана кожена тапицерия на салона, амбиентно осветление с избор от 32 цвята, двузонов климатроник с филтър срещу микрочастици и йонизатор, камера за обратно виждане, навигация, електрическа врата на багажника, отопляеми седалки и много други екстри. Сред най-приятните за мен опции са електрическите предни седалки с вентилация и полуавтономното управление, свеждащо до минимум използването на физически контролни уреди.

И макар SsangYong/KGM да направи значителни крачки към по-качествени модели, цените им все още са по-достъпни от тези на конкуренцията. Традиционно за SsangYong, новият Torres дойде у нас с конкурентно съотношение цена/качество. Базовата оферта на вносителя Ratola е 63 900 лева с ДДС за Torres с механична скоростна кутия и прилично ниво на оборудване, а най-високото ниво Premium 4WD 6AT с добавени екстри и всички такси, излиза на цена малко над 80 000 лева.

Снимка: Л. Селиктар

В заключение на казаното по-горе, новият Torres, вдъхновен от легендарни офроуд модели, е едно специално събитие в света на южнокорейските SUV. С отличителен стил, достъпна цена и гарантирано от произхода качество, той бе посрещнат с ентусиазъм от клиентите, харесващи по-смел дизайн. След проведения тест на първия Torres, стъпил на българска земя, стигнах до заключението, че това е най-добрият автомобил на SsangYong, правен досега, който смело може да пребори именитите си конкуренти в популярния SUV-сегмент с двойно задвижване 4х4.

Технически характеристики

SsangYong Torres 1.5 T-GDI 4WD Automatic

Размери

Дължина: 4700 мм

Широчина: 1890 мм

Височина: 1720 мм

Междуосие: 2680 мм

Пътен просвет: 195 мм

Собствено тегло: 1618 кг

Обем на резервоара: 50 литра

Двигател

Тип: 4-цилиндров редови с турбокомпресор

Работен обем: 1497 куб. см

Максимална мощност: 163 к.с. при 5000-5500 об/мин

Максимален въртящ момент: 280 Нм при 1500-4000 об/мин

Скоростна кутия: 6-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 191 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 8,9 секунди

Среден разход: 7,9 ~ 9,0/100 км

Емисии на СО2: 207 г/км

Цена на тествания модел с ДДС: 79 700 лева