Автомобилните мита на Тръмп са подарък за Tesla
Конкурентите на компанията произвеждат доста от моделите си извън САЩ. В резултат на това цената им ще се повиши
Президентът Тръмп налага 25% мита върху всички автомобили, внасяни в САЩ, включително от Канада и Мексико. Той също така е наложил 25% мито върху определени части, използвани за сглобяването на автомобили. Това решение вероятно ще доведе до драстично поскъпване на новите и употребяваните автомобили, но в същото време представлява подарък за Tesla - компанията, управлявана от Илон Мъск, най-големият финансов поддръжник на Тръмп в президентските избори.
Новият митнически режим идва в ключов момент за Tesla. В последните месеци Tesla разчиташе на промоции и намаления на цените, за да повиши продажбите си, но въпреки това продаде по-малко електромобили през 2024 г., отколкото през 2023 г., а началото на 2025 г. също не изглежда обещаващо.
Новите мита обаче могат да променят ситуацията - поне в САЩ. Tesla произвежда всички автомобили, предназначени за северноамериканския пазар, в своите заводи във Фримонт, Калифорния, и Остин, Тексас.
Това означава, че нито един от автомобилите, които продава в САЩ, няма да бъде засегнат от 25% вносно мито.
Tesla все пак внася около 20-30% от частите, използвани за производството на тези автомобили, което ще създаде известни трудности. Мъск призна в социалната мрежа X, че Tesla не остава "невредима" от тези мита и че те ще имат "значително" влияние върху компанията. Но дългогодишните усилия на Tesla за изграждане на местни вериги за доставки сега ѝ носят предимство.
Практически всеки друг автомобилен производител е в по-лоша позиция от Tesla, а митата ще засегнат особено конкурентните електромобили. Около 80% от автомобилите, които Ford продава в САЩ, се произвеждат в страната. Но компанията сглобява изцяло електрическия Mustang Mach-E и популярния (и много по-достъпен) хибриден пикап Maverick в Мексико.
General Motors, от своя страна, произвежда моделите Blazer EV и Equinox EV в Мексико. Hyundai също постига все по-голям успех с електромобилите си на американския пазар, но почти всички те се сглобяват в Южна Корея.
Подобно на Tesla, новите електромобилни компании като Rivian и Lucid Motors няма да бъдат засегнати от автомобилните мита, тъй като техните фабрики са съответно в Илинойс и Аризона. Те също така внасят части, за които ще трябва да плащат мита, но са в по-лоша позиция за поемане на тези разходи, тъй като все още губят огромни суми от всеки продаден електромобил.
Това създава сценарий, при който конкурентните електромобили могат да поскъпнат повече от моделите на Tesla. Такова разминаване в цените може да се окаже още по-голямо предимство за Tesla, когато компанията пусне своя мистериозен нов бюджетен електромобил тази година - нещо, което тя вече обяви, че ще се случи в следващите месеци.