Температурите от последните две седмици сочат, че зимата си е отишла безвъзвратно. Това означава, че е дошло време да сменим гумите на своя автомобил и да го подготвим за лятото. Някои хора, решават да запазят старите зимни гуми "превръщайки ги в летни". Това обаче задължително значи по-дълъг спирачен път и по-висок разход на гориво.

Защо се получава така и как да изберем точните за нас гуми? Да започнем от основното.

Зимните гуми са проектирани да останат меки при температури под 7 градуса по Целзий. Дизайнът им е оптимизиран за по-голямо сцепление при сняг, киша и лед. Високото им съпротивление при търкаляне води до по-бързо износване и по-голям разход на гориво през лятото. Докато те осигуряват по-кратък спирачен път в студеното време, зимните гуми са доста лоши за сигурността ви на пътя през лятото.

Летните гуми от своя страна са създадени за топлия и сух сезон. Те са изработени от по-твърда смес. Цялостният им дизайн осигурява по-ниско триене и следователно по-нисък разход през топлите месеци.

Всесезонните гуми са хибриден вариант между летните и зимните гуми. Сместа им е по-близка до тази на летните, но оптимизирана и за студено време. Шарката на протектора и грайферите пък ги доближават до зимните. Всесезонните гуми са компромисен вариант, който не може да осигури пълните характеристики на летните или зимни гуми.

С това обаче не се изчерпват видовете гуми. Гумите могат да се различават и по вида на протектора. Това има съществено значение при монтажа на гумата. По този белег гумите се делят на - симетрични, асиметрични и комбинирани.

Симетричите се монтират така, че посоката на въртене, показана със стрелки върху гумата да съвпада с посоката на движение на автомобила напред.

Асиметричните гуми имат страна гледаща навътре и страна гледаща навън. Тези гуми имат различен дизайн на грайфера спрямо различната си страна, поради което е важно правилното им монтиране.

Комбинираните гуми имат асиметрична шарка и са с насочена посока на движение.

Именно тези видове правят необходимо или да имате подходящите познания за гумите или да отивате винаги при специалист за тяхната смяна.

Гумите могат да се делят и на различни видове по предназначение - за офроуд, за магистрала и шосейни пътища, за писта и т.н.

При избор на нови гуми е добре да знаете и какво означават различните индекси по тях.

Например, всяка гума има индекс за максимална допустима скорост, който е отбелязан с буква. Те са - P за 150км.ч., Q за 160км.ч., R за 170км.ч., S за 180км.ч., T за 190м.ч., H за 210м.ч., V за 240км.ч., W за 270км.ч., Y за 300км.ч., Z за над 300км.ч.

Всяка гума има индекс за товароносимост. Тази характеристика определя максималното тегло, на което гумата може да издържи при определена скорост. Параметърът е важен спрямо килограмите на вашия автомобил, вида му и скоростите с които карате. В общия случай по-високото число е по-добро за джипове, а малкото за много компактни градски коли. Индексите в общия случай са 75 за 387кг., 80 за 450кг., 85 за 515кг., 90 за 600кг., 95 за 690кг., 100 за 800кг. и т.н.

Гумите имат и индекс спрямо размера на джантата и спрямо радиалната структура на каркаса. На тях е изписана и ширината на гумите в милиметри и съотношението височина към ширина на гумата в проценти.

ДОТ идентификация съдържа информация за производителя, размера, изпълнение на гумата и дата й на създаване.

Без значение какви гуми изберете, то трябва да полагате необходимите грижи за тях. На първо място избягвайте бордюри и дупки. На второ - проверявайте налягането в гумите. Това трябва да се прави преди път при студени гуми. Оптималното налягане е посочено на страницата на гумата или на табелка във вашия автомобил. Когато свалите гумите си е важно да ги съхранявате на сухо. Позицията им трябва да е легнала, ако са "обути" с джанти или изправена, ако са без джанти. Максималният живот на една гума, ако спазвате необходимите грижи за тях е 4 години за зимните и 10 години за летните.

Източници на информация avtochastionline24.bg и e-gumi.com