В момента напълно автономното шофиране изглежда малко изоставащо през последните години, поне в сравнение с първоначалния график. Въпреки това, автономните технологии стават все по-често срещани в новите превозни средства. И ако адаптивният круиз-контрол, например, преди време се считаше за прекомерна опция, сега много купувачи я предпочитат, предава Automedia.

Други допълнителни функции - като Lane Keep/Change Assist, бяха считани за революционни, когато за първи път се появиха на Tesla Model S в края на 2014 г., но сега са нещо обичайно. И цялото това бързо развитие на технологиите за автономно шофиране ката мнозина да вярват, че е въпрос на време автомобилите да започнат да се движат сами по пътищата, като комуникират помежду си.

На това мнение е и изследователската компания IDTechEx. В своя нов доклад, озаглавен „Автономни автомобили, роботизирани сензори 2022-2042 г.“ тя разглежда бъдещето на автоматизираната мобилност. Според нейните експерти, масовото въвеждане на 5G свързаност ще позволи на самоуправляващите се превозни средства да получават повече информация в реално време за тяхната среда, отколкото човек би могъл някога да обработи.

В IDTechEx вярват, че с настоящото развитие автономните превозни средства биха могли да достигнат или да надхвърлят нивата на безопасност на хората още през 2024 г. Ако този растеж се поддържа, до 2046 г. автономните машини биха могли да задоволят общото търсене на мобилност на САЩ, например, където годишно превозните средства изминават около 3 трилиона километра.

На теория, до 2050 г. автономните превозни средства биха могли да задоволят всички транспортни нужди в света с по-малко от една катастрофа годишно. Прогнозата на IDTechEx е, че в много страни шофирането на хора по обществени пътища ще бъде забранено, за да се избегнат инциденти и смущения в автономните превозни средства, които всички комуникират помежду си.

Основният проблем, който компанията за изследвания посочва, обаче не е непрекъснатото развитие и усъвършенстване на автономните технологии, а в регулациите в различните държави. Именно съответните органи могат да се превърнат в потенциални пречки за напредъка, а като пример се посочва Американската агенция за безопасност на движението (NHTSA), която отне най-високите оценки за сигурност на Tesla Model 3 и Model Y, след като автономните системи на двата електромобила станаха причина за редица инциденти в САЩ.