Делото, заведено в сряда във федералния съд в Северна Калифорния, касае потенциално хиляди собственици на Model S и X по целия свят, които са изпитали внезапно намаляване на пробега на техните електромобили с по-старо поколение батерии с до 64 км, предава technews.bg.

Изгубеният пробег е гореща тема в онлайн форуми като TeslaMotorsClub.com още от май т.г. Много собственици подробно описват как е спаднал пробегът на електромобилите им. Някои клиенти на Tesla купували по-скъпи модели, защото те предлагат по-голям пробег. Tesla обаче отнела това предимство с актуализация на софтуера и така обезценила колата, ограничавайки разстоянието, което може да измине, и принуждавайки клиентите да презареждат по-често.

Ищецът Дейвид Расмусен, собственик на Model S 85 от 2014 г., загубил около 8kWh капацитет на батерията. От компанията обаче му казали, че деградацията е нормална.

Говорител на Tesla коментира, че приоритетът на компанията е да предостави възможно най-доброто клиентско изживяване с най-голямо внимание към безопасността.

Много малък процент собственици на по-стари автомобили Model S и Model X може да забележат незначително намаление на капацитета при зареждане до максимално състояние след актуализацията на софтуера, предназначена да подобри дълголетието на батерията, поясняват от Tesla.

Компанията уверява, че работи за намаляване на въздействието на актуализацията върху пробега на електромобилите на засегнатите собственици и от миналата седмица прави нови софтуерни актуализации за справяне с този проблем.

Историята започна през май т.т., след като Model S се запали в Хонконг. Тогава Tesla заяви, че преразглежда настройките за зареждане и термо-управление на Model S и X чрез безжична актуализация на софтуера. Целта, според компанията, е да се подобрят защитата и дълголетието на батерията.

През юни Tesla заяви, че планира да подобри въздействието на актуализацията на софтуера, след като се появиха оплаквания от страна на собственици на електромобили, че вече не могат да зарежда батериите си до 100%.

Някои от засегнатите собственици на Tesla са потърсили обезщетение, а поне трима са продали автомобилите си, според публикации във форума Teslamotorsclub.com. Други са деактивирали Wi-Fi, за да избегнат всякакви актуализации на софтуера, които биха могли да повлияят на пробега на колите им.

Под прикритието на „безопасността” и увеличаването на „дълголетието” на батериите, Tesla измамно манипулира софтуера с намерението да избегне задължения за ремонт или замяна на батериите на електромобили, за които знае, че са дефектни, но не е уведомила своевременно клиентите си, се казва в документите по делото.

Съдебният процес сочи и към скорошния инцидент със запалване на батерията на Tesla, като се изтъква, че вместо да информира клиентите за потенциален риск от пожар, компанията е използвала актуализации на софтуера, за да избегне отговорност.

В своя доклад за безопасност Tesla казва, че пожарите с нейни превозни средства са „изключително редки”, като от 2012 до 2018 г. е имало приблизително един пожар на електромобил Tesla на всеки изминати 170 милиона мили. В същото време данните на Националната асоциация за защита от пожари и Министерството на транспорта на САЩ показват, че пожар на превозни средства се случва на всеки 19 мили пропътувани мили.

През май Tesla заяви, че е 10 пъти по-малко вероятно нейните електромобили да изпаднат в пожар, отколкото автомобилите на газ. Освен това при разследването на пожара в Хонконг е установено, че са засегнати само няколко модула на батерията и, че по-голяма част от нея е останала ненарушена.

Ник Смит, собственик на Tesla от Орландо, Флорида, казва в интервю, че е разочарован от лошото обслужване от Tesla, вкл. бавна реакция на неговите обаждания и имейли. Той е държан в неведение за истинската причина за проблема и какво ще бъде направено за неговото отстраняване.

Все едно взимате колата си от магазина и имате резервоар с 20 галона, но сега имате резервоар от 10 галона без ваше знание или разрешение, описва ситуацията Смит. Неговият модел е S P85 от 2013 г. и вече не може да се зарежда напълно, което според Tesla e нормално разграждане на батерията, която е с гаранция от 8 години.