Помните ли историята със загадъчната поява на представителните лимузини Mercedes Pullman и Maybach в кортежа на лидера на Северна Корея - Ким Чен-Ун?

По-рано тази година редица медиите се поинтересуваха как двата автомобила са попаднали в страната, тъй като продажбата и транспортирането на ценни предмети в КНДР е забранено с резолюция на Съветът за безопасност на ООН още през 2006 г.

Вижте лимузината на Ким Чен Ун >> >> >>


Вестник New York Times хвърля светлина върху ситуация, като публикува доклад на американския Център за отбранителни изследвания (C4ADS). Неправителствената организация използва открити източници на информация, в това число документи от митници, спътникови данни и отчети за сделката.

Пътят на контрабандните автомобили за Ким Чен-Ун е проследен от холандското пристанище Ротердам, където през юни миналата година пристигат два запечатани контейнера. Те са натоварени на товарен кораб на китайската компания Сosco и след 41 дни пристигат в Далян - пристанище в Северен Китай, където остават цял месец.

След това контейнерите са натоварени на кораб до Осака (Япония), а от там са качени на друг морски съд, който ги закарва в Пусан (Южна Корея). Следва ново прекачване - на кораб DN5505, който плава под флага на Того. С него те са превозени до пристанището Находка (Русия).

Интересното е, че напускайки Пусан, морският съд става невидим, тъй като изключва автоматичната система за идентификация. Тя престава да излъчва сигнали, като според New York Times, това е практика за корабите, занимаващи се в контрабанда. 18 дни по-късно DN5505 отново се озовава в териториалните води на Южна Корея, като според документите е натоварен в Находка.

Какво се случва с автомобилите не е ясно, но на 7 октомври на летището във Владивосток кацат 3 транспортни самолета Ил-76 на държавната авиокомпания на Северна Корея - Air Koryo. Подобни полети са много редки, а ако се съди по регистрационните номера на самолетите, именно тези машини превозват колитена Ким Чен-Ун в държавите, в които той отива на официално посещение.

През януари тази година националната телевизия на Северна Корея показва как лидерът посещава ЦК на комунистическата партия, като се вози именно на нов автомобил. Познайте от каква марка е той.

Има и още един пикантен детайл - корабът DN5505 принадлежи формално на компанията Do Young, която е регистрирана на Маршаловите острови. Нейн собственик е руският бизнесмен Даниил Казачук. В разговор с New York Tomes той потвърждава, че е свързан с транспортирането на автомобилите, но отказва да разкрие детайли, като се позовава на търговска тайна.

Като цяло, случаят с представителните автомобили показва колко неефективни са санкциите на ООН, тъй като по същата схема в КНДР се внасят и други луксозни стоки за управляващия елит. От Daimler продължават да твърдят, че не знаят как лимузините са попаднали в Северна Корея, но сега ще трябва да направят собствено разследване на случая.