Експертите се позовават на сравнение между Tesla Model 3 и Mercedes-Benz C-Klasse 220, което показало, че електромобилът изхвърля в атмосферата повече въглероден двуокис, предава факти.бг.

Въпреки всеобщото убеждение, че масовото навлизане на електромобилите ще подобри екологичната картина в Германия, те всъщност произвеждали 25% повече вредни емисии от нафтовите модели. Дизеловата C-Klasse, например, отделяла по 117 грама въглероден двуокис на километър пробег, а "тѐслата" - 159 заради изразходване на ток от въглища, който е сериозен компонент от текущия електрическия микс в страната.

В изследването се подчертава, че добивът и преработката на лития, кобалта и мангана, необходими за батериите за електромобили, изискват голямо количество енергия. При производството на акумулатор с капацитет 75 кВтч в атмосферата се отделят между 10 и 14 тона въглероден двуокис.

Според немските учени йон-литиевите батерии имат среден срок на експлоатация от 10 години и среден пробег от 150 000 км, след което се превръщат в опасен отпадък. Неговото рециклиране добавя по още 73-98 г въглероден двуокис на километър.

Изследването на немците обаче е подложено на критики заради сериозни фактологически грешки. От Ifo Institute напълно игнорират възможността батериите на електромобилите да се използват и след 10 години/150 000 км - например за съхранение на електричество в домашни условия (тип PowerWall).

Вредните емисии на дизеловия Mercedes пък бил изчислявани не по разхода според новия стандарт WLTP, а по стария NEDC, който занижавал консумацията с до 42%.