След 2020 г. всички модели на Volvo ще разпознават пияните шофьори и ще отказват да пътуват с тях. Това обаче е само една от мерките, които компанията взима, за да намали броя на катастрофите по пътищата.

От шведския производител посочиха трите основни проблема, които трябва да бъдат решени за повишаване на безопасността. И съответно разказаха как ще се борят с тях. Това са отвличане на вниманието заради социалните мрежи, пускането на съобщения от мобилния телефон и шофирането след употреба на алкохол, предава Automedia.

Идеята на компанията е нейните автомобили за започнат да "разбират" доколко седящият зад волана човек е съсредоточен върху шофирането - дали не е уморен и не му се спи, както и в какво физическо състояние се намира. Моделите на Volvo, изградени на платформата SPA2, ще могат да оценяват способностите на водача и при нужда да ограничават скоростта, с която се движи той. Как обаче ще става това?

Поведението на шофьора ще се следи и оценява от специални сензори и видеокамери, разположени в салона. Камерите ще реагират при агресивно поведение на шофьора, което може да доведе до произшествие със сериозни травми и дори смърт. Ако водачът е разсеян или е в нетрезво състояние, и съответно игнорира предупрежденията за опасност, автоматично ще се активират спомагателни системи, които ще поемат изцяло управлението на автомобила.

Всъщност, формите за автоматична намеса ще бъдат различни - намаляване на скоростта, съобщението да службите за помощ на Volvo и дори пълно спиране и паркиране на автомобила. За да вземе подобно решение, системата трябва да усети, че водачът не използва волана или че напуска лентата на движение, без да има причини за това. Автомобилът ще поеме управлението и ако шофьорът дълго време държи очите си затворени или път постоянно мига.

От компанията публикува няколко видеоклипа, на които се вижда как камерите следят погледа и положението на шофьора. От Volvo са категорични, че персоналните данни на водача са напълно защитени и в реални условия няма да се правят записи на това, което се случва в салона на колата.

Пред журналисти президентът и генерален директор на Volvo Cars - Хокан Самуелсон, обясни, че въпреки сериозните санкции за каране в нетрезво състояние, някои шофьори продължават да сядат зад волана след употреба на алкохол. Затова и са нужни технологии, които да въведат реални ограничения.

"Пияните шофьори убиват и ние като автомобилен производител имаме възможност да направим нещо по въпроса. Все пак водачът застрашава не само собствения си живот, но и този на останалите на пътя. Затова и ще въведем системи, които се намекват в управлението и предотвратяват катастрофи", обясни Самуелсон.

Във Volvo обаче не смятат да докладват на полицията за пияни шофьори. Информацията за подобни случаи ще влиза в системата Volvo on Call, като неин оператор ще се свързва с водача на автомобила и ще му предлага помощ.

Volvo Cars ще предложи на шофьорите и технологията Care Key, която ще им позволи да въвеждат ограничение на максималната скорост, ако преотстъпват автомобила си на роднини или приятели. Тази система ще бъде внедрена серийно в колите на марката през 2021 г.

Освен това, компанията ще ограничи като цяло максималната скорост на всички свои автомобили, произведени от 2020 г. нататък, на 180 км/ч. Според Хакан Самуелсон, това е само първата крачка в тази посока, тъй като подобно ограничение ще предизвика дебат в обществото и след съответното обсъждане може да се разбере до какво точно намаляване на максималната скорост са готови хората.

"Ако един шофьор е прекалено агресивен и кара бързо в близост до училище, например, той трябва да бъде спрян. Всички са съгласни, че няма как да караш с 250 км/ч там, където пресичат деца. Въпросът е дали имаме право да се намесим или сме длъжни да го сторим. Сигурни сме, че колите не трябва да се движат с повече от 180 км/ч и искаме шофьорите на нашите автомобили да бъдат отговорни. А на който това не му харесва, може да избере автомобил от друга марка", обясни Самуелсон.

Според шефа на компанията, Volvo трябва да се превърне в отделна категория коли за отговорни шофьори. Те трябва да бъдат за пример. Самуелсон припомня, че доскоро обществото е считало предпазния колан (той също е измислен от шведската марка) за нещо странни и излишно, но хората вече са разбрали колко ценен е той. Това се отнася и за технологиите, които Volvo смята да въведе. Един ден те ще бъдат задължителни.