Усложненията около излизането на Великобритания от Европейския съюз, което може би вече никой не знае как точно ще стане след снощното поражение на Тереза Мей в парламента, може да имат сериозни последици върху автомобилната индустрия на Острова.

Компаниите от месеци предупреждават за това, но без особен ефект, а сега от Rolls-Royce обявиха, че Брекзит може да спре производството на луксозните автомобили, предава Autoclub.

Това не означава, че клиентите на Rolls-Royce ще спрат да купуват колите от Гуудууд, просто затварянето на общия пазар в Европа за британската марка може да доведе до усложнения и проблеми по границите при доставката на части и компоненти и оттам да дойде спирането на производството.

Това всъщност е и една от малкото общи черти между Rolls-Royce и масовите автомобилни марки, които бълват милиони коли на година. Британците също разчитат на производствената система „Точно на време”, при която компонентите пристигат във фабриката точно когато има нужда от тях и не престояват в склада повече от 1 ден.

Така в складовете на Rolls-Royce има части най-много за няколко дни напред. Но проблемите се крият и във факта, че производството на всеки един автомобил с марката Rolls-Royce отнема много време – 800 часа, което означава, че всяко едно забавяне на част или компонент може да има сериозни последици по отношение на времето за производство.

В Rolls-Royce очакват най-тежкия вариант на Брекзит – напускане на ЕС без сделка и компанията се готви за доставка на части по въздуха, а не по вода както е сега. Освен това, компанията вече е планирала да спре производство в рамките на първите две седмици през април, веднага след Брекзит, за да избегне първите трусове от напускането на ЕС.

Rolls-Royce работи с 600 различни компании от цял свят, от които доставя 32 000 части и компоненти. Само 8% от частите за един автомобил на Rolls-Royce се произвеждат във Великобритания, а доставките за фирмата изискват 35 пресичания на Ламанша всеки ден.

Босът на Rolls-Royce Торстен Мюлер-Отвос потвърди, че липсата дори само на един компонент може да спре производството на автомобили, но също така отрече и възможността компанията да напусне Великобритания.

През 2018 продажбите на Rolls-Royce нараснаха с 20% спрямо 2017 и достигнаха 4107 коли – рекордно постижение в историята на марката. Това се дължи основно на лансирането на осмото поколение на Phantom и Cullinan, като доставките на луксозния SUV стартираха малко преди края на годината, а списъкът с чакащи клиенти е запълнен до края на 2019.

Най-големият пазар на Rolls-Royce е САЩ с около една трета от продажбите на марката и ръст за миналата година 22%. Най-големият ръст обаче беше отчетен в Китай – 43%, противопоставен на спада с 6% на местния пазар.