Аварията в Чернобил е факт, перестройката върви с усилени темпове, а икономиката на СССР се задъхва. В тези неспокойни времена, предвещаващи трудности, се появява един от най-икономичните автомобили в света.

ВАЗ-1111 се задвижва от 0.65-литров 2-цилиндров двигател с мощност от 29 к.с. и 44 Нм въртящ момент. Тъй като автомобилът тежи едва 600 кг, той може да развие максимална скорост от 120 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за впечатляващите 30 секунди, но никой не е искал да направи Лада Ока бърза кола.

Основната идея зад малкия автомобил е той де можел да се управлява от инвалиди. Под наименованието СеАЗ-1111 са създадени версии за хора без крака, както и такива за хора без един крак и една ръка. Подобни автомобили са се давали безплатно на инвалидите, като предимство в реда са получавали ветераните от войните.

Дизайнът е сходен с излязлият по това време японски мъник Daihatsu Mira.

"Цивилната" версия - ВАЗ-1111, пък била идеалната градска кола. Причината за това не се крие само в малките ѝ размери, но и в градският разход, който е само 6 литра на 100 километра.

Вижте как изглежда Лада Ока >> >> >>


Ниският разход разкрива пълния си блясък след разпада на СССР, когато цените на горивата се повишават, а гражданите на Русия масово обедняват.

Но не всичко с малката Лада е толкова приятно. Всъщност колата се сдобива с един доста страшен прякор "капсулата на смъртта". Причината за това е, че дори и слаб удар нанася сериозни поражения по купето, а щетите за водача и пътниците са гарантирани.

Широките врати правят колата уязвима на страничен удар, а след 1991 година качеството на заварките рязко спада и понякога слаб удар направо "разпада" автомобила.

Експертите заявяват, че методиката на краш тестовете на EuroNCAP не позволява да се разбере дали колата е "просто опасна или катастрофално опасна".

Лада Ока обаче се оказва по-издръжлива от очакваното, като се произвежда от 1987 г. до 2008 г. За това време от поточните линии слизат около 700 000 бройки, които се продават предимно на територията на Русия и бившия СССР.

20 от тях са особено интересни, защото предсказват бъдещето - те са електромобили, можещи да изминават 110 километра с едно зареждане, при средна скорост от 40 км/ч. Зареждането обаче отнемало 8 часа, а от АвтоВАЗ преценили, че руснаците няма да одобрят подобна кола.

През 2014 година малък стартъп от Лас Вегас купува няколко бройки от Лада Ока, импортира ги и ги превръща в електромобили с ретро дизайн. Там Лади-те са предлагани като, "автомобили за предвижване по кварталите" и дори своеобразни 4-колесни версии на модерните в САЩ триколки.

Успехът на компанията, наречена Oka Auto USA, обаче е пренебрежителен.

Междувременно в Русия доста от собствениците на Лада Ока също се "отървават" от тях. Причината не е само опасността или стария дизайн. Поради теглото от едва 600 килограма, колите ставали особено лесна плячка за крадците, които можели буквално да ги отнесат на ръце и натоварят на бус, след което да разфасоват голата за скрап и части.

Лада Ока обаче си има и твърди фенове, които обичат да правят различни модификации по своя компактен соц хеч и след това да водят своя автомобил на различни ретро изложения.