Баварците ще платят "само" 3,6 милиарда евро и ще увеличат дела си в съвместното предприятие BMW Brilliance Automotive (BBA) от 50 на 75%. Така те ще прехвърли сглобяването на няколко от ключовите си модели в Поднебесната империя, съобщават световните агенции, цитирани от Automedia.

През 2017 г. баварците продадоха в Китай 560 000 автомобила, от които само 400 000 нса местно производсво, слезли от конвейера на фабриките в Теси и Дадон (квартали в Шенян, град в Югоизточен Китай). В момента там се правят "единицата" (при това уникална, със задвижване на предните колела), компактният ван 2 Series Active Tourer, "тройката", "петицата", кросоувърите X1 и X3 кросоувъри, а всички останали модели се сглобяват за Китай в други страни, главно в САЩ.

След подетата от Доналд Тръмп търговската война между САЩ и Китай, търговията между двете световни сили стана по-сложна и сега те се опитват да привлекат големи международни корпорации. По-специално, китайското правителство позволи на чуждестранните автомобилни компании да придобият контрол върху своите съвместни предприятия в страната - преди беше разрешена само собственост на равна основа (50/50) с местен партньор. Премахването на това ограничение, заедно с облекчаването на фискалната политика, би трябвало да привлече нов поток от западни инвестиции в Китай, а BMW първа в автомобилния сектор реши да пусне "кранчето с пари".

Сега стана известно, че германската компания ще увеличи своя дял в съвместното предприятие BMW Brilliance Automotive от 50 на 75%. Сделката се оценява на 3,6 милиарда евро и договорът с китайската страна ще бъде удължен до 2040 г. Поемането на пълен контрол върху своите заводи в Китай ще позволи на BMW да ги включи в официалната си статистика, т.е. световната продукция ще се вдигне рязко. В Теси ще бъде построена допълнителна фабрика, а тази в Дадон ще бъде модернизирана срещу 3 милиарда евро. Разширяването на производството ще създаде най-малко 5000 нови работни места за местното население.

До 2020 г. BMW смята да произвежда 650 000 автомобила годишно в Китай, да локализира там високо маржиналните кросоувъри X4, X6 и X5, които сега се внасят в страната от САЩ. Това означава, че обемът на производство в Америка ще намалее и медтните работници ще трябва да бъдат съкратени, т.е. те ще трябва да кажат едно голямо "благодаря" на президента Тръмп. Бъдещият флагмански кросоувър X7 и електрическата версия на кросоувъра X3 ще започнат също да се правят в Китай. Локализирането на моделите Mini е друга история: BMW ще ги произвежда заедно с китайската Great Wall Motors.

След BMW и други големи европейско автомобилни компании могат да поемат контрола върху съвместните си предприятия в Китай, но шефовете на Daimler и Honda, в частност, заявиха, че няма спешна нужда от това. Да не би да чакат някакви интересни предложения от Тръмп?