Най-голямата въпросителна ще е свързана с бъдещето на един от символите на италианското автомобилостроене – FIAT. Марката губи бързо пазарен дял на основните си пазари – Европа и Бразилия, а освен това направо изчезва от пазара в Щатите, пише Automedia.

В Европа бъдещето на FIAT ще зависи от това колко бързо марката ще се насочи към електрификацията, като това трябва да стане чрез електрическата версия на популярния модел 500. В момента електрическият 500 – 500е, се продава само в Щатите, но следващата генерация на модела ще се предлага и в Европа.

Това трябва да стане през 2021 година, като се очаква годишните продажби на електрическия 500 да са между 60 000 и 80 000 в световен мащаб.

Освен това, плановете на Маркионе за FIAT включват и прехвърляне на производството на друг популярен модел – Panda, от Италия в Полша, заради по-ниските разходи, като за това съобщи агенция Bloomberg по-рано този месец. Все още обаче не е ясно дали тези действия ще са достатъчни, за да се спаси FIAT.

В Европа основният проблем на марката е липсата на нови модели. Бизнес планът на Маркионе за периода 2014-2018 предвиждаше 8 нови модела за FIAT, но досега са лансирани само 5. FIAT ще напусне сегмента на компактните хечбек модели, когато през юли бъде прекратено производството на вече остарелия Punto. А новото поколение на Panda беше отложено с поне 2 години и няма да излезе на пазара преди 2020 година.

Според Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics, основният проблем на FIAT е малко по-различен – марката не разполага с достатъчно SUV модели.

Ако нямаш в гамата си SUV модели, не може да очакваш ръст на продажбите, без значение дали става въпрос за Европейския съюз или световния пазар. А в случая на FIAT най-добре продаваният модел – 500, вече е на 11 години”, обяснява Муньос.

Сега FIAT разполага само с един SUV и скоро не се предвиждат нови попълнения, така че на италианците ще им е трудно да запазят дори сегашните си нива на продажби. А този SUV е 500X – компактен кросоувър, който трудно ще се бори срещу моделите на VW, Toyota, Nissan, Hyundai, Kia и Renault, което предлагат поне по три SUV модела в различни пазарни сегменти.

Някои анализатори предричат, че продажбите на FIAT в Европа ще спаднат с около 14% през 2019 година – от 783 769 през 2017 до 677 029, тъй като в този период не се очаква лансирането на важни нови модели.

Възстановяването трябва да започне в началото на новото десетилетие, когато ще се появят новите 500 и Panda, като към 2020 година FIAT би трябвало да лансира и нов кросоувър.

През 70-те и 80-те години на миналия век FIAT водеше битки с VW за това да е №1 по продажби в Европа. Сега обаче пазарният дял на италианците в Европа е 5%, а на VW – 10,9. А според ACEA, дори луксозните германски марки Mercedes, BMW и Audi продават повече от италианците и имат по-голям дял в Европа – съответно 5,7, 5,3 и също 5,3 за Audi.

2018 започна със силен спад на продажбите на FIAT в Италия. Там пазарът не отчита спад, но и продажбите не растат, а тези на FIAT спаднаха с 15% за първите 4 месеца на годината.

А в Бразилия положението е още по-зле. През 2013 година FIAT държеше 22% от местния пазар, като в началото на 2018 този дял се е свил до 8%.

Няма да убия FIAT”, заяви Маркионе по време на изложението в Женева през март.

Но стратегията му е да инвестира ресурсите на FCA в премиум марките на компанията като Maserati, Alfa Romeo и особено Jeep. Засега мерките на Маркионе за запазване присъствието на FIAT на европейския пазар не дават резултат. Компанията пробва с произвеждания в Турция компактен седан Tipo и сродните му модели, но това само донякъде осигури някакви продажби в сегмента на по-евтините автомобили.

Но това може да се окаже важно за бъдещото развитие на марката. Анализаторите очакват FIAT да лансира евтин SUV, позициониран под 500Х и произвеждан в Сърбия или Турция, за да са по-ниски разходите по него.

Каквото и да представи Маркионе в петък, за FIAT се задават интересни времена.