Проблемът наистина е сериозен и това се усеща все по-осезаемо. Обичайно, институциите обвиняват за мръсни въздух най-вече автомобилния трафик и остарелия автопарк.

От 3,6 млн. регистрирани автомобила в страната, около 60% са на възраст над 20 години. В София всекидневно се движат 1 млн.-1,2 млн. превозни средства, по-голяма част от които са по-старички.

У нас няма официални данни колко автомобила нямат катализатори. Според някои са 100 000, а според други – може да са и два милиона, което, разбира се, излиза извън рамките на здравия разум.

Само преди дни КАТ съобщиха, че 60% от замърсяването в столицата се дължи на пътните превозни средства, а останалите 40% на други фактори, сред които битовото отопление.

Географското разположение на София също допринася фините прахови частици да се задържат във въздуха и да предизвикват затруднения с дишането.

Дали съотношението е точно такова, каквото властите твърдят, няма как да знаем с точност. Факт е, че колите, които замърсяват, наистина са от по-старите – дизелови и без катализатор. Но какво да направи средностатистическият българин – кара това, което може да си позволи.

Но да се върнем към въпроса - какво се случва, ако карате кола без катализатор?

Спирането от движение на пътните превозни средства е в правомощията на КАТ. Според Закона за движение по пътищата пътните полицаи имат право да спират временно от движение пътно превозно средство „до отстраняване на неизправността, когато то е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение”.

Прилагането на тази мярка обаче става малко на случаен принцип, защото катаджиите нямат мобилни уреди (има само два в София), с които да измерват изгорелите газове от автомобилите. Те могат например да ви спрат за рутинна проверка и между другото установят, че нямате валиден технически преглед. И едва тогава да приложат мярката.

Причината за всичко това е, че информацията, която пунктовете подават към автомобилната администрация за автомобили с опасни неизправности, си остава там - тя не стига до КАТ (засега).

В края на ноември миналата година депутатите гласуваха нова поправка в закона, според която служебно ще се дерегистрират автомобили, които не са минали успешно годишен технически преглед. Това включва и ППС, които надвишават нормите за замърсяване на въздуха.

Пред СБА шефът на КАТ Бойко Рановски обясни, че номерата физически няма да се свалят, но от пунктовете ще бъдат длъжни да уведомяват автомобилната администрация. А те пък ще подават онлайн информация към КАТ, които ще отбелязват в своите масиви, че возилото е неизправно и няма право да се движи. В следващите шест месеца двете институции трябва да изградят връзка за обмен на данните. Системата ще заработи чак от 20 май 2018 г., когато влиза в сила европейска директива.

Също така от 20 май влизат в сила и нови санкции за шофьорите, които управлява технически неизправно пътно превозно средство:

– петдесет лева – при констатирани незначителни неизправности;

– двеста лева – при констатирани значителни неизправности;

– петстотин лева – при констатирани опасни неизправности.


Има обаче и още един любопитен въпрос - може ли Пътна полиция да откаже регистрация на автомобил, който надвишава нивото на отработените газове?

Отговорът е не, но веднага след като получите табели и документи, ще ви вземат малкия талон и ще спрат колата временно от движение. Тази мярка обаче може да бъде приложена вероятно само от КАТ-София, които наскоро получиха седем газанализатора. Останалите отдели на Пътна полиция в страната нямат такива устройства, с които да замерват изгорелите газове. Те разчитат на пунктовете за технически прегледи.

За старите автомобили, които фабрично не са оборудвани с катализатори, важат други норми. Ако двигателят е износен трябва да се отремонтира. Има и добавки, които се сипват към маслото на двигателя”, обясниха от СДВР, цитирани от СБА.

На пазара има и т.нар. пасивни катализатори, които струват около и над 1000 лева и могат да се поставят на стари ППС, които фабрично да без катализатори. Все пак това е пожелателно, никой не може накара собствениците на такива возила да монтират такова устройство на колата си.